Thursday, January 26, 2012

SEJARAH RINGKAS BORNEO UTARA

SEJARAH RINGKAS BORNEO UTARA

                                      Peta Borneo di lukis oleh Sepanyol pada abad ke-16

Sebelum abad ke-6, hampir seluruh kepulauan Borneo adalah di bawah kuasa kesultanan Brunei. Sumber dari Rekod Sejarah Brunei (Brunei Annals)pada tahun 600 Masihi, merekodkan tentang perhubungan diplomatik dan perdagangan antara kerajaan Brunei  dan  Kerajaaan Cina pada ketika itu. Penempatan Cina dikatakan berada di kawasan Kinabatangan berdasarkan sumber arkeologi seperti seramik yang di temui di kawasan tersebut sekaligus menunjukkan bahawa aktiviti petukaran barang, seramik dan rempah ratus pernah berlaku.
Sebelum pendudukan British, Kepulauan Borneo mempunyai  tiga bentuk sistem politik iaitu:

1.       1. Sistem politik kesukuan

Terdapat di kawasan pedalaman yang dianggap merdeka dan di huni oleh kaum-kaum Dusun, Murut dan Sungai. Kaum-kaum ini hidup terpisah dengan kumpulan lain atas factor-faktor geografi seperti banjaran, bukit bukau, sungai dan jeram.

2.     2. Sistem politik Kesultanan

Sistem ini wujud di sekitar persisiran pantai barat dan timur Borneo Utara dan bertapak kukuh di Pantai Barat. Kawasan-kawasan ini di uruskan atau di tadbir oleh wakil-wakil kesultanan Brunei. Walaupun dalam system Kesultanan Brunei tanah dan rakyat terletak di bawah kuasa mutlak Sultan, namun dalam kes Borneo Utara, kaum bangsawan Brunei di beri hak ke atas tanah dan penduduk. Hal ini menyebabkan tanah-tanah di Pantai Barat terpecah kepada 3 iaitu :

a)      Tanah milik para Pengiran
b)      Tanah Kuripan
c)       Tanah Sultan

3.  3. Sistem Politik Kuasa Bebas

Sistem ini wujud kerana keberanian, keperwiraan seseorang tokoh yang dapat mencabar kuasa Sultan.Tokoh-tokoh ini menegakkan kekuasaan dan kewibawaan mereka melalui undang-undang sendiri tanpa mengiktiraf atau menghiraukan kuasa-kuasa lain. Golongan-golongan adalah daripada ketua-ketua yang mempunyai pertalian darah dengan kesultanan Sulu serta keturunan Arab Sharif. Contoh tokoh-tokoh ini adalah seperti Sharif Usman yang memerintah Marudu sekitar tahun 1830-1840.

KESULTANAN SULU DAN SABAH.

Kesultanan Sulu mula berkuasa ke atas Sabah sekitar tahun 1662 apabila, perebutan Kuasa antara Sultan Mohammad Ali dan Bendahara Abdul Mumin. Sultan Brunei terpaksa meminta pertolongan dari Sultan Sulu untuk menghapuskan pemberontak yang ingin menggulingkan Sultan Mohammad Ali. Sebagai ganjarannya, Sultan Brunei telah memberikan separuh daripada Sabah (bahagaian Pantai Timur Borneo) kepada Sultan Sulu.

PERTAPAKAN KUASA BARAT KE ATAS SABAH

                                                 Peta kemorosotan kuasa Brunei dan Sulu

British mula bertapak keatas Sabah seawal tahun 1760-an apabila Alexander Dalrymple membuat perjanjian dengan  Sultan Sulu untuk membuka pangkalan perdagangan Syarikat Hindia-Timur British di Pulau Balembangan yang terletak kira-kira 20 batu dari utara Kudat. Dalrymple kemudian mengganti nama pulau Balembangan kepada “Felecia”. Walaubagaimanapun pertapakan syarikat British di Pulau tersebut tidak lama apabila pulau tersebut akhirnya di tinggalkan pada tahun 1805.

Pada tahun 1840-an British telah berunding dengan Sultan Brunei untuk menyerahkan Labuan yang terletak di Barat Laut Borneo. British ingin menjadikan Labuan sebagai pangkalan, melombong arang batu, membanteras lanun serta meningkatkan perdagangan. Labuan kekal di tangan  British sehingga tahun 1907, apabila Labuan di letakkan di bawah kerajaan negeri-negeri Selat.

Pada tahun 1850-an, Wakil Amerika iaitu Charles Lee Moses telah membuat perjanjian pajakan dengan sewa $ 9,500 setahun selama 10 tahun  dengan Sultan Brunei. Tidak lama kemudian, Moses telah menyerah pajakan tersebut kepada pedagang AS di Hongkong iaitu Joseph Torrey dan Thomas Harris.

 Akibat menghadapi masalah kewangan, pada tahun 1875, Torrey telah menjual haknya kepada Baron Gustavus Baron Overbeck  berbangsa Austria yang bekerjasama dengan saudagar kaya dari British bernama Alfred Dent. Pada tahun 1877 Overbeck telah Berjaya mendapat pajakan seluruh hak tanah sultan Brunei di Sabah selama 10 tahun lagi iaitu dengan sewa sebanyak $ 15,000 setahun. 

                                  Surat perjanjian penyerahan Borneo Utara kepada British

Pada tahun 1878 pula, Overbeck telah berunding dengan Sultan sulu untuk menandatangani perjanjian serah hak tanah di bawah kuasa Sultan Sulu kepada Syarikat Overbeck. Sultan sulu bersetuju untuk menyerahkan haknya dengan bayaran $ 5,000 setahun. Perjanjian ini lah yang menjadi kontroversi dan isu tuntutan Sulu terhadap Pantai Timur Sabah sehingga sekarang kerana Sultan Sulu beranggapan, pihaknya hanya menyewakan tanah tersebut kepada British sedangkan dalam surat yang di tulis dalam bahasa arab menyatakan SULU MENYERAHKAN BORNEO UTARA kepada British.

Selain tertipu, Sultan Sulu juga menyerahkan seluruh haknya kepada British kerana kedua-dua pihak tersebut memiliki kerjasama sulit dalam hal perdagangan senjata api dan ubat bedil.  

Sehingga kini, Sabah masih membayar sewa kepada Sultan Sulu sebanyak $5000 di sebabkan terdapat klausa dalam perjanjian tersebut yang berkata ; “sekarang ini saya berikan ini kepada kamu sebagai sewa sehingga tidak ada matahari dan bulan”.

British walaubagaimanapun mengukuhkan kuasanya di tanah Sabah apabila Syarikat Overbeck dan Dent mengalami masalah kewangan dan terpaksa meminta suntikan kewangan daripada kerajaan British pada tahun 1878. British bersetuju untuk memberi bantuan kewangan dengan syarat hanya wakil British sahaja yang boleh berada di Borneo Utara. Dengan itu, Overbeck yang berbangsa Austria terpaksa menjualkan semua sahamnya kepada Alfred Dent.

Pada tahun 1888, Borneo Utara di letakkan di bawah naungan British di mana kerajaan British akan memberikan perlindungan kepada Borneo Utara di bawah pengaruh British.

Sepanjang pemerintahan syarikat British di Borneo Utara, banyak pembangunan telah di lakukan. Walaupun pemerintahan British aman, masih terdapat juga beberapa penentangan seperti penentangan Mat Salleh (1894-1900) dan penentangan Rundum oleh kaum murut pada tahun 1915.

Pihak BNBCC berupaya memerintah Borneo Utara sehingga 1942, selama 60 tahun apabila Perang Dunia Kedua tercetus. Tentera Jepun mendarat di Labuan pada 1 Januari dan menduduki Borneo Utara sehingga ia dibebaskan oleh askar dari ‘9th Division Australian Imperial Forces (A.I.F)’ pada tahun 1945. Selepas Perang Dunia Kedua, Borneo Utara telah ditadbir oleh Pentadbiran Ketenteraan British (British Military Administration) sehingga 15 Julai 1946 apabila kerajaan sivil disambung semula.

Pada 15 Julai 1946, Borneo Utara diletakkan di bawah jajahan British kerana BNBCC tidak mampu membina semula kemusnahan Borneo Utara selepas Perang Dunia Kedua. Kemusnahan teruk yang dialami oleh bandar Sandakan telah menyebabkan Jesselton dipilih sebagai ibu negeri selepas era Perang Dunia Kedua dan status ini kekal ke hari ini. Sistem pentadbiran penjajahan selepas perang adalah sama dengan sistem pentadbiran pada era BNBCC. Pembinaan semula dan pembangunan negeri Borneo Utara menjadi fokus utama para pentadbir.

                                                    Kemerdekaan Sabah pada 31 Ogos 1963

Pada amnya keadaan negeri Borneo Utara adalah aman dan tenang sehingga tahun 1960-an apabila wujudnya kesedaran politik. Keinginan kemerdekaan seperti yang dicapai oleh negara lain telah sampai ke Borneo Utara. Penyebaran semangat ini bermula dengan pengumuman yang dilakukan oleh Perdana Menteri Malaya, Tunku Abdul Rahman pada tahun 1961 berkaitan dengan pembentukan Persekutuan Malaysia yang terdiri daripada Malaya, Borneo Utara, Sarawak, Brunei dan Singapura. Malaysia telah wujud dengan rasminya, tanpa Brunei, pada 16 September 1963 dan nama Borneo Utara telah ditukar kepada Sabah. Terlebih dahulu dari itu, Borneo Utara telah mencapai kemerdekaan dari British pada 31 0gos 1963. Bagaimanapun pada tahun 1965, Singapura keluar daripada Persekutuan Malaysia.

FILIPINA MENUNTUT SABAH
                                                              Presiden Diasdado Macapagal

Pada 12 September, 1962, semasa pentadbiran Presiden Diosdado Macapagal, Wilayah Borneo Utara, telah diserahkan oleh Sultan Sulu yang memerintah ketika itu, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Esmail E. Kiram I, kepada Republik Filipina. Penyerahan ini telah memberikan kerajaan Filipina kuasa penuh untuk menuntut hak keatas Sabah di Mahkamah Antarabangsa. Filipina telah memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia selepas Sabah disatukan dengan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963. Perkara ini telah dibubarkan pada tahun 1989 kerana kerajaan Filipina yang baru telah menggugurkan tuntutan mereka demi untuk memperbaiki semula hubungan diplomatik dengan Kuala Lumpur yang terjejas. Sehingga sekarang, Malaysia terus menolak ajakan Filipina untuk menyelesaikan masalah tuntutan Filipina keatas Sabah ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Lanjutan dari itu, Sabah melihat isu tuntutan ke atas Sabah untuk dibawa ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang dibuat oleh Pemimpin Moro Filipina iaitu Nur Maisuri sebagai bukan isu, maka tuntutan tersebut tidak diendahkan.


266 comments:

  1. sumber tuan dapatkannya daripada mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smue org twu bodoh sultan sulu dpat pampasan..2 pn sbb ksian

      Delete
    2. Sejarah ne ndak masuk sejarah malaysia ada pn yg masuk sikit2 jak..then kerajaan bentuk satu mentality dgn mengiktiraf kedazan dusun pribumi sabah..then org kedazqn dusun pn anggap sabah ni diorang punya tanpa memikirkan ada kaun lain dalam sabah ni sebab dah dimanipulasi oleh golongan yg mau meneguk di air yang keruh..orang yg cintakah sejarah ja yg tau history ni..

      Delete
    3. pada dahulukala urg sabah sarawak kalimantan adalah rakyat brunei kabilangan gagah perkasa nada bezanya antara puak puak semuanya pewaris temadun yg mulia .belajarlh dri sejarah supaya kitani nda trepedaya lgi .kenali lh nini moyang kita.dri mana asal kita. BORNEO adalah Barunai. lidah urang putih mcm luyang.

      Delete
    4. mana artikel sabah diberi kuasa oleh britis utk tubuh kerajaan sendiri tpi rkyt sabah memilih memasuki malaysia dalam satu undian.

      Delete
  2. Selain daripada pembacaan wikipedia, JM turut membaca rekod? Dari site arkib brunei dan malaysia...di samping beberapa google book...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika malaysia hulu hara kacau bilau secara automatik british akan mengambil pentadbiran kerajaan itulah perjanjiannya jdi jagalh keamanan agar inda di jajah lagi

      Delete
  3. hello bro... dari mana fakta ko dapat yang sehingga kini sabah masih bayar $5000 kepada kerajaan sultan sulu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pounsikou atas komen....
      for a quick answer, i think you should read this link....

      http://eprints.ums.edu.my/901/1/nc0000000837.pdf

      Delete
    2. Yelah mana ha.. akupun nak tau jg

      Delete
  4. Hi,

    I would like to congratulate you on your effort.
    I do however would like to point out that the Malaysian border only existed in 1963, hence the map (as per graphic) is misleading.
    There is a new book on Tawau that got out several years ago. I believe you should read it through.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MMGLAH SUATU KETIKA PADA ZAMAN DAHULU... SEBAHAGIAN SABAH TELAH DIHADIAHKAN KPD SULTAN SULU, NAMUN KESEMPATAN TERSEBUT TIDAK DIGUNAKAN SEBAIK-BAIKNYA UTK MEMAJUKAN KWSAN TERSEBUT, MALAH MENGAMBIL CARA MUDAH MENDAPAT KEUNTUNGAN DENGAN MENYEWAKAN TANAH TERSEBUT KPD BBRAPA SYARIKAT BRITISH. MALAH SEHINGGA HARI INI MALAYSIA MASH LAGI MEMBAYAR SEWA KPD WARIS SULTAN SULU SEHINGGALAH TIADANYA BULAN DAN MATAHARI...BARULAH TIADA LAGI SEWA ITU, BERMAKNA SELEPAS KIAMAT BARULAH BOLEH DITUNTUT...! APA YG MENGEJUTKAN, MEREKA TIB2 DTG MEMBAWA SENJATA UTK MENUNTUT SEOLAH- OLAH MEREKA TDK DIBAYAR SEWA....??? DAN APA YG LEBIH TDK EMUASKAN HATI, SUDAHLAH KITA MEMBAYAR SEWA, MEREKA INI MAU TINGGAL DENGAN KITA....?? IBARAT KITA MENYEWA RUMAH DAN ORG YG PUNYA RUMAH MAU TINGGAL SERUMAH DENGAN KITA...? LOGIKKAH...? MAKA JELASLAH KESILAPAN MEREKA INI... YG PERTAMA MELANGGAR PERJANJIAN SENDIRI,!..... YG KEDUA MENUNTUT DENGAN TINDAKAN YG SALAH! ... YG KETIGA , TINGGAL BERSAMA DENGAN PENYEWA...!!!

      Delete
    2. SAYA SOKONG ANDA SAUDARA..... SURUH MEREKA TUNGGU SEHINGGA BULAN DAN BINTANG TIADA..IA HAMPIR SAMA MAKSUD (PENDAPAT PERIBADI) " KAMU URUSLAH NEGERI INI SAMPAI SELAMA-LAMANYA TETAPI SAYA MINTA WANG SEBANYA RM5000 SETIAP SETAHUN UNTUK BELANJA SAYA SELAMA SETAHUN KERANA SAYA TIADA PUNCA PENDAPATAN SUDAH."

      Delete
    3. Tauka kenpa sultan dulu tu tidak majukan sabah sebab dia sendiri tidak maju sejak dijajah..kenpa dia sanggup sewakan sebab dia perlukan duit utk berperang.. then masa tu tiada s2mpadan yang rakyat dia tidak boleh keluar masuk ke north borneo..kenpaa dia berperang dia mau jadi kerajaan islam yg independent..diorang beperang dgn penajajah dah beratus2 tahun..sampai skrg diorang x indepndent masih dlm pemerintahan bukan islam..orang2 islam disana kena tindas tambah lg kerajann yg corruption..waallahualam

      Delete
  5. Thanks for the comment... I'm sorry, but i didn't mention about any border of Malaysia on my article above.... i just showed a simple graphic about Brunei empire territories in Sabah and Sarawak...then which area did the Brunei gave to Sulu...and how did Brunei lost the land to British reign....

    Thanks a lot for the info... will check on that book....

    ReplyDelete
  6. Helo bro jari merdeka..u have any info regarding dumpil meruntum?

    ReplyDelete
  7. http://tenteraberkuda.blogspot.com/2011_05_01_archive.html

    ReplyDelete
  8. kenapa british(pdhal knight tempelerrr,menyamar lagi kunun) datang tempat kitaaaa .. PASAL diurang ni tamaha harta!! mau mencuriii sama menyebarrkan agama duranggggg,,ada sebab nilah akhirzaman ni.... kamurang saya samua org2 MALA beii...tanah kita bah ni....!!siapa yg tbaca ni mesej... banyak2 lah mencari ilmu.. ok sama2 kita jalan... :)

    ReplyDelete
  9. baguzkamu bacha inniblok sbg taambahan ilmu,manatau bguna :) >riwayatmelayu.blogspot

    ReplyDelete
  10. Org sabah skrang tidak boleh terima hakikat. buta sejarah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adzim mhd: ko pehal ni? ke org melayu memang xbole terima hakikat?

      Delete
    2. hakikat la sgt.

      Delete
    3. pe org sabah org sabah nih??sabah hak malaysia oke.

      Delete
    4. Sabah bukan hao malaysia sabah bergabung dengan malaysia untuk merdeka..pleasentake note

      Delete
  11. siapa yang suka atau setuju sangat jika sabah diambil alih oleh kesultanan sulu..? sedangkan ditempat mereka sendiri porak poranda, serba daif dan tiada sumber ekonomi? Bayangkan sultan mereka memerintah sabah? apa akan jadi pada Sabah yang selama ini aman damai dan sedang membangun..? Bayangkan kebebasan memiliki senjata dikalangan penduduk sperti di tmpat mereka? saya pasti jika anda berketurunan tausug pasti anda menyokong 100% usaha mereka utk menuntut sabah!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tertarik dengan komen Adzmin Muhammad, mungkinkah saudara yang buta sejarah atau buta huruf, sama seperti sultan sulu sewaktu menandatangani surat perjanjian serah hak tanah kepada British? Isi surat perjanjian tersebut adalah serah hak tanah kepada British. Diharap saudara bacalah sejarah ini berulangkali semoga anda akhirnya akan lebih memahami...

      Delete
    2. tu la pasal. die kna trima hakikat yg die sbnrnya buta sejarah. ikut sdap mulut je

      Delete
    3. Uina baik2 kau bcakap jo..kalau semua orang perangai mcm kau ne suka mengutuknbansa lain sampai bila pn dunia ne ndak aman..aq ne beketurunan tausug tapi ndak jg aq bodoh mau benaung dgn sultan yg belum tentu blh jadi leader yg baiik..dan aq x sokong mana2 politik..sampai bila kau ndak mau ind2pendent..k2luar mulutmbuaya masuk mulut singa...k2napa diorang daif kenapa diorang bersenjata sbb diorang berjuang untuk ind2pend2nt dpd penjajah sdh beratus2 tahun sampai rakyat diorang sdh hilang arah tuju..kau bercakap hormat sikit dengab bansa lain.,kau suka sangat kali ne berperang..klu kau cintakan keamanan mau hidup dgn belajar la hormat org lain

      Delete
  12. Sila baca dgn teliti,ini ada lh kenyataan dan sejarah kamu tidak boleh memadam sejarah....walaupun saya berketurunan tausug tapi saya tetap mahu bernaung d bwah pemeritahan m'sia...memang dari datuk nenek moyang saya memang asal dari sandakan.pure lahir d sandakan..tp sekarang trperanjat bila ada segelintir menghina suku kaum tausug atau suluk...nauzubilah penghinaan yg boleh memecah belah kan kaum minoriti d sabah...sedar lh kamu wahai sahabat alam maya,bahawa kami yg pure anak jati yg lahir d sabah ni harus kah menangung cacian mulut kamu.hanya kerana gangguan dari segelintir puak yang sama???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mau.hapuskan kaum kamu yg membuat masalah di sabah.mata dan hati kau nampak.cara untuk menghapus ada bnyak.tegur cara baik.pendidikan.berdakwah dan banyak lagi..atau kamu mau cara kasar.terpulang.tapi kaum2 ini yg membuat banyak hal dan jenayah.bukan segelintir.tetapi 90% daripada mereka.mengapa sa cakap kaum?sebab asal usul kaum ini mempunyai didikan sma daripada ASAL negara mereka iaitu filipin.cara hidup mereka.setiap kaum memang ada cara dia.sebab itu saya ckp didikan asal twmpat kaum tersebut.mungkin kamu bukan macam tu.tp lihat saudara mara kamu dan banding cara hidup mereka dengan ORANG YANG BETUL2 ANAK JATI DAN ASLI SABAH.cara mereka x sma.jika kamu x nampak.x bersetuju.buka mata kamu dan lihat..semua kaum adalah manusia.semua sama.tp cara didikan brbeza.ubah ia kepada lbih baik.dan pastikan fakta kamu btul.kamu memang bukan anak jati dan asal usul bukan org sabah.terima la tu.kita x minta dilahirkan dan memilih kaum...so trimalah ja.

      Delete
    2. Didikla anak bangsa kamu supaya tidak melakukan jenayah

      Delete
    3. agree do agree with u AnonymousFebruary 17, 2013 at 11:04 AM,mmg org bangsa suluk blh dikatakan org sabah,sbb in history diorg ni jugak la yg jadi sumber pembangunan di sabah.n something to ponder, if u can still remember, sabah dulu under sultan sulu separuh n d other half is sultan brunei.xmustahil ada bangsa suluk/brunei yg masih menetap hingga sekrg sampai dijadikan anak jati.n segala pearl d pasar filipina tu pun dijual oleh org suluk,sbb in history mmg org suluk la si pencari mutiara,kegiatan d laut semua dorg yg kebanyakan buat.its just peristiwa baru2 ni kaum suluk/tausug merasa tertekan dgn 'sebangsa' mereka yg dr mindanao.that is how special our state is,being connected really close with 3 countries, which make us so special.jgn lah kata tausug tu bukan org jati sabah.diorg juga salah satu penyebab kenapa sabah is special among others.its just the intruders.n pls nda payahla bising2 siapa anak jati sabah ,not good :)

      Delete
    4. Hmm...kalau dah lama menetap d sabah, dr nenek moyang lagi, rasanya kesuluan anda sudah tinggal 5% saja. Takkan lah semua kawen dgn sesama sulu? Mesti ada yg kawen bangsa lain. Plus, kalau kamu isi borang, bahagian bangsa kamu ditulis 'sulu'..begitu?

      Delete
  13. setahu saya kaum suluk ada negara asalnya, iaitu Filipina, bagaimana saudara boleh katakan saudaralah anak jati negeri Sabah? anak jati negeri sabah adalah penduduk asal negeri ini yang mana bangsanya atau kaumnya itu tidak terdapat di mana-mana negara lain selain sabah. kalu diikut saudara hanya layak memegang status warganegara seperti layaknya kaum india dan cina di negara ini. Ini kerana, saudara mara dan keturunan kaum suluk tetap berada dan tinggal di tanah air mereka sendiri iaitu filipina. Adakah saudara menganggap semua bangsa suluk di Filipina itu adalh anak jati negeri Sabah? Sejarah yg lepas itu tidak boleh lagi menjadi asas bagi sultan sulu utk menuntut sabah, kerana dia sdh menandatangani surat hak tanah kpd syarikat British waktu itu. Jika saudara sdh cukup merasa senang dan mewah tiggal di Sabah maka bersyukurlah, jgnlah seperti pepatah sdh di beri betis hendakkan paha dan akhirnya mahukan kepala pula!! Sya rasa soal menghina bangsa suluk itu tidak wujud di sabah, melainkan jika mau meramoas segala kemewahan dari orang lain itu maka itulah sikap yang sangat terhina!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju..kamu x boleh cakap kamu anak jati sabah mahupun lahir di sabah.contoh orang arab yg lahir di sabah tetapi berketurunan arab.boleh ka di katakan dia anak jati orang sabah dgn keturunan sebegitu?fakta kamu amat salah.memang kamu di bagi ic.tapi itu kerana mainan politik.tetapi memang kamu bukan asal keturunan org asli sabah..masuk topik permasalahan jenayah/gangguan dan sewaktu dengan nya.kaum2 bukan brketurunan asli sabah yg membuat huru hara.ini di keraskan lagi dgn perbuatan PENDATANG TANPA IZIN yg berleluasa memikir ini adalah negara dan negeri mereka.dan memijak kaum asal penduduk sabah.saya sbagai penduduk kg.likas.depan rumah saya ada banyak ganguan/pecah masuk/ bergaduh/mencuri dan sbagainya yg di lakukan oleh kaum2 ini yg x sedar diri tetapi nampak polis terus lari takut kena antar balik negara.tapi tunjuk belang..
      Terus terang kerajaan malaysia ambil sambil lewa tentang masalah pencorobohan kaum2 dari filipina yg kebanyakannya membuat kacau.tengok ja pasar ikan kk.semua org dorg.org dari semenanjung dan luar negara fikir macm tu la teruk asal org sabah.kita tguk kerajaan serawak.mereka pastikan xda siapa masuk even UMNO.sabah serawak xda melayu.semua mainan politik.rakyat sengsara.saya bukan org politik tetapi mengharap pemimpin yg berlawan untuk mndapat kerusi bukan kerana duit..saya btul mengharap org asing d sabah (PTI) d keluarkan.bg yg dpt ic tu.biarkan.tp jgn mo naik kpala.paham kedudukan kmu.kamu sudah mewah.cukup la.cari la kemewahan akhirat.

      Delete
    2. apapun kejahatan seseorang itu tdk boleh diukur melalui kaumnya kerana setiap suku bangsa itu ada shj di antara mereka yg berhati busuk dan berbuat jahat! saya percaya kaum suluk di sabah yg lahir di negeri ini mempunyai mentaliti dan peradaban yg lebih baik berbanding dengan mereka yg berada di filipina, ini kerana pendidikan dan persekitaran menjadikan manusia itu berubah. Kita harapkan sikap saling menghormati itu diamalkan di negeri sabah ini oleh semua kaum. TQ

      Delete
    3. Bangsa sulu di sabah ni seperti melepaskan buaya tersepit. Dah dilepaskan, kta pulak digigit

      Delete
    4. Setujuh aku gink dgn kau..itu bangsa ko kasi duit, rumah, mkn dan dll tatap ko d mkn suatu ari...

      Delete
    5. bkn semua org suluk itu jahat,bkn semua org suluk tu sprt yg kmu sngkakn.apa yg tlh trdi d sabah negeri yg kta cintai ni,org suluk temptn sabah pn tdk brstuju dan tdk mykong tndakn sekmplan penceroboh.ibaratnya setitik nila hbis susu sebelanga.bkn semua org suluk itu jahat.

      Delete
  14. suluk tak sedar diri diberi kaki mau betis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa betis kalo bleh semua lah.apa lah ko ni bro aku ada bukti suluk memang asal cni bro.sbb tanah beliau ko geran dia malaysia blm merdeka lg.1950.saya tak ckp tipu bro. Jd jgn ckp lbh2.nnti kah lain susah kita. Ya bro ok jg ko

      Delete
    2. kalau menurut kajian sejarah, leluhur kaum suluk itu mmng bermula dari kepulauan sulu, leluhur sulu bukan wujud dari di sini, cuma kedatangan nenek moyang kamu ke sabah ini disebabkan oleh sebahagian sabah pada waktu itu telah dijadikan hadiah kpd sultan sulu dan juga peperangan serta akibat pembunuhan beramai-ramai kaum sulu oleh spanyol, Apapun pada hari ini generasi suluk di sabah ygn dtg dari lembaran sejarah silam sdh lama hidup berasimilasi dengan penduduk pribumi sabah merupakan sebahagian kaum yang sdh menjadi kaum bumiputera sabah. Masalah yg timbul, bila org suluk dari filipina yg masuk ke sabah secara haram ( datng melalui sejarah PATI) membuat banyak masalah sosial di negeri ini. Mereka jg mengaku sbgai BUMIPUTERA sabah kerana adanya kaum suluk asal di sabah yg nama kaumnya sama dengan mereka yg datang dari filipina.. Bagaimana membezakannya..? bahasa pertuturan mreka masih sama...apa yg lebih membingungkan , ada pula tali barut2 yg menyokong kemasukan mereka ke sabah, walhal mereka ini sdh mengakui rakyat Sabah yg jati... Bagi kaum suluk Sabah yg benar2 generasi jati keturunan Mat Salleh, ayuh bangkitlah dan buktikan bahawa anda orng suluk yg berbeza dari keturunan suluk waris sultan kiram....ada setuju...?

      Delete
    3. Kau baca ini bagus2..bahasa suluk adalah bahasa kedua yg jadi bahasa perantaraan di filipina..sebab orang islam di kepulauan filipina pd zaman dulu hernaung di bawah sultan sulu..org islam di kepuluan filipina terdiri dpd pelbagai suku diantaranya simunul,ubian,iranun,yakan,kegayan dimana kalau di sabah diorang terkategori dlm suku bajau...jadi semua suku kaum beragama islam di kepulauan itu menggunakan bahasa tausug sebagai bahasa perantaraan..kadang2 orang ingat suku kaum lain yg bertutur bahasa tausug ne bangsa tausug..tapi sebenarnya tidak semua yg becakap bahsa tausug itu bangsa tausug..lg satu pemerintahan sultan ne zaman dulu kala tidak semuamtausug itu berfikiran zaman sultan,,skrg ideologi sudah berbeza..kita bersatu kerna bangsa ne terlalu kecil..nasib la sekarang ne bukah zaman firaun Allah tunjukkan pembalasanya dgn membinasakan kaum jahil tu d muka bumi lg..bersatula kamunkerana agama..org islam filipina tu yg kamu pandang daif tu la contoh terbaik bilamorg islam hidup dinaungan bukan islam..

      Delete
  15. Susah sangat bawa jak bah ke ICJ. Biar ia ditentukan di sana apa kedudukan sebenar Pantai Timur Sabah. Siapa yang lebih berhak. Komen sini pun tidak guna juga memenatkan jari menaip jak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, kalu mau menuntut konon, biarlah dilandasan yang betul! bukannya masuk membawa senjata, ibarat lanun datang merompak! Bawalah tuntutan itu ke mahkamah keadilan antarabangsa, kasi puas hati pihak yang menuntut! Walaupun dalam isu tuntutan ini sbnarnya sultan sulu sdh tiada hak ke atas pantai timur sabah, namun beliau TIDAK FAHAM, tdk mengapa... bagus jga klu ada keputusan secara HITAM PUTIH dari mahkamah keadilan antarabangsa, supaya mereka ini tidak 'perasan' lagi.....

      Delete
    2. macamana nak bawa isu ni ke mahkamah, sedangkan negara Filipina sendiri sdh menggugurkan tuntutannya ke atas pantai timur sabah? sultan perasan tu saja yg lebih2....

      Delete
  16. Kenapa sibuk hal duniawi,tanah atau sebagainya? Kita cuma menumpang dibumi ini tp pemiliknya tetap yg SATU.Mengapa perlu berebut?? Sebaik2nya fikirla kehidupan kita di akhirat kelak. Kita pilih saja yg mana satu Syurga ataupun Neraka. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, memang betul bumi ini dan tanah ini Tuhan yang punya dan kita sebagai manusia hanya menumpang shj, tapi Tuhan itu maha adil, setiap bangsa itu sdh ditentukan dan dibahagikan tanah bangsanya. Namun disebabkan 'ketamakan' manusia itu sendiri yang tidak pernah puas dan merasa cukup dengan apa yg telah Tuhan berikan mereka sanggup merompak, mencuri dan merampas hak orang lain!!!!. Dalam hal ini, siapa pun tidak akan berdiam diri! Bayangkan segala susah perit kita mencari rezeki dan memajukan tempat sendiri tiba-tiba dengan sewenang-wenangnya pula ada orang yg cuba merampasnya dari kita? apakah saudara sendiri sanggup memberikan secara percuma hak saudara kepada orang lain? maka sebab itulah Tuhan memberikan kita akal untuk berfikir> Sesuatu yg dipertahankan mengikut landasan yg betul itu adalh sama sekali tidak silap!!!!

      Delete
  17. Pilak buduh.mo nek kepala.pilak pilak pilak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dusun buduh, dasar urang utan, suka tiru budaya urang saja, lepas tu akun sendiri punya.

      Delete
    2. dasar suluk buduh di dunia! satu dunia ketawa! sultan suluk buduh! ngamlah namanya sultan pulau sibutu..... sultan palsu... sdh nampak tempat org maju baru mau ambil.... suluk buduh.. mengaku bumiputera sabah tapi bukan main lagi menyokong filipin.... pgilah kamu suluk2 keluar dari sabah ini!! sabah ini bukan kamu punya... kamu org filipin.. suka hati sj kamu keluar masuk sabah.... org dusun, sungai dan kaum yg lain tdk pula keluar masuk ke tmpt lain mcm kamu!!! berambus kamu!!!!!!!!! menyusahkan betul!!!!!!!! mengaku2 rakyat malaysia yg jati tapi jiwa kamu, semangat kamu dan sokongan kamu ttp pada sultan suluk yg buduh di dunia itu!!!

      Delete
    3. Ada berani kah u..ckp depan2 bah .tapi kawan tau ko tak berani cakap depan kan?

      Delete
    4. Ckp depan bah bro. ckp dlm alam maya ni mcm ...erm ..mcm apa ya?

      Delete
  18. http://en.wikipedia.org/wiki/Sultanate_of_Sulu

    ReplyDelete
  19. Kamu marah2 di sini... maki2 org suluk... bikin dosa kamu sendiri sja... kmu menghina bangsa lain... cakap buruk pun apa kamu dapat? dapat dosa sja... bagus diam2 berdoa pd tuhan moga kamu diselamatkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memaki2 dan menghina orang itu memamng tidak wajar, tapi kdg2 kita perlu tunjukkan rasa marah atau meluahkan kemarahan kita agar kita tidak selalu dipijak kepala..

      Delete
  20. Sudah la tu...yg hairannya napa kerajaan Malaysia mau kepung lagi org bawa snjata?pelik.klu org bawa snjata masuk rumah memang kita lawan terus kan sebelum dorang masuk.pelik..kamu x hairan? Apa pun sekarang sabah aman.kalau jadi apa2 kita pertahankan la.perang pun perang la.harap mati syahid la bab mempertahankan negara aman.apa2 pun doa ja la.x kira la kamu bangsa apa.agama apa.kita doa ja la yg trbaik.melainkan kamu mo sebahagian sabah jd filipina.

    ReplyDelete
  21. Bukan kah asal usul penduduk adalah dri kerajaan brunei yang di beri sebahagian kepada sulu?kenapa ada persoalan tentang anak jati ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcmna mau bagi status anak jati sabah, keluar masuk ke sabah sesuka hati, sekejap tinggal di pulau sulu, sekejap lagi tinggal di sabah, yang mana satu negeri jatinya?? kalau mereka yang sekarang ini memang sdh lahir di sabah dan diberi status anak jati@ pribumi maka secara automatik mereka yng menyeludup masuk di sini pun boleh mendapat status yg sama sbb mereka sebangsa dan sewaktu dengannya... makanya satu pulau sulu dan mindanao akan jadi anak jati negeri sabah..... faham kerrr.... bersyukurlah klu sdh jadi warganegara baa...

      Delete
    2. siapakah penduduk pribumi di kepulauan sulu...? Bolehkah masyarakat pribumi di pulau sulu menjadi pribumi di Sabah juga? kalau boleh, cuba jelaskan sikit......

      Delete
    3. orang di manila bangsa apa pula? lain ka dari bangsa sulok

      Delete
    4. Salam bro ckp pelan2 nnti ada org dgr....

      Delete
    5. Difahamkan bahawa seramai 800,000 orang pendatang haram filipina telah mendapat i/c projek semasa zaman USNO ( Tun Mustapha ).....ada sesiapa yang terlibat di sini....? Kalau dikira sdh berapa generasi@ keturunan i/c projek di sabah.?

      Delete
  22. Mengikut undang2. Segala perjanjian lama tidak boleh di guna pakai setelah perjanjian baru bertindih di atasnya.(Void Of Contract)....kalau saya silap.betulkan saya. Perjanjian british kepada sultan sulu di buat dalam bahasa dan tulisan arab.dan kenapa sultan sulu tidak baca dan memahami surat perjanjian?.harap sabah jadi aman seperti sedia kala.sabah baru 1 malaysia.semua orang duduk 1 meja berbanding semenanjung dan serawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PTI2 tu yg duduk semeja bersatu hati mau merampas Sabah..

      Delete
    2. jangan lah gaduh2kamu tahukah pertelingkahan ini adalah salah satu tanda2 kiamat.pada semua penceroboh takutlah padahari kiamat yang semakin hampir.bagus kamu bertaubat..daripada memasang angan2 nak merampas kepunyaan orang lain

      Delete
  23. suluk bukan pribumi, dusun bukan pribumi, apalagi kadazan, kaum kadazan ni bila wujud? kalau logik begini dipakai maka tiada yg pribumi di sabah ni. semua datang dari sesuatu tempat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyala tu... klu mengikut sejarah orang cinalah yg pertama sekali dtng ke pulau Borneo, tapi hairan jgkan mereka ini tdk pula menuntut untuk jadi penduduk pribumi sabah seprti yang dilakukan oleh orang2 suluk sekarang ini, malah mereka @ suluk mengatakan bahawa sabah ini rumah 'nenek moyang' mereka"? habis tu pulau sulu itu rumah siap pulak?????
      nampak sangatkan...........???????

      Delete
    2. orang sungai, dusun dan kadazan , adakah siapa2 yg tahu asal mereka darimana atau mashkah ada suku2 ini yang terdapat di negara lain? kalau orang suluk memang dari kepulauan sulu selatan filipina, kalau orang pakistan memang dari pakistan, kalau orang jawa memang dari indonesia, kalu orang timor memang dari timor, sooo....?? pikir2laa....

      Delete
    3. dusun dari tunan-burma, sungai/tamabuo dari luzon filipin, kadazan bangsa buatan baru/palsu

      Delete
    4. kepala otak kau lah!!!!! kadazan bukan bangsa baru, cuma diberi nama baru.. baca sejarah!!! inilah org suluk tdk tau sejarah sabah, tdk skolah di sabah! kalau pun suku2 lain ini sprti dlm teori datang dari tempat lain, mereka ini tidak berulang alik atau keluar masuk sabah mcm suluk, skjap di sabah skjp di pulau suluk..!!!!!

      Delete
  24. LOL utk komen d atas ....pndai btul....

    ReplyDelete
  25. Kawan2 Sabahan jangan lah gado2 asal keturunan masing2....kita patut bersatu tak kisah kadazan, bajau, tausug, suluk, bugis...as long as Sabahan yang lahir di tanah Sabah dan bukan dapat IC tipu...kerana apa juga keturunan kerana kita lahir di bumi Sabah kita akan sayang dan sanggup berkorban untuk negeri tercinta...Jangan biar anasir luar memecah belah kesekutuan antara Sabahan...kita kuat kerana perpaduan...kita tolak pandatang yang mengganggu keamanan dan keselamatan kita dan keluarga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betol. adik saya juga sdh berumahtangga dengan org kadazan dan mereka aman. Ya betol kita harus bersatu menentang anasir luar yang bole mengugat keselamatan negara. Semenanjung atau sabah sarawak, kita tetap bernaung dibawah 1 negara. Bayangkan kalau kita speti berada di selatan thai.. mahukan kita hidup dlm ketakutan dibunuh tanpa sebab.

      Delete
    2. Btul tue..apa yg pnting msalah ne d selesaikan secepat mgkin tnpa ada lagi yg trkorban. Mmg kta kna kaji semula sejarah tp xsmstinya mnyelesaikn dgn pertumpahan darah. so,apa yg pnting..tak kira apa jua suku kaum di sabah..kta smua kna bersatu tuk mmpertahankan negara kita. Ckup2x la mnyalahkan suku kaum ..mgkin darah yg mgalir di badan adalah darah Suluk..tp sbgai rkyat mlysia..kta smua mahu keamanan bkn khancuran negara.

      Delete
  26. betul tu apa yg SKK katakan.. salah satu gambaran awal sudah kelihatan.. jgn la cam ni.. pikirla.. apa kita dapat.. kita asyik bertelaga org lain mengaut keuntungan.. besar sungguh udang yang berselindung disebalik batu... itu sejarah tidak dapat dpadam.. sejarah meninggalkan kenangan.. tapi sejarah tidak mampu mengubah masa depan.. tapi masa depan mampu mengubah sejarah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa pun inginkan ketenteraman dan keharmonian, jadi pada sesiapa yg inginkan kedamaian di sabah lebih2 lagi untuk mengakhiri tuntuntan sulu ke atas sabah, bah! pigilah kamu jemput semua orang2 suluk di kepulauan sulu N mindnao tu... kasi rumah kamu dan harta kamu sama durang... jgn lupa kasi ic dan surat lahir kamu jg dan yg paling penting durang di kasi BRIM'.... penduduk jati sabah ni mimang bagus2 semua sbb mereka DIAM2 saja.....apa jadi pun jadilah yang penting kita sdh hidup aman damai kerana makin ramai orang asing mau tinggal dengan kita.....

      Delete
    2. 'untuk mengakhiri tuntutan sulu ke atas sabah' bukan bermakna kasi ni sabah sama diorang. bukan bermakna kasi segala ic la , BRIM la semua tu. mau ka kita terus beperang ? kita akhiri secara aman, tunjukkan bukti yg sama ni bukan negeri diorang. setiap masalah boleh diselesai kan. tidak semestinya mesti beperang tembak menembak dulu baru selesai. cakap fikir laa. org mau keamanan bukan maksud mau bagi ni sabah sama diorang ? kau tidak ni sabah aman ka ??

      Delete
  27. Pernah jadi orang brunei, pernah jadi orang sulu, pernah jadi orang pilipin, pernah jadi orang british last2 jadi orang malaysia. yang penting semua orang dunia. Asalnya masih dari Adam Dan Hawa. Satu bangsa ja dalam dunia ni : bangsa manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari satu sudut, ya mmng kita adalah satu bangsa manusia, tapi dari sudut lain, hidup manusia di dunia ini ibarat, siapa lemah dia ditindas.. saya sbgai penduduk asal sabah memang sgt2 tidak akan pernah mau Sabah jatuh ke tangan sultan sulu...apapun alasan mereka berbuat demikian. Mungkin bagi mereka yg datang dari suku ini memanglah akan tetap menyokong perjuangan mereka. Siapa yg menyokong maka bersedialah menukar kewarganegaraan anda menjadi warga Filipina dan bersedialah di bayar gaji dengan nilai peso.

      Delete
  28. Bagus kamurang baca...

    http://blogzzpejuangbangsa.blogspot.com/2012/03/sejarah-suku-kaum-suluk-di-sabah.html

    mungkin membantu merungkai kekusutan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukannya mau mempertikaikan asa lusul org suluk, itu tdk perlulah dipersoalkan kerana sdh jelas asal usul rumpun ini, apa yang dipersoalkan adalah isu tuntutan sultan sulu ke atas sabah, sekiranya sultan sulu mengambil alih pantai timur sabah bermakna bahagian ini akan menjadi sebahagian daripada peluasan wilayah sulu di filipina dan bukan lagi di dalam Malaysia. Sebagai seorang yg berketurunan suluk tetapi mengakui sdh hidup di negeri sabah ini sejak azalinya, apakh anda mau menukar kerakyatan anda menjadi rakyat filipina di bawah kesultanan sulu....? jika anda berstuju, kenapa.....?

      Delete
    2. mmg ramai tdk setuju...logik filipino pun tdk majukn selatan filipino hidup ssh..

      Delete
  29. Bajau mo letak mana ?!!! Di amerika ? Di facebuk jak la.....huhuhihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sultan bajau di mana?

      Delete
    2. sultan bajau duduk2 saja depan tv ..nda mau bising2

      Delete
    3. sultan bajau ada di brunei

      Delete
  30. Peace oi. Sesama muslim. Saya orang minang sumatra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orng sumatera bial nak menuntut tanah malaya...?

      Delete
  31. kenapa bila sabah maju baru sultan sulu mahukannya ?

    majukan dulu tempat mu sendiri . baru tuntut ini sabah ,

    pergi laa balik luk di pilipin , jgn buat huruhara disini

    suda cukup baik kaum2 kamu 'PARKING' di sabah .

    so go back , kami mahu kedamaian yang sudah kami kecapi selama beberapa lama.

    ReplyDelete
  32. Apa pn..bersatu lah kita sebagai sabahan agar negeri tercinta kt tidak jatuh ke tangan kerajaan sultan sulu..isu nya d sini bukan kaum...tp negeri kita.. jngan pula nanti dlm sibuk2 tuntutan ni jadi sebutan d tambah pula lagi jadi rusuhan kaum....Minta d jauhkan... memang tidak masuk akal la bah klu dorg mau rakyat dorg yg berstatus PATI minta d larang hantar pulang... mana boleh... tuntutan yg x masuk dek akal...siapa mereka mau menuntut begitu???? klu mau jgak ikut la prosedur imigresen.. hehehe

    ReplyDelete
  33. Saya org semenanjung....Pahang. Sy harap semua jgn bergaduh. Kita kena bersatu. Bukan org Sabah saje yg tidak mahu negeri Sabah "diganggu" begitu. Sy juga tidak mahu.....dan ramai orang di sini yg marah kerana kita 1Negara......1Malaysia. Cubit peha kiri....peha kanan terasa. Terasa tercabar bila negara kita diganggu.

    ReplyDelete
  34. saya ada 1 cadangan apa kata, kita rport je dkat polis kawasan2 yang byk suluk ni. Suru tngkap hbs crita

    ReplyDelete
  35. MULA-MULA SABAH DIJAJAH OLEH BRUNEI. LEPAS ITU KESULTANAN SULU PULA JADI PENJAJAH, KEMUDIAN BRITISH JADI PENJAJAH, KEMUDIAN JEPUN, KEMUDIAN BRITISH SEMULA, KEMUDIAN PENDUDUK SABAH MEMILIH KEMERDEKAAN BERSAMA MALAYSIA.. PENDUDUK SABAH TIDAK MAHU DIJAJAH LAGI OLEH MANA-MANA KUASA LUAR TERMASUK KESULTANAN SULU.. LAGIPUN KESULTANAN SULU SUDAH TIDAK ADA KEDAULATAN.. ISTANANYA SAHAJA TIDAK ADA.. NEGARA FILIPINA SENDIRI TIDAK IKTIRAF KESULTANAN SULU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju...logiknya..klu sudah merdeka bererti sejarah lama tidak terpakai lagi...boleh simpan muzium utk kenangan...

      Delete
    2. Asskum.saya dari Brunei mungkin ingin mmbuat pembetulan sikit ja.izinkan ya..sabah bukan dijajah Brunei pada awalnya.memang sabah under Brunei.

      Delete
    3. sabah adalah sabahagian dri brunei..sabah adalh brunei sebelumnya..borneo is brunei

      Delete
    4. sabah mahu kerajaan sendiri,urus hasil dan minyak sabah.

      Delete
  36. Salam 1 malaysia,saya asal dr sarawak,dulu says pernah kerja di sabah.mcm kata kawan kita dari pahang kita kena bersatu,jgn la kita bergaduh sesama sendiri..Sabah pun sebahagian daripada malaysia,says pun sayang negeri Sabah,saya tidak Manu Sabah di ambil kesultanan sulu..kita sama2 fikir Balik jgn bergaduh,mesti Ada Jln penyelesaian.tk...

    ReplyDelete
  37. Mari kita semua tgk apa yg akan berlaku besok. Ada kah pulang adakah perang adaks rundingan...

    ReplyDelete
  38. janganlah gadoh...orang melayu pun turunan orang indon, sultan johor pun turunan dari sulawesi, orang koment tak tengok diri mereka sendiri

    ReplyDelete
  39. penakut malaysia nie lawan 180 bawah tentera 8000ribu hahah.. kalau betul pencoroboh tembak jer.. ape tunggu lg.. hari2 dlm berita pencoroboh segera pulang ke negara asl ahha dah berminggu tak pulang2 haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh juga kau ne.

      Delete
    2. org sulu (pti)+suluk(bg yg sokong sulu n yg setuju sabah malaysia punya) suda rmai d sabah ni. plg last survey 2010, 800 000 org. ko pkir2 skrg suda brapa byk? klu ko pndai ko kira la. ko rs2 mkin btambah ka mkin bekurg? klu ko pndai, ko akan dpt kira lbih 1 juta suda org dorg. tolak la yg suluk sokong malaysia, ada jg tu 1 juta mau sulu ambil sabah. cuba ko pkir dlu bah. mcm admin pnah ckp. pkir pkai otak bh! sy bgsa brunei, pnduduk asli dr zaman nenek moyang tgal d sabah.

      Delete
    3. jadi takkan la nak hantar seorang dua je? walaupun sabah disewakan hingga lenyap matahari dan bulan / 'ceded' dan walaupun sebagai 'pemilik', wakil kesultanan sulu sepatutnya/hendaklah memaklumkan kedatangan mereka ke Sabah dan bukannya dengan menyeludup masuk dengan senjatapi. Mungkin ramai mengatakan penduduk Sabah lemah disebabkan keamanan yang dikecapi tetapi 'air yang tenang jangan disangka tiada buaya'.

      Delete
  40. Beginilah jadinya bila kesukuan terlalu menebal....biasa-biasa jak bah...semua dari satu keturunan Adam dan Hawa....siapa yang lahir dan duduk di sabah serta dapat kerakyatan adalah anak sabah...siapa2 yang datang dari luar adalah pendatang tanpa izin...tidak kira apa bangsa sekalipun..yang rasionalnya pada kehidupan sebenar..tidak kira ahli keluarga sendiri @ adik-beradik sekalipun...kalau tiba2 datang dan mau tinggal di rumah kita dan mau menguasainya...pasti akan di pertahankan walau apa cara sekalipun....fikir-fikirlah...negeri sabah adalah negeri bagi semua kaum...tidak perlu timbul soal pribumi dan kesukuan...janji hidup aman dan damai...itulah harapan semua orang....peace forever.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada Anonymous February 27, 2013 at 1:36 PM
      saya sokong,siapa tidak mahu hidup aman damai...ada hikmahnya kita di jadikan berbangsa-bangsa...

      Delete
  41. Org2 bangsa suluk jgn megah dan bangga konon sabah ini bangsa kamu punya!! klu mau ikut itu tentera perang kunun kamu kaji dulu berapa banyak suluk berapa banyak dusun, sungai,bajau,kadazan,murut, dll bangsa pribumi disabah. Kamu fikir sendiri klu kami bangkit satu hati,bangsa apa yg pupus disabah. Kami bangsa sabah yg ada adat pelajaran dan tamadun. Kalau kiranya kami semua bangsa sabah mcm fikiran kamu suka tetak menetak habis pupus kamu nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. megah2 entah lulus spm ke x? tunjuk pandai....

      Delete
  42. Lg satu saya mau kasi ingat kerajaan sulu tdk akan ada peluang masuk sabah selepas ini sebab malaysia ada kapal selam cubala bertindak tentera sulu kalau berani. Tengah lautan sudah karam kena tropido..ingat!!!

    ReplyDelete
  43. Pls check di JPN berapa bangsa suluk disabah dan berapa banyak bangsa pribumi disabah. Pakai matematik ok! jgn ikut perasaan pupus kamu nanti ole pribumi sabah yg mahu pertahankan maruah tanah dan hak kami yg kamu rampas!

    ReplyDelete
  44. gabung dengan indonesia saja malaysia.....israel asia!!!!

    ReplyDelete
  45. parok sek2 ning.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ah...parok doh, guane ning

      Delete
  46. well done..jom kita beramai pertahankan SABAH yg tercinta..

    ReplyDelete
  47. Takziah buat wira2 negara yang telah terkorban...
    Sehebat mana pun kata-kata kalian menerusi maya, hebat lagi perasaan sedih keluarga wira-wira yg terkorban dlm insiden di Lahad Datu kelmarin....
    Al-fatihah..
    Pray for LD Sabah Malaysia

    ReplyDelete
  48. Sy asal kedah..tp sy selalu ke sabah...sy terlibat dlm pembangunan sabah....sy ramai kwn org sabah...sy syang negeri sabah dan penduduk2 sabah..semoga sabahan semua bersatu dlm hal pencerobohan lahad datu ini...bersatulah tanpa mengira kaum....yg salah mesti ditentang...tak kira siapa..yg bersalah mesti dihukum...

    ReplyDelete
  49. budak tingkatan 3 pun tahu sejarah..... timbul la masalah...lepas tu us campur tangan...pas tu semua orang mati ke boom! suka! suka mati kena boom! tengok berita ke x?? xcukup ke apa jdi kat iraq, palestin, gaza,jepun dulu....please read the book! xpon google je...pasal tanah pun kecoh... mati pon bukan boleh bawak tanah pon! elok2 aman boleh hdup sempurna..tak pasal jadi cacat... x bsyukur langsung..Cakap mcm orang xda ilmu..so pls go 2 school...ke xmampu? sebab 2 wat kecoh!

    ReplyDelete
  50. budak tingkatan 3 pun tahu sejarah..... timbul la masalah...lepas tu us campur tangan...pas tu semua orang mati ke boom! suka! suka mati kena boom! tengok berita ke x?? xcukup ke apa jdi kat iraq, palestin, gaza,jepun dulu....please read the book! xpon google je...pasal tanah pun kecoh... mati pon bukan boleh bawak tanah pon! elok2 aman boleh hdup sempurna..tak pasal jadi cacat... x bsyukur langsung..Cakap mcm orang xda ilmu..so pls go 2 school...ke xmampu? sebab 2 wat kecoh!

    ReplyDelete
  51. budak tingkatan 3 pun tahu sejarah..... timbul la masalah...lepas tu us campur tangan...pas tu semua orang mati ke boom! suka! suka mati kena boom! tengok berita ke x?? xcukup ke apa jdi kat iraq, palestin, gaza,jepun dulu....please read the book! xpon google je...pasal tanah pun kecoh... mati pon bukan boleh bawak tanah pon! elok2 aman boleh hdup sempurna..tak pasal jadi cacat... x bsyukur langsung..Cakap mcm orang xda ilmu..so pls go 2 school...ke xmampu? sebab 2 wat kecoh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka ini xbelajar sejarah!.. tgok sekarang apa jadi kepada Mali bila perancis cmpur tangan. Inilah kalaau semangat kenegaraan xde. Besok kalau sudah jadi pertempuran darah barulah sebuk nak pertahankan negara.

      babi tian chua orang mati bole dipolitikkan.. ni 1 lagi cina xsedar diri.. kalau ada memali sebab bangsa cina macam nilah yang akan mencetuskannya.

      Delete
  52. Kalau pegi bdr sdkn.. mmg org2 pilipin je yg kongker.. mcm mna org2 bangla/ vietnam melepak di metrojaya KL... mcm tu jgak la org2 pilipine d sdkn.. tp lg teruk la d sdkn... dgn perangai penyangak, pecah rmh, berbunuh, bergaduh, pengotor, hisap batu pun byk... ye la brg tu kan murah di pilipin.. hinggakan suku kaum/ bangsa lain pun takut dgn org2 pilipin ni...

    ReplyDelete
  53. SABAH TETAP SABAH...

    ReplyDelete
  54. Setahu saya bngsa suluk tak mcm tu. . .suluk d sabah kalau d kcau bru la dorang buat hal tp lau tk d kcau mereka xkan buat apa2. . .

    ReplyDelete
  55. x mcam 2 taik mu la c2...kaw tw apa 000????

    ReplyDelete
  56. jangan kerana penceroboh dari filipina dtg buah kacau disini, sebahagian kaum2 suluk yg tidak sokong mereka dihina/dicaci maki. suluk suda lama disabah. hidup dengan aman,cuba buka buku sejarah sekolah, bab yg menceritakan suku kaum yg ada disabah. salah satu kaum yg ditulis dalam buku itu, adalah suluk, bermakna suluk adalah salah satu bangsa yg diiktiraf disabah.SULUK YANG DIIKTIRAF DISABAH, TIDAK BERMAKNA ORANG SULUK YANG DARI FILIPINA TU PUN BOLEH DIIKTIRAF SEBAGAI ORANG SABAH. INI UNTUK SULUK YANG MEMANG SEJAK AZALI DISABAH, BUKAN YG BARU DATANG DARI FILIPINA TU. kita tidak boleh menilai orang dari bangsa/suku kaum, saya percaya ramai org2 suluk yang sememangnya diiktiraf disabah, yang bukan PTI, turut sama bekerjasama menentang anasir luar yang cuba memporak-perandakan sabah. yg selalu buat kacau di sabah tu PTI atau yg dikatakan dapat IC tipu. saya ada beberapa kenalan rapat org suluk, yg juga anggota polis, sedang berjuang pertahankan sabah di Lahad Datu, dan kawasan2 yg terancam. semua suku kaum yg diiktiraf disabah, lebih baik kita bersatu , daripada menghina sesama sendiri. yang SAYANGKAN SABAH TIDAK KIRA LAH APA BANGSA SEKALI PUN, MARI BERSATU PERTAHANKAN SABAH.BUKAN MENAMBAHKAN MASALAH DENGAN MENGHINA BANGSA/SUKU KAUM LAIN. dan persoalan mengenai kawalan yg dibuat oleh pihak keselamatan,
    `Persoalan Kenapa polis tak tentera?

    1) jika kita guna tentera dahulu bermakna kita dalam perang dengan Sultan SULU.

    2) Juga bermakna kita mengiktiraf Sultan Sulu secara lansung sebagai kerajaan yang sah yang mengistiharkan perang kepada kita.

    3)Dan jika ini berlaku ianya akan tertakluk kepada Geneva Convention dan beberapa protocol antarabangsa.

    Jika Polis sebagai pemerintah operasi bermakna

    1) kita masih anggap mereka itu penjenayah dan penceroboh bukan combatant perang.

    2) Polis kita akan menangkap dan menahan (perkatannya untuk polis ialah menahan bukan menawan - Menawan ialah perkataan Tentera ada beza di antara keduanya)

    3) Untuk mengelakkan mereka menjadi Tawanan Perang. Cukup sekadar sebagai tahanan penjenayah. Maka tuduahn di Mahkamah Awam boleh di lakukan. Seperti tuduhan yang boleh kita buat di atas lanun Somalia yang kita tahan sedikit masa lalu. Mereka tidak di anggap tawanan perang.

    4) Boleh di ektradisikan dengan lebih mudah ke Filipina. Kalau tindakan ketenteraan atau kita anggap perang susah nak bicara dan mana nak tempatkan mereka dan diklasifikasikan mereka ini? Maka jadilah macam kisah CIA dan Black Sitenya untuk WAR on TERROR mereka. Kita kena la buat macam Guantonamo BAy juga. Susah macam tu.

    Itu sebab kita mengambil langkah Polis dahulu. Jika tentera ambil alih sudah jadi kes lain.

    Jika keadaan tidak boleh di kawal lagi maka LOCAR AREA EMERGENCY (darurat setempat) boleh di isytiharkan

    Dengar cerita darurat telah di istiharkan dan curfew di kuatkuasakan di sana. Ini bermakna tentera sudah ambil alih di Lahad Datu atau kawasan pencerobohan sahaja (kawasan yang lebih kecil)

    Ianya seperti darurat waktu ribut banjir New Orleans dahulu- tentera USA ambil alih bukan lagi polis tempatan)

    Dalam keadaan ini bermakna bukan satu negara Malaysia darurat dan bukanlah bermakna perang kerajaan Malaysia dan Sultan Sulu. Darurat hanya untuk keselamatan sahaja dan LOCAL AREA SAHAJA. Rasanya bukan seluruh Lahad Datu pun.Hanya kawsan pencerobohannya sahaja. Nampak hati-hatinya dan telitinya Kerajaan dalam hal ini? Menurut langkah satu persatu?`

    ReplyDelete
  57. Yg menuntut x fahami sejarah...x baca sejarah..knp x buat rundingan dahulu..bwlah ke mahkamah antarabangsa,bukannya menceroboh mcm tu ja..fkr secara logik..klu org yg mau merampas secara kasar maknanya dia x blh menang klu secara rundingan coz da nmpk dgn jelas dlm sejarah apa yg dorg da buat..tp nda mau mengaku...huhuhu...terimalah hakikatnya...sedangkan tuntutan filipina t'hdp sabah pun x b'jaya ni lg kesultanan sulu...jgn lupa kamu hnya d beri ganjaran oleh sultan brunei..cm kamu yg x menghargai sbb TAMAK..bukan 1 sabah yg kena bg ganjaran...FAHAMI SEJARAH..jgn ikt sedap mulut jak...

    ReplyDelete
  58. liat, boleh lah sulu punya hak atas sabah, tak ada yang larang

    ReplyDelete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. ~Report2 apa suma..kwn sy org bajau/Brunei...ramai kwn2 sy org sabah@bajau,bugis n ramai lag kaum di sabah... sy juga sayang ma sabah.. xda guna mo salah mn2 kaum,yg penting kita MALAYSIAN...
    kalo ikot kaum sy jgk bkn,campur.. mak siam bapak india..abis sy bangsa apa? pada suma MALAYSIAN PEOPLE.. DEFEND OUR COUNTRY NO METTER HOW WE MUST PROTECT OUR LAND...

    ReplyDelete
  61. Pening juga ak baca korg pnya komen nie,kelakar pun ada...suma nak tegakkan benang yg basah,
    Bg pndapat aku..xkisah la ko kaum sulu ka, iban, kadazan murut bajau..watever yg ada kat sabah nie...suma itu sejarah jak, xpayah nak tegak2 kan kaum kamu sndiri..berak suma busuk xde kaum pun berak wangi.,org bilang sejarah silam jgn dkenang..nti memakan diri, so pasal sultan sulu 2..anggap je dia org xberapa nak sihat mrayau stempat minta wang d tepi jalan..kita org sabah ndah perlu gaduh2 pasal sultan nie mahupun kaum yg ddk dulu d sabah nie..ok peace =)

    ReplyDelete
  62. JANGAN KITA HINA BANGSA SULUK......KITA NAMPAK SENDIRI SPERTI DI ATAS TAHUN 1800 LAGI SULUK SUDAH ADA DI SABAH.....JANGAN CKP PASAL BANGSA..MELAYU PUN BYK PEROMPAK PEROGOL PENCURI SO SUSAH CKP PASAL KAUM ATAU BANGSA....KLU SIFAT KAMU LIBATKAN SEMUA BANGSA JANGAN CAKAP PRAY OF GAZA SEBAB SULUK PUN ISLAM MCM KAUM2 YG LAIN.....

    YG BUAT SALAH ITU SAJA LA YG DI SALAHKAN BUKAN SEMUA....SEMUA ADA SEJARAH MASIH2 SETIAP KAUM TAPI TETAP JUGA NAMANYA MANUSIA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsa suluk di sabah ni ada dua golongan , pertama, mereka yg datang melalui sejarah atau paling jelas lagi yg datang dari generasi mat salleh, yg kedua, mereka yg datang secara haram semasa zaman USNO, yg mana beratus rribu pendatang asing filipina diberi i/c projek@ palsu, so.....? berapa ramai yg benar2 datang melaui sejarah dan berapa lapis generasi yg datang dari keturunan i/c projek....? SIAPA MAKAN LADA DIA TERASA PEDASNYERRRR....

      Delete
    2. betul sekali saudaraku, makanya kami mendukung kesultanan Sulu menuntut haknya kepada Malaysia. ayo rakyat Sabah bersatulah dengan sultan sulu

      Delete
    3. brsatu kpala hotak ko la..

      Delete
  63. salam dr semenanjung..sudahlah. jgn gaduh2..rapat kan saf antara kita.. biarkan kerajaan menangani nya... bergaduh lg mengeruhkan keadaan.. sebarang maklumat yg mendatangkan kebaikan kpd keselamatan negara.lapurkn kpd yg berkenaan..wassalam.

    ReplyDelete
  64. Hehe...sejuk hati baca note admin dibawah...tq gaman...

    ReplyDelete
  65. Kepada yang belas komenku. . .
    Aq tau lah sbb aq 6pak dgn mata kpla ku sndri. . .kau jak tu yang benci pda kaun suluk. . .mcm bdoh jak

    ReplyDelete
  66. sewa2 mende korg sume nih???bkn sewa laa tp CESSION MONEY..bermaksud bayaran penyerahan..bkn bayar sewa..MALAYSIA MEMBAYAR CESSION MONEY KPD WARIS SULTAN SULU SETIAP TAHUN SEBANYAK USD5000..mmg xsdr diri la waris sultan sulu dpd filipina tuh nk tuntut sabah..bengap btol..da dibayar nk tuntut membabi buta..sabah tetap hak malaysia..

    ReplyDelete
  67. kerajaan Malaysia telah mengambil tanggungjawab untuk membangunkan prasarana bagi kemudahan para penduduk Sabah sejak 1963 tanpa bantahan Kesultanan Sulu mahupun kerajaan Filipina. Ini membuktikan pemilikan dan pentadbiran yang aman secara berterusan oleh kerajaan Malaysia ke atas Sabah. Mengikut dasar effectivites yang diambil kira oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ – International Court of Justice), Malaysia boleh dianugerahkan hak ke atas Sabah, sepertimana yang pernah diberikan kepada kerajaan Malaysia dalam kes Ligitan-Sipadan

    ReplyDelete
  68. semoga rakyat Malaysia sentiasa dilindungiNya..

    ReplyDelete
  69. kl tdk slah, koran REPUBLIKA mnybutkan bhwa SABAH disewa oleh malesia dgn hrga sktr Rp.193,- per kilometer.....sila anda pkir wahai rakyat SABAH

    ReplyDelete
  70. kenapa sesama muslim dan sesama melayu saling begaduh pula

    ReplyDelete
  71. Sejarah itu adalah jati diri seseorang, kerana sejarah itu bukan penipuan, tetapi adalah FAKTA ! Tahnia , teruskan untuk masa depan dan jati diri yang tulin kepada generasi yang akan datang , supaya mereka mempunyai semangat nasionalisma yang tinggi

    ReplyDelete
  72. Pada aku.. Itu semua adalah sejarah... sabah dah jadi hak Malaysia.. PERIOD!!! selama ni takder masalah... so tak perlulah sultan suluk nak tiba2 kecoh datang sini buat kacau... kalau nak duduk sini.. bincang baek2 ngan gomen.. ini tak.. korang tembak polis Malaysia... tak patut tu sedara... Sekarang nasik dah jadi bubur... Nasib korang lah... apapun marilah kita beroda agar benda2 dan huru-hara ni tak berpanjangan... Berundurlah... Berundurlah.... Berundurlah....

    ReplyDelete
  73. Hmmm... Secara tak langsung dgn pencerobohan geng 'Sultan' Sulu ke Sabah ni mnjadikan rakyat Malaysia belajar Sejarah Sabah. Mana2 yg tak suka subjek Sejarah masa sekolah pun dah jadi pengkaji sejarah Borneo sekarang ni. :)

    ReplyDelete
  74. Salam buat semua...
    walaupo saya bukan orang sabah...tp kita adalah satu negara..satu pemerintahan...sayangilah negara kita..walau apa cara sekali pon...kita harus bersyukur kerana negara kita tetap aman...walaupon terdapat pergolakan politik sana sini..itu adalah normal bagi sesebuah pemerintahan ..ape yang per lu kita bat ialah memperbetulkan mana yang salah...perbaiki mana yang silap.. dan sedar lah..tiada satu pon pemerintah yang benar,,yg bagus,,melainkan di bawah pimpinan NABI MUHAMMAD S.A.W..
    Sebagai rakyat malaysia..seharus nya kita sama2 bersatu dan sama2 menjaga negara kita..cuba bayangkan...bom sana sini...kereta kebal berleluasa dan sesuka hati melepas kan letupan...seperti yang berlaku di bosnia..Gaza.. Palestine..jgn la sampai sema ini berlaku...bersatu lah kita...

    ReplyDelete
  75. lindungi kami dari ujian mu ya allah....lindungi la negara ini... darpd musibah yang nampak dan x nampak...lindungi kami ya allah

    ReplyDelete
  76. sekarang tiada lagi sistem paksaan, kalau orang sabah tidak mahu bersama sulu, tidaklah... mana boleh paksa2. lagipun sulu tu mundur, buat apa ikut negeri mundur nanti.. mentang-mentang sbah sudah maju dia nak curi sabah pula...tak malu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro mana ada kerajaan sulu ? yg ada pun kerajaan Filipina. yg sultan ni terhegeh hegeh menceroboh negara malaysia tu cari nahas namanya. mereka ini akan didakwa oleh makhamah kerajaan Filipina sebagai pengganas..itu yg tak mau pulang tu..pulang pun mati.kalau yg ada ic biru akan didakwa melakukan jenayah derhaka terhadap yang dipertuan Agong yg mana membawa hukuman mati. suluk di sabah kalau join sultan sulu ni pun akan didakwa atas kesalahan sama.

      Delete
  77. Kelihatan betul akal malingsial

    ReplyDelete
  78. AnonymousMarch 4, 2013 at 7:44 PM

    kl tdk slah, koran REPUBLIKA mnybutkan bhwa SABAH disewa oleh malesia dgn hrga sktr Rp.193,- per kilometer.....sila anda pkir wahai rakyat SABAH


    #Sila anda fikirlah wahai insan...SABAH bukan DISEWA oleh MALAYSIA,Tapi SABAH adalah negeri di bawah naungan MALAYSIA ye...ko warga indon pa ko tau?..jgn menyampuk..nti salah ko juga susah..bangang...ko duduk diam2 saja.

    ReplyDelete
  79. kami MENDUKUNG PENUH KESULTANAN SULU MENUNTUT HAKNYA dari pemerintah Malaysia, karena memang Malaysia TIDAK berhak atas SABAH. HIDUP SULTAN SULU !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat pun tunggang terbalik. sah sah pti. mana ada orang mendukung penuh, sokong penuh ada la.

      Delete
    2. ko ko mesti org indo yg bodoh tk thu bhs msia

      Delete
    3. Sebelum nak tuntut hak keatas Sabah, sepatutnya tuntutlah kemerdekaan dari kerajaan philipina dmanila dulu. Di negara sendiri sultan sulu tidak ada kekuasaan yg mutlak. Kalau dapat Sabah pun, tak mungkin dpt memerintah atas nama kesultanan Sulu. Palingpun kerajaan yg berpusat d Manila akan berkuasa. Jadi siapa yg berkuasa? Jwpannya...org Tagalok!! Bukan Suluk..FIKIRKANLAH DGN RASIONAL!!

      Delete
  80. Ayo rakyat Sabah bersatulah bersama Sultan Sulu, kembalilah menjadi rakyat merdeka. Majulah pantang mundur

    ReplyDelete
  81. Ya..maju terus masuk kubur..cukup banyak kebun kat malaysia ni yang perlukan baja..

    ReplyDelete
  82. Kan sultan sulu dah terang2 bagi komen... Sewa yang diberi pada dia x cukup... X kan x paham lagi? Dia nak tuntut sabah sbab sabah dah maju... Yang org sabah ni jgan la bgaduh sbab kaum.. Dulu sultan sulu tu tamak, sebab tu x baca perjanjian terus je bg sabah dkat british... Ni skarang pon sebab tamak la nak amik balik sabah sdangkan dia tahu dia x da hak.... Diorang dah x boleh lari... Nak balik filipin nnt kne hukum..duduk malaysia pon tetap ditgkap dan akan dhukum dan hntar blik filipin. Tapi nak buat mcam mna... Tamak sangat... Keluar je la org2 sulu yg jahat... Jgn cemarkan nama org suluk yg baik dekat sabah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah maju?kok nya maju dari segi apa ya?ada hard rock kafe ya?terminalnya sampai bila mcm tempat kerbau berendam..kesian org sabah..masih buta menilai

      Delete
  83. kami MENDUKUNG PENUH KESULTANAN SULU MENUNTUT HAKNYA dari pemerintah Malaysia, karena memang Malaysia TIDAK berhak atas SABAH. HIDUP SULTAN SULU !!!

    SETUJU

    BUDAYA / PULAU KAMI SAJA DI CURI OLEH MALINGSYA
    MALINGSYA = BERBUDAYA KOLONIAL (Otak penajajah)
    MALINGSYA = Bangsa yang sombong..sok Kaya dan sok pemberani
    Berani karena dibawah ketiak British

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bunyi nya macam bapak Indo punya komen.

      Delete
  84. asalamulaikum... salam sejahtera semua,

    cuba bah kamu check-check surat beranak family2 paling atas title tu:

    Colony North Norneo
    Birth and death register 1948

    Bukti sah!!!!! asal sabah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Colony North Borneo
      Birth and death Register 1948

      Bukti setiap mereka yang dilahirkan di Sabah... sebelum kemerdekaan Malaysia

      sah di daftar tu...

      Delete
  85. AnonymousMarch 6, 2013 at 3:29 AM
    kami MENDUKUNG PENUH KESULTANAN SULU MENUNTUT HAKNYA dari pemerintah Malaysia, karena memang Malaysia TIDAK berhak atas SABAH. HIDUP SULTAN SULU !!!

    SETUJU

    BUDAYA / PULAU KAMI SAJA DI CURI OLEH MALINGSYA
    MALINGSYA = BERBUDAYA KOLONIAL (Otak penajajah)
    MALINGSYA = Bangsa yang sombong..sok Kaya dan sok pemberani
    Berani karena dibawah ketiak British ( kau jangan bikin kacau, jangan menangguk di air keruh, saya kira anda ini dajjal, senang melihat orang perang sesama muslim dan melayu )

    ReplyDelete
  86. Pejuang malaysia yang gugur dapat pembelaan dari kerajaan, waris mendapat rm100000.00..alhamdulillah syukur..biar pun tidak ternilai pengorbanan pejuang namun dapat meringankan beban waris..ops..pejuang sulu yang gugur apa yang ditinggalkan untuk waris ye?? Jgn terlalu pentingkan perjuangan yg sia2..pandanglah wajah anak, isteri, ibu n ayah..kematian anda tidak akan menguntungkam sesiapa..mati katak..kedaulatan malaysia bukan semudah yang disangka..sampai roboh kinabalu pun sabah tetap milik malaysia..

    ReplyDelete
  87. kesian org Sabah....tak boleh duduk aman....sbb org atas tamak kuasa...mcm2 projek yang BN buat tetapi bukan untuk rakyat sabah.....semuanya untuk mengkayakan kroni BN...sbbtu lah org sabah paling miskin tetapi negeri paling kaya....fikirlah siapa yang bagi IC kat org sulu suatu ketika dulu...sbbtu lah mereka berani tuntut tanah sb IC dah ada....ini semua projek PRU13 supaya org sabah bersatu semula untuk menyokong BN....sbb BN lah yang menyelamatkan Sabah dari sultan sulu....fikirlah apa yang tersirat....harap2 rakyat sabah semuanya selamat dari menjadi mangsa konspirasi jahat ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdiam diri adalah lebih baik daripada manabur fitnah.. jangan jadi "keyboard warrior!!" walhal semua fakta hanya datang dari buah mulut ahli2 politik kamu..
      Sekiranya anda betul dan sahih dakwaan BN @ UMNO punca dan angkara keturunan sulu diberi kerakyatan malaysia adalah hanya agenda politiknya.. tunjukkan!!! Mane bukti..?? seharusnya semua pihak tidak bertelagah atas dasar politik dan disana nyawa yang pertahankan kedaulatan negara terkorban dan adakah balu2 wira negara terbela..?? Adakah pengikut kiram akan berhenti walaupon mereka tewas..?? Akan aman lagikah negeri dibawah bayu Sabah..?? Tolong jangan dipolitikan isu2 sensitif, jadilah manusia yang lebih berperikemanusiaan..
      APEKAH SUMBANGAN ANDA KEPADA NEGARA..???

      Pesan, nak untung, usahalah, berniaga lah.. jangan nak kondem orang sedangkan diri sendiri x betul..

      Derma lah "DOA" dan wang ringgit untuk balu allahyarham.. sekian

      Delete
  88. komen la ke arah kebaikan contoh; minta TLDM wat pengkalan kat kg tanduo ,Tawi2 ka boleh la jaga dr sandakan sampai semporna,kat tawau TDM.Jan la bising tuduh menuduh x sabahan la

    ReplyDelete
  89. mesia tolong bangsamoro dari dulu! macam ni dorang balas? dorg yg mula tembak kita!

    ReplyDelete
  90. kita bayar setiap tahun bukan bermaksud sewa, tetapi jumlah bayaran itu bermaksud "bayaran penyerahan" atau cession money. Selagi kita bayar, tidak ADA pihak boleh menuntut Dan kekal ia selagi waris sultan sulu masih ADA. Bahasa melayu lama atau bahasa perundangan mempunyai maksud tersendiri.

    ReplyDelete
  91. dimana sultan sulu dan orang2 tausug semasa jepun menyerang sabah ?

    ReplyDelete
  92. tiada agama yang menggalakan manusia bermusuhan.. Akan tetapi manusia berhak mempertahankan maruah bangsanya mahupon tempat kelahirannya @ negara..
    fikir sejenak..(p/s: bagi yang muslim yang tahu sejarah silam nabi muhammad SAW)
    Bagaimana nabi kite mempertahankan Maakah dari ancaman firaun.. Mempertahankan hak dari dirampas kejam oleh orang2 firaun.. Adakah nabi hanya melihat..? Tidak!!
    Melawan walaupon dengan hanya sebilangan kecil org islam berbanding tentera firaun..
    APE YANG KUNCU @ PENGIKUT KIRAM LAKUKAN!!!..???? pancung kepala, korek matanya, belah dadanya, kerat-kerat suluruh anggota badannyer.. ITU MANUSIA atau HAIWAN..??

    ReplyDelete
  93. Saya anak sabah tapi saya bercakap menggunakan otak..Sejarah tetap sejarah, kita tam mampu mengubah apa yg berlaku masa silam...Tapi yang saya tak setuju,, kenapa mesti mengorbankan nyawa orang yang bersalah...mestikah berperang ??

    ReplyDelete
  94. hentam lah kamurang,berdebatlah kamurang,,macamnilah bah,,pucuk pangkalnya,kes LAHAD DATU,jamallul tiram,itulah terbitnya perdebatan ini,,siokk,bah,teruskan usaha anda anda semua,siapa yang menang sia bagi tanah di felda sahabat 12,hingga 17,abis cerita,,saya orang dusun berketurunan suluk,,dua dua bahasa saya tahu fasih lagi tu,,,dua alam katakan,,bah teruskan debat anda,,bye bye,

    ReplyDelete
  95. oppss,terlupa bah,yang saya tahu ada batu api bah berkenaan ,pencerobahan ini,kes tanah jer,yang beberapa ratus ekar,tanah felda,ya,orang politik sabah jer tak melibatkan orng malaya,ini orang tak menang ,kunun di mahkamah,so,bawa geng dpa seberang,,mau gertak jer tetapi apa dah jadi,,peperangan,,entah entah esok esok ,si najib bengang ,di hantam tu istana kiram 3.so,berdamai lah,lagi baik,,,yang beruntung siapa,,,tak ada kan,,sedih sedih,,orng sebarang kata lebih baik mati,drpda malu,ingat mati tu,baik kah,neraka jahanam sedang menanti,,,itupun kamu orang islam yg muslim,,faham tak kamurang,ialah yang namanya saja orng islam tetapi tak solat lima waktu,

    ReplyDelete
  96. aku rasa kiram sultan palsu diperalatkan oleh org asing utk membuat hurahara disabah...ptt diaorg tuntut kerajaan filipino majukan selatan filipino sbb dia mgaku dia org filipno..selatan filipino miskin n krg pembgunan..ni sbuk nk meroyan sabah...mgapa dlu tk mintak...mmg kiram ni giler tamak bkn ciri org islam yg sejati memalukan suluk n islam..bkin ssh rakyat msia semuanya... kerjaan trpaksa kerah askar dri semanjung

    ReplyDelete
  97. kesian askar.polis maritim pga n agensi kerj lain pi sbah kesian keluarga diaorg...aku rasa keluarga kiram sultan palsu mmg ptg kan diri sendiri...dia nk hasil sabah utk keluarga kiram jer bkn utk rakyat sulu..aku rasa dia perdayakan pengikut dia jer..untungkan org asing

    ReplyDelete
  98. aku cdg semua penyokong n pembangkang buat demo desa dikedutaan filipino gesa kerj filipino kna tindakan mahkamah trhadap kiram yg arahkn serangn keatas msia..

    ReplyDelete
  99. ada beraniker...bersih..leh buat...isu kalimah Allah...tian chua..mari kita bakar gambar kiram...lak...

    ReplyDelete
  100. gurau jer..aku semua tdk berani...k

    ReplyDelete
  101. malaysia harusnya angkat kaki dari sabah..sabah milik orang kesultanan sah..
    malay memang gaglebih dari penjilat,benalu,tak tau malu..

    ReplyDelete
  102. malaysia harusnya angkat kaki dari sabah..sabah milik orang kesultanan sah..
    malay memang gaglebih dari penjilat,benalu,tak tau malu..

    ReplyDelete
  103. malaysia harusnya angkat kaki dari sabah..sabah milik orang kesultanan sah..
    malay memang gaglebih dari penjilat,benalu,tak tau malu..

    ReplyDelete
  104. HIDUP PKR.... HIDUP PAS.. HIDUP DSAI...March 12, 2013 at 9:03 AM

    Indonesia laknatullah.. Bangsa keji yang suka memecahbelahkan umat..
    Maki lah maysia sepuas-puas kamu dan nescaya keluarkan darah dan najis dari mulut kamu.. Ketauhuilah bangsa kamu akan tenggelam dan lenyap dari atas muka bumi ALLAH ini. Bangsa Indonesia jugaklah bangsa yang menjajah dan sungguh berani menyekutukan ALLAH.. Semoga bumi kamu akan menerima balasan yang setimpal seperti lenyapnya bangsa firaun..

    Indonesia @ Firaun..

    ReplyDelete
  105. Ini kah d nama kan satu malaya...klau ini satu malaya knapa msti d perkait kn kaum2...pae
    Apa kah kamu mahu anti perkauman smpai pertumpah darah...

    Pencoroboh tu bkn lah kesultanan sulu dia hanya clone jd jgn lah kamu kait kan pencoroboh dgn kaum suluk@taosug sabah...

    ReplyDelete
  106. Kalian semua rakyat sriwijaya+majapahit kingdom

    ReplyDelete
  107. Mana kiram dapat senjata? Siapa dalang semua ini. Benarkah filipine benar2 ikhlas. Atau mau pancing PBB dan US kemari?

    ReplyDelete
  108. 7 atau 8 Mac 2013.- Akhbar Brunei Times telah memaparkan satu lagi dokumen berharga tentang Sabah.Brunei tidak pernah berikan Sabah kepada Sultan Sulu. Boleh baca di link ini : http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2013/03/did-brunei-actually-give-sabah-to-sulu.html

    ReplyDelete
  109. Kalau sultan sulu mhu menuntut sebahagian Sabah kembali kekuasaannya, berdasarkan sejarah silam,dia harus merdeka dr phillpina dahulu. Kalau tdk sama saja dia tdk ada kuasa memerintah wilayanya. Hakikat sulu tk ada kekuasaan apa2 disana. Tetapi kerajaan Manila org2 Tagalok yg berkuasa. Sejarah tinggal sejarah. Tdk dpt mengubah hakikat bhwa Spnyol, Brtih dn Belanda.. adalah faktor kuasa kesultanan hilang. Dtmbh pula sifat tmak pemimpin terdhulu. Dan genarasi kita sekrg di Sbh, sehrusnya bsyukur apa yg kita kcpi skrg. Klupun kita tk semua kaya, ada lg negara lain yg lebih meskin dr org2 Sabah. Kalau suku dan bngsa jgn menjdi masalah. Siapapun yg sanggup dan mahu mjdi rkyt Mlysia, hrus mencintai negara ini. Klu tdk, pulng ke ngranya sndiri atau berhdpn dgn undng2. Pentingkah asal usul.?? Suluk atau suku lain d Sbh, ada yg jht dn ada yg baik. Tpi setiap yg sudah mngku rkyt Sbh, brsatu menantag kgnasan. Coz we cntakn kamanan. Love SABAH forever.

    ReplyDelete
  110. Semoga pencerobohan ini akn berakhir... Marilah kita bersatu... HIDUP SABAHAN... :)

    ReplyDelete
  111. Excellent post! We will be linking to this particularly great content on
    our site. Keep up the good writing.

    Also visit my website: http://www.greenscoffeee.com

    ReplyDelete
  112. Hey! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
    I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
    Any tips?

    Feel free to surf to my page: online casino bonus

    ReplyDelete
  113. I live in Honiton, Australia and my job in fact deals with this
    field. Passion in what you believe and in putting it into words is a true gift.
    Your informative article includes the ideal combo of enthusiasm and well-written, interesting information that I’ve come to appreciate and admire.


    Also visit my site: http://brvng-web.troms.vgs.no/wiki/index.php?title=Bruker:Rajupakwury655

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...