Thursday, February 17, 2011

Datu Akjan si Sultan Sulu (FIlipina) yang ingin memerintah Sabah???

Baru-baru ini negeri kita, negeri Sabah di kejutkan dengan isu pengisytiharan "sultan Sulu" kepada Datu Akjan di kediamannya di Kg. Likas. Majlis pengisytiharan tersebut dihadiri kira-kira 60 orang hadirin. Sehubungan dengan pengisytiharan tersebut, maka, Datu Akjan kini memangku kedudukan sebagai Pemerintah Wilayah Sulu di Selatan Filipina. Kunun-kunun, Datu Akjan ini merupakan keturunan langsung Sultan Sulu yang terakhir memerintah, Paduka Mahasari Maulana Al-Marhum Sultan Shariful-Hashim.


Laporan polis telahpun dibuat terhadap "sultan" ini dan kini siasatan sedang dijalankan. Berikut merupakan serba ringkas "gossip" terhadap "sultan" ini.

1. Bekas Tahanan ISA.

2. Dikenali ramai sebagai Usahawan Kad Pengenalan Projek iaitu merekrut pendatang haram Filipina sebagai rakyat Sabah dan membekalkan pengundi hantu pada beberapa pilihanraya lalu-lalu.

3. Setelah ketumpulan taringnya, Sultan ini cuba mencari pengaruh dengan menerajui PEKIDA Sabah.

4. Disebabkan "sultan" ini warga asing, maka beliau lewat mendapat sijil lahirnya itupun setelah memalsukan keterangan dirinya.

5. Akjan tidak pernah bersekolah di Malaysia. Berkelulusan Ijazah dan memakai gelaran Doktor Falsafah atau Dr. di hadapan namanya. Orang cakap, ijazah beliau diperolehi secara main pintu belakang, atau dapat secara main “gelap-gelap” dia bilang orang kita.

6. Hubungan eratnya dengan Menteri Dalam Negeri sebelum ditahan ISA menyebabkan beliau mendapat permit untuk menerbitkan akhbar dwi-mingguan dwi bahasa dan menggunakan peluang tersebut untuk menghentam sesiapa sahaja yang mengatakan kebanyakan kaum Suluk adalah penjenayah dan pendatang haram.

Jadi, itulah beberapa perkara yang mungkin boleh membuka minda kita siapa sebenarnya Datu Akjan ini, eh silap....Sultan Akjan ini....bukan apa.... tapi isu-isu tentang "sultan" di Sabah ini sudah lama pupus, kalau ikut sejarah pun, Sultan Sulu yang terdahulu juga yang silap...kenapa jual Sabah ini dengan British kan?.... sekarang baru mau sibuk-sibuk pula mau "menyultankan" diri.....cissss...tiwas kotoh....so,dipendekkan kata, Orang Sabah tidak perlukan Sultan.... kalau mau jadi Sultan, lebih ngam lagi kalau Sultan Akjan ini balik ke Filipina seterusnya isytiharkanlah diri tu jadi Sultan kat sana....baru betul....

Bah...ISA....apa lagi???? kenapa pula kau diam-diam sana.... mana kau???

95 comments:

  1. agak agak la kan... kalau betul maw bersultan... ucapkan selamat datang brunei jadi pemerintah sabah!!! lagi bagoos!!! kita tidak perlukan penjenayah jadi sultan kita!!! tu dorang punya strategi utk ambil tanah sabah balik!!! I/C palsu pun boleh buat, apa lagi kesultanan dia!!! dia tu palsu belaka la bha tu... dun worry! sabah will merdeka and bleh jadi satu negara membangun sendiri! kenapa mesti kita di jajah lagi!!! kita kaya, kita berharta sendiri, cuma rakyat kita sja yang cepat sangat 'gelap' kalau sudah dapat duit! biar seringgit!!! padahal dapat beli gula² sja bha!!! bangun la rakyat sabah! kembalikan hak² kita untuk miliki sabah balik! sabah punya sumber kekayaan, kenapa mesti di kaut dan di curi dari kita!!! sedar² la weih!!! MERDEKAKAN TANAH SABAH! BERJUANG HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kaya tapi kita takda pemimpin yang betul betul layak untuk memimpin kita sebagai negara lagi ni

      Delete
    2. AKU RASA KALAU SABAH DAN BERUNAI BERGABUNG BULI JADI NEGARA YANG SANGAT DI SEGANI DAN SANGAT KAYA... AKU SOKONG KAU (My BLOgZ! CaLLeD CrAPZ!)... kita tidak perlukan penjenayah jadi sultan kita!!! tu dorang punya strategi utk ambil tanah sabah balik!!! I/C palsu pun boleh buat, apa lagi kesultanan dia!!! dia tu palsu belaka la bha tu... SEBAB AKU ADA TERBACA SEMALAM KES MAHKAMAH DI Amerika Syarikat BERPULUH RIBU MENGAKU SULTAN SULU... (WTH).. CABUT LAH FRM M'SIA.. //// UTK MAKLUMAN : (Surat perjanjian penyerahan Borneo Utara kepada British -----> http://4.bp.blogspot.com/-pDmSW7J4M60/TyCta6i88dI/AAAAAAAAANg/LU_PPZc2yeA/s1600/surat+perjanjian.JPG Sultan Sulu juga menyerahkan seluruh haknya kepada British... Sehingga kini, Sabah masih membayar sewa kepada Sultan Sulu sebanyak $5000 di sebabkan terdapat klausa dalam perjanjian tersebut yang berkata ; “sekarang ini saya berikan ini kepada kamu sebagai sewa sehingga tidak ada matahari dan bulan”.) AKU LANGSUNG ENDA PAHAM... SH_T KALAU SUA SERAH MANA BULIH AMBIK BALIK... BURUK SIKU... APA LAH....

      Delete
    3. NGAM TU KLU SABAH BERGABUNG DENGAN BERUNAI DAN SULTAN BERUNAI JADI PEMERINTAH TERTINGGI.MUNGKIN ADA YG SDH TAU ATAU BLM TAU SIAPA SEBENARNYA SULTAN HASSANAL BOLKIAH.SEBENARNYA HASSANAL BOLKIAH TU BERBANGSA MURUT. DAN DISABAH BANYAK JUGA SUKU MURUT.

      Delete
    4. kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI berikan 4 angkah 2866 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI. dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI.. sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel .
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di 0823 1333 6747,, insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 175 juta, wassalam.


      dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







      Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


      1"Dikejar-kejar hutang

      2"Selaluh kalah dalam bermain togel

      3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


      4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


      5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
      tapi tidak ada satupun yang berhasil..







      Solusi yang tepat jangan anda putus aza....AKI SOLEH akan membantu
      anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
      butuh angka togel 2D3D4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin 100% jebol
      Apabila ada waktu
      silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082313336747)))



      angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



      angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



      angka GHOIB; malaysia



      angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



      angka GHOIB; laos













































































































































      kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI berikan 4 angkah 2866 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI. dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI.. sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel .
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di 0823 1333 6747,, insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 175 juta, wassalam.


      dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







      Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


      1"Dikejar-kejar hutang

      2"Selaluh kalah dalam bermain togel

      3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


      4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


      5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
      tapi tidak ada satupun yang berhasil..







      Solusi yang tepat jangan anda putus aza....AKI SOLEH akan membantu
      anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
      butuh angka togel 2D3D4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin 100% jebol
      Apabila ada waktu
      silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082313336747)))



      angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



      angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



      angka GHOIB; malaysia



      angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



      angka GHOIB; laos

      Delete
    5. Benar sekali, sejuju aku

      Delete
  2. ngam betul apa yg kau tulis tu tompinai....
    masalahnya, siapakah parti yang betul2 berjuang utk hak2 sabah???

    PBS?, BN? PBRS?,SAPP? UPKO?????

    semua TIDAK boleh diharap!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA SANGAT BERSYUKUR KEPADA ALLAH DAN SANGAT BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA KI WARA,ATAS BANTUANNYA YANG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA YAITU {4714} DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..WAKTU SAYA DIBERI TAU SAMA TEMAN KALAU ANKA YANG SAYA PASAN NAIK,SAYA HAMPIR PINSAN DAN TIDAK PERCAYA TAPI INI JUGA BENER2 KENYATAAN,,BERKAT BANTUAN KI WARA KINI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUANYA DAN RUMAH JUGA SAYA DILUNYA SEMPAT KUGADAIKAN KINI SAYA SUDAH MENEBUSNYA KEMBALI..SYUKUR ALHAMDULILLAH KINI KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,,DAN JIKA ANDA INGIN ANKA JITU DAN BUKAN OBRAL JANJI YG SERING ANDA DAPATKAN SILAHKAN HUBUNGI KI WARA DI 082322214888 DIJAMIN INSYA ALLAH 100% PASTI TEMBUS


      SAYA SANGAT BERSYUKUR KEPADA ALLAH DAN SANGAT BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA KI WARA,ATAS BANTUANNYA YANG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA YAITU {4714} DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..WAKTU SAYA DIBERI TAU SAMA TEMAN KALAU ANKA YANG SAYA PASAN NAIK,SAYA HAMPIR PINSAN DAN TIDAK PERCAYA TAPI INI JUGA BENER2 KENYATAAN,,BERKAT BANTUAN KI WARA KINI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUANYA DAN RUMAH JUGA SAYA DILUNYA SEMPAT KUGADAIKAN KINI SAYA SUDAH MENEBUSNYA KEMBALI..SYUKUR ALHAMDULILLAH KINI KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,,DAN JIKA ANDA INGIN ANKA JITU DAN BUKAN OBRAL JANJI YG SERING ANDA DAPATKAN SILAHKAN HUBUNGI KI WARA DI 082322214888 DIJAMIN INSYA ALLAH 100% PASTI TEMBUS

      Delete
  3. ngam betul apa yg kau tulis tu tompinai....
    masalahnya, siapakah parti yang betul2 berjuang utk hak2 sabah???

    PBS?, BN? PBRS?,SAPP? UPKO?????

    semua TIDAK boleh diharap!!!!

    ReplyDelete
  4. sabah will merdeka and bleh jadi satu negara membangun sendiri!????
    mknanya ko xsuka la sabah ni dlm malaysia?rsanya klo tiada krajaan mlysia yg mbangunkan sabah,sabah ni mc mundur lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mn tidak mundur? korupsi dimana-mana... harapkan pagar, pagar bikin panas...

      Delete
    2. hahaha... kenyataan paling bodoh adalah ''klu bukan malaysia sabah masih munur'' hello palui... klu bukan sabah malaysia ni tiada sekarng la bodoh.. buta sejarah ka apa ko ni anjing...

      Delete
  5. jagn salah tafsir boss...seharusnya anda harus faham syarat & konsep PERSEKUTUAN Sabah dalam MALAYSIA..... kalau mengikut perkara dlm 20 perkara penubuhan Malaysia, Sabah berstatus NEGARA dalam sekutu bersama dgn Srwk dan Malaya (smenanjung)...oleh itu, Sabah mempunyai perdana menteri/presiden sendiri begitu juga yg sepatutnya blaku kpd sarwk n Malaya....bukan cuma ketua menteri yg mengikut arahan PERDANA MENTERI yg dimonopoli oleh MELAYU dan semenanjung.....dan sabah bukannya berstatus negeri......x faham???

    ok, kita mudahkan...ertinya sama konsep dgn Negara England,wales yang bersekutu dalam satu nama UNITED KINGDOM, namun setiap sekutu berstatus NEGARA dan mempunyai PENTADBIRAN masing2.... bukannya diperintah oleh 1 KETUA sahaja.....

    itulah sbenarnya antara syarat2 British membenarkan Sabah join MALaysia.....namun MALAYA telah dengan sengaja melanggar syarat2 tersebut.....itu yg kita x pandai maju2...semua duit Sabah, Malaya control....

    sudah faham skrg?????

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. ya,,,batul tu bus,,,,jadi apa tggu lg mana urang sabah ni diam2 saja tmakan duit bn sudah,,,kurang asam org melayu ni

    ReplyDelete
  8. samad on July 18, 2011 at 12:18 am
    siape aje rakyat SABAH tak mengaku rakyat SULU, maka bukanlah dia asli rakyat SABAH. bapah kemerdikaan negri sabah orang suluk, iaitu DATU MUSTAFA BIN DATU HARUN,… PAHLAWAN NEGRI SABAH, ORANG SULUK, (MAT SALLEH). kesultanan negri sabah (KESULTANAN SULU)…jadi siape bukan rakyat sulu, bukanlah orang SABAH,…FAHAM???? KADAZAN DI TUBUHKAN DI SEKITAR TAHUN 80AN OLEH TUN FUAD DONALD STEPHEN, IA BERASAL DARI KAUM MOMOGON, KEBANGKITAN PBS DI SEKITAR TAHUN 1985, OLEH DATU PAIRIN KITINGAN, MANAKALA PULA PBRS DI SEKITAR TAHUN 95 OLEH BERNARD DOMPOK,. INI KAH YANG BERHAK MEWARISI PENUNTUTAN HAK2 KE ATAS NEGRI SABAH?…SENGAT MENGHAIRANKAN?… SEDANGKAN KESULTANAN SULU SEJAK BERABAD-ABAD SUDAPUN MENDUDUKI TAKTHA KESULTANANNYA DI NEGRI BORNEO UTARA YANG SEKARANG SABAH…

    JADI YANG KEBUTULAN NYA 20 PERKARA YANG DI TANDA TANGANI BAPA KEMARDEKAAN NEGRI SABAH ADALAH HANYA RELEVAN KEPADA RAKYAT SULU DI BORNEO UTARA, YANG SEKARANG SUDA MENJADI RAKYAT SABAH. KITA TELAH MEMANSUHKAN RAKYAT SULU, KITA TUKAR KEPADA RAKYAT SABAH, SEBAB KITA ORANG SABAH SENGAT RISAU APABILA KARAJAAN PILIPIN DATANG MENUNTUT NEGRI SABAH, SEBAB PILIPIN MEMPERALATKAN SEPARUH DARI PEWARIS SULTAN SULU UNTUK MENUNTUT NEGRI SABAH, TAPI TAK KANLAH PULAH KITA MEMBABITKAN ORANG2 SULUK SEBAGAI PENDATANG….OK?

    ANAK (PTI)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak silap Mat Salleh bukan Suluk tulin, sebab dia ada keturunan dusun di sebelah emaknya. Itupun kalau betul apa yang pernah saya bacalah, mungkin perlu kajian lagi.

      Delete
    2. dasar anak PTI mengarut ndak ketentuan,oi'' kau sudah la kena kasi tumpang di sabah,kau suru akun lagi ni urang sabah jadi rayat sulu,kalau betul la tu sultan sulu yang kau agung2 kan tu betul bagus,kenapa kamu lari masuk sabah kasi tinggal dia sana sendiri2 kenapa ndak tulung dia selamat kan jolo ,apa kamu takut mati ka,kalau begitu kompom la kau pun suluk tiada lancau, orang suluk tiada yang takut mati ba,ndak paya la kau dalil2 lagi pasal keagungan sulu suda tiada maknanya,kau rayat dia sendiri pun pengecut lari kasi tinggal dia apa lagi cerita kau siapa mau percaya.

      Delete
    3. Aku suluk,akjan itu bukan sultan tapi pengkhianat kepada suluk dan penghalang kemerdekaan sulu..akjan adaalah suruhan ahli politik bn umno

      Delete
  9. samad on July 21, 2011 at 6:16 pm
    ASSALAMU ALAIKUM WARAHMATULLAHI WAL BARAKATUHU…
    WAHAI SAUDARA-SAUDARI SEKALIAN YANG MENDUDUKI WARGA MALAYSIA…SAYA MERUJUK DENGAN KENYATAAN DALAM MUKA SURAT KABAR YG DI KATAKAN OLEH PEMIMPIN PBS, PBRS DAN OPKO, YG MEMBUAT KOMENTASI TENTANG KEDAULATAN NEGRI SABAH, YANG KONON NYA HANYA MENDAPAT 25% KEPIMPINANNYA DARI KERAJAAN PUSAT; DAN MENG INGINKAN PENUBUHAN (THE UNITED BORNEO FRONT)

    saya sebagai darah daging atau anak MALAYSIA , MELUAHKAN KOMINTASI SEPERTI KENYATAAN DI BAWAH,…
    saudara-saudari sekelian yang ada di dalam malaysia,… itu pun suda kita harus bersyukur kpd kerajaan pusat, kerana, MALAYSIA adalah sebanyak 14 negeri termasuk negeri SABAH,…kalau di bandingkan 25% itu dalam 14 negeri yang di katakan oleh pihak parti PBRS,PBS DAN OPKO, di dalam muka surat kabar Daily Express, NEGERI SABAH suda mendapat lebih keistimewaan dari pada yang lain,…(sabah adalah 25% dalam 14 negeri).
    apa lagi yang kita mahu?

    perkara ke 2,…
    adalah menjadi janaya besar, jika apapun kumpulan atau organisasi yang ingin menantang kpd kerajaan pusat untuk membuat apapun kumpulan yg berbintuk penuntutan kedaulatan atau kompfrontasi yang merupakan penuntutan kadaulatan keluar dari kerajaan pusat…

    hak-hak kumpulan atau organisasi yang layak membuat penuntutan kadaulatan adalah seperti berikut:
    1. latar sejara kumpulan itu. (a.)adakah kumpulan itu tercetat dalam PBB pernah berdaulat atau memerinta dalam negeri di era penjajahan bretish (b) sejak bila kumpulalan itu di tubuhkan? (c) apakah nama kumpulan itu?.
    2.apakah jurisdiksi dalam nama kumpulan itu?…
    3. apakah tiritori kumpulan itu? di manakah peta yang di tuntut oleh kumpulan itu? adakah nama kumpulan itu tercatet di atas peta tanah yang di tuntutnya? adakah buktinya kpd kumpulan itu seperti pernah menanda tangani perjanjian2 dengan penjaja2 barat? di waktu penjajahan barat?
    4. adakah undang-undang atau akta-akta konstitasi penuntut itu tersendiri yang perna di gunakan sewaktu penjajahan barat? yang pernah di pakai untuk rakyat?
    5. apakah documen2 ataupun diklirasi2 yang sah digunakan penuntut itu yang marupakan sebagai bukti penuntutan kumpulan itu?
    6.adaka budaya-budaya, bahasa, agama dan kestam si penuntut itu pernah menjadi yang rasmi di waktu jaman kegemilanagan kesultanan?

    kalau tiada penuntutan itu adalah mungkin merupakan satu janaya yang besar atau pencabulan terhadap kesatuan tanah melayu, atau perlambagaan MALAYSIA.

    sekian terima kasih,
    dan

    wa billahi taufiq wal hidayah, alhamdulillah hirabbil alamin,.

    marilah kita semua bersatupadu dan luhur kepada undang-undang negara.
    5.

    ReplyDelete
  10. ZUL on July 16, 2011 at 9:34 pm
    WHY THE UPKO president tan sri bernard dompok still not satisfied to the Malaysian government on handling the Sulu people in the state of sabah?…and he still want the government to investigate the Sulu people in the state of sabah through the royal commission of inquiry(RCI)…well,well,well…thats not a problems to us for the investigation of RCI, but first of all, should the government to investigate first the DNA of all the people of Sabah including tan sri bernard dompok, for where their origin was cam from, and their biological image, for where their ancestor came from?. 2nd to investigate the historical background of every ethnic, for about their sovereignty, jurisdiction, territory, government, custom and tradition, sea, etc. 3rd the ethnics of north Borneo during the time of the power of sultanate of sulu. 4th. investigate if the Sulu peoples are the people of north Borneo (sabah)?…therefore who are the people of north Borneo?, are they people of Sulu? in their right of sovereignty in the lease agreement with the British in 1878?…are this people illegal immigrant?…we should tanks to the Sultan for dropping sabah claim. but dompok still want to deport sulu people…whats wrong? is he dompok learn history during study? and learn international law?
    …for us we should unite as 1 MALAYSIA 1 flag, 1 voice, and 1 dreams, not to discriminate each other…brother dompok you are not alone as a citizen of Malaysia or citizen of the world. God create the Universe for us. maybe you still like to stay on this earth until the day of resurrection. thank you,…..and wassalam….sulu pti

    ReplyDelete
  11. samad
    July 16, 2011 at 9:54 pm

    WE ARE NOW A YOUNG CITIZEN OF THE WORLD, WELCOME TO THE CHALLENGE OF SACRIFICES TO LEAD AS ONE IN JOINING HAND AND HEART AND A PRAYER FOR THE PEACE OF THE UNIVERSE, TOGETHER WE ARE ONE,…ONE HEART, ONE VIOCE, AND ONE DREAM FOR THE CITIZEN OF THE WORLD…

    WE SULU PEOPLE TO LOVE YOU ALL AS ONE, AND WELCOME YOU ALL TO THE DELICIOUS TEST OF OUR MILK AND OUR BREAD IN OUR BASKET, AND WE STILL HAVE NOW A DEPOSITE OF CHICKEN RICE IN OUR SPRATLY ISLAND, INSIDE SULU ECONOMIC ZONE NEAR PALAWAN ISLAND. THIS IS NOT ONLY FOR AS SULU PEOPLE, BUT FOR YOU AND FOR ME AND THE ENTIRE UNIVERSE…

    DEAREST CHILDHOOD, PLEASE HELP US,…TO PROMOTE PEACE IN THE UNIVERSE, FOR THE HARMONY OF NOT ONLY ONE COUNTRY,… DON’T JUST PUT OUR HEAD AND MIND IN DISCRIMINATION, OR TRANSFORMATION OF THE PEOPLE RIGHT INTO OUR RIGHT, BECAUSE THIS KIND IS THE EVOLUTION OF THE EVIL…ALLAH MADE THE UNIVERSE FOR THE SHARING OF EVERY CREATION, AND PEACE BE UPON “HIM” THE LORD OF THE UNIVERSE.

    DEAREST FATHER OF ALL THE NATIONS,…PLEASE JUST US, FOR NOW WE ARE INCAPACITATED, BECAUSE, WE SULU PEOPLE BECAME THE VICTIMS OF THE EVOLUTIONIST,

    DEAREST “ALLAH” UNTO YOU WE ASK FOR HELP,…YOU ARE THE ONLY SIGN OF ALL POWER, AND YOU ARE THE LORD OF THE UNIVERSE, THE MOST MERCIFUL AND THE MOST COMPASSIONATE…BLESS US THE CHILDREN OF ADAM, UNTO TO YOU, WE SHALL BE RETURN.

    COMMENTED BY: SULU CHILD @ (PTI)

    ReplyDelete
  12. nazir on June 22, 2011 at 11:57 am
    UMNO yang menerimama penyerahan negri sabah ke atas perlembagaan MALAYSIA, bukannya PBS, mengapa kamu yang sibuk2…penyerahan negri sabah keatas perlembagaan MALAYSIA oleh orang suluk-bajau bapa kemerdekaan negri sabah, kerana hak pehlawan suluk-bajau mat salleh dan tuan nya yang berhak kesultanan sulu…bukan kamu!!.. kamu tidak malu ke? sedangkan yang berhak rakyat sulu dan kesultanan nya tak pernah menentang UMNO atau kerajaan pusat. apalah kamu yang sibuk2 menentang kerajaan pusat tiap hari di muka surat kabar dan media2…orang2 islam yang terpadaya oleh hasutan PBS itu untuk menindas orang2 suluk-bajau memang sengat2 bodoh…itu tujuan untuk mengurangkan penduduk islam di negri kita sendiri, sesudah berkurangan barulah mulai mengusir UMNO keluar ke semananjung. sesuda UMNO terusir memperalatkan pemimpin islam yang murtad yang dulu menindas kaum suluk-bajau untuk memerdika kan keluar dari perlembagaan MALAYSIA dngn meletak kadazan adalah bahasa kebangsaan, yang 90% beragama kristian. sesuda negri sabah di tumur-timurkan oleh kadazan barulah pemimpin2 ISLAM yang dulu murtad ikut pergerakan PBS untuk menindas kaum suluk-bajau perlahan-lahan di halau dari kuasa….pindik kata siapa aje orang ISLAM ikut hasutan PBS murtadlah orang itu. tindakan datu akjan menggugurkan tuntutan ke atas negri sabah itu adalah tanda keluhuran kaum suluk terhadap kerajaan MALAYSIA. adkah kaum suluk pernah membanta kerajaan pusat hari2 dlm muka surat kabar atau media2? tentulah tidak…tapi kadazan pulah yang sibuk2 apakah hak2 kadazan dlm penuntutan ke atas negri sabah? adakah sultan kadazan dlm sejarah? adakah merika ini termasuk menanda tangani dlm perjanjian2 borneo utara…tentulah tiada…mengapa merika yng sibuk2 mengkritik kerajaan pusat?….memang orang itu tidak malu… tak tahu diri dan keturunan sendiri…ingatlah dulu diri sendiri baru ingat urang lain…

    ReplyDelete
    Replies
    1. oi pti..bagus kamu sedar diri! sudah la menumpang d tanah org..macam2 pula..sudah diberi betis, mahu paha pula...kamu balik la p filipina..bikin sibuk ja d sabah...memang mat salleh keturunan bajau sulu..tapi perjuangan dia lebih bersifat kepentingan peribadi..pasal dia x boleh pungut cukai sudah!

      Delete
    2. Sabah ni bukan suluk punya kamu tau kah..saya ada alasan bah..pertama, apa pembangunan yang orng suluk buat di sabah (dulu sabah ni hutan tebal kayu balak besar2, saya mau tanya kamu ada kamu nampak satu biji bangunan si suluk buat)..kedua,perjanjian antara sultan sulu dengan british memang dipersetujui kedua dua pihak tapi tidak melibatkan orng kadazandusunmurut (sedangkan masuk malaysia pun ada memorendum ni pula tiada) itu maksudnya kamu buat2 saja bah tu, saya berani cakap dokumen itu palsu malahan haram dari yang terharam..ketiga, tiada istana di sabah, kenapa mau bikin sana jahu2 di pelipin..keempat, kamu cakap ini tanah nenek moyang kamu, jangan kasih ketawa sayalah, sedarlah diri, kerajaan sulu wujud lebih kurng sekitar tahun 1800an kalau tidak salahlah (tapi saya mau kamu tau lah yang ini tanah tumpah darah orng kadazan,dusun,sungai,murut,rungus dll, kami ada kuburuan nenek moyang kami di sini sebagai bukti tapi kamu sana di sulu,jolo,basilan dll)..oleh kerana si sultan sulu ni gila kuasa (kamu tengok dorang sendiri pun berebut takhta), dia mau ambil sabah, tidak cukup kah mindanao saja di ambil..tidak apa lah kalau sabah ni masih hutan rimba dorang pigi rampas, ini pula sudah maju dari dorang, tidak pandai maluuu betuul..tolong jangan babitkan agama untuk mendapat sokongan..

      Delete
  13. nazir on June 22, 2011 at 12:22 pm
    jelus ke tiada sultan kadazan? jelus ke pehlawan negri sabah bukan kadazan? jelus ke bapa kemerdikaan bukan kadazan? kalau ingin kan pangkat itu pulang ke negri cina atau monggolia…..kamu tidak layak dengan pangkat ini di dlm wilaya kesultanan melayu…..

    ReplyDelete
  14. nazir on June 22, 2011 at 1:42 pm
    a new born tribes name kadazan wonder where they came from. the government should check the DNA of this tribes ether they near to Chinese blood or Mongolian , or a Vietnamese blood??????????so much alien to look their face like related to mainland Asia called china

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMULAH SULUK YG PATUT CHECK DNA, KUNUN KAMU ITU DARI KETURUNAN ARAB SAIDINA ALI.... KALAU ORG ARAB LAGILAH BUKAN DARI NUSANTARA INI LAGI TIDAK BOLEH PAKAI..... MENGAKU KUNUN DARI KETURUNAN WARAK.. TP PERANGAI.....??? SDH DAPAT IC PALSU SKRG MAU JADI BUMIPUTERA PALSU!! MULA SDH TUNJUK PERANGAI MAU MENINDAS ORG PRIBUMI!! BAGUS BETUL!! MEMANG WARAK!! KEWARAKAN YG PALSU.. SAMA MACM SULTAN KAMU YG PALSU!!!

      Delete
    2. bodoh tukar topik lagi pigi DNA..suka hati kamulah mau periksa kah tidak tapi kalau kamu tidak perlu diperiksa..tengok batng hidung saja sudah tahu orang dari seberang baru berenang kelmarin..

      Delete
  15. malaysia said in ICJ (international court of justice) as a successor of the sulu sultanate, during Malaysia vs Indonesia on sipadan and ligitan case,…how can malaysia discriminate and maltreat and deport sulu people to sulu? Malaysia shoud be responsible to the people of sulu. if not…the sipadan and ligitan CASE will becoming international scandal.

    Reply

    ReplyDelete
  16. ko lah bodoh......guna bahasa pun tunggang terbalik ada pula begitu....ooiii...kalo bkn org kadazan/dusun memberi pertolongan dgn mat salih bole kah dia seorg diri....ko tau kah apa tu perjanjian 20 perkara.....ko tau kah sapa yg di sebelah utara sabah dgn pihak british....spa yg bodoh sebenarnya......ko fikir seluruh tanah sabah di jajah oleh sultan sulu kah....bodoh....cakap pakai otak jangan jadi bodoh sombong lah....sebelah selatan adalah tanah jajahn ketika itu ialah sultan brunei...ko tau kah???sebenarnya ko lah yg balik pilipin...hak sabah utk org sabah....ko pula yang sibuk2 knapa...sapa suruh sultan ko jual dgn pihak british masa tu....bodah btul lah ko ni.....ckp guna fakta bukan auta.....berfikir guna otak bukan pakai tapak kaki.....jangan silap sejarah bro....jagan buta sejarah.....siapa yang merdekakan sabah ko cakap datuk mustapa....ko lagi salah bro......sapa ketua menteri pertama sabah dari suku kaum mana bro...kalo bukan dato donald stephen membuat perjanjian dulu ko masih boleh datang sabah lagi kah.....bodoh....cakap macam tak pernah belajar sejarah langsung.....sy mau tau ko blajar di skolah mna dulu....bahasa melyu pun tidak betul ada hati mau jadi rakyat malaysia.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy sokong...org suluk patut belajar sejarah...orang suluk sudah jual dengan british..sekarang baru mau menuntut..betul2 muka x pandai malu..dato donald stephen yg banyak berjasa kasi merdeka sabah..beliau ketua menteri yg pertama dan kelima..kemudian TYT yang ketiga! mat salleh punya perjuangan lebih kepada bersifat peribadi...bkn 100% kasi merdeka sabah...orang suluk ni yang banyak buat kacau d sabah..punca segala jenaya..

      Delete
    2. Anonymous......nma pn mcm mouse...mouse mksd tikus....kalo ko cmburu ko ckp jer la...x pyahla ko nk mmburuk-burukkn datu paduka mat salleh..mgkn ko ni kafir kot..sokong sngt ng org kafir sprti org dusun..bwt greja sana sini...taula bukan dusun yg jadi pahlawan sbah ..suluk biarpn bnyk kes x gk ada kes rogol..x mcm org dusun bnyk kes rogol...

      Delete
  17. Anonymous said :

    KADAZAN DI TUBUHKAN DI SEKITAR TAHUN 80AN OLEH TUN FUAD DONALD STEPHEN, IA BERASAL DARI KAUM MOMOGON, KEBANGKITAN PBS DI SEKITAR TAHUN 1985, OLEH DATU PAIRIN KITINGAN, MANAKALA PULA PBRS DI SEKITAR TAHUN 95 OLEH BERNARD DOMPOK,. INI KAH YANG BERHAK MEWARISI PENUNTUTAN HAK2 KE ATAS NEGRI SABAH?…SENGAT MENGHAIRANKAN?… SEDANGKAN KESULTANAN SULU SEJAK BERABAD-ABAD SUDAPUN MENDUDUKI TAKTHA KESULTANANNYA DI NEGRI BORNEO UTARA YANG SEKARANG SABAH…

    JADI YANG KEBUTULAN NYA 20 PERKARA YANG DI TANDA TANGANI BAPA KEMARDEKAAN NEGRI SABAH ADALAH HANYA RELEVAN KEPADA RAKYAT SULU DI BORNEO UTARA, YANG SEKARANG SUDA MENJADI RAKYAT SABAH. KITA TELAH MEMANSUHKAN RAKYAT SULU, KITA TUKAR KEPADA RAKYAT SABAH, SEBAB KITA ORANG SABAH SENGAT RISAU APABILA KARAJAAN PILIPIN DATANG MENUNTUT NEGRI SABAH, SEBAB PILIPIN MEMPERALATKAN SEPARUH DARI PEWARIS SULTAN SULU UNTUK MENUNTUT NEGRI SABAH, TAPI TAK KANLAH PULAH KITA MEMBABITKAN ORANG2 SULUK SEBAGAI PENDATANG….OK?

    ----------------------------------------------
    Bro....lagi fakta yg salah...kadazan di tubuhkan pada tahun 60an semasa Tun Fuad jadi KM....bukan pada tahun 80....tahun 80 an Tun Fuad dah jadi Almarhum bro..

    Maksudnya istilah KADAZAN baru di gunapakai secara rasmi untuk kaum KADAZAN yang ada pada sekrang ini pada tahun 60 an....pada masa dahulu, kaum kadazan juga turut di panggil sebagai kaum dusun. namun di sebabkan oleh pemisahan politik yang cuba di buat oleh Tun Fuad untuk mewujudkan satu identiti kadazan yang berasingan dengan dusun, maka di situ lah punca KADAZAN wujud...

    namun malangnya idea Tun Fuad tersebut tidak di terima oleh majoriti rakyat dusun sabah dan akibatnya hampir berlaku ketegangan kaum. di sebabkan itulah istilah KADAZANDUSUN di wujudkan untuk meredakan ketegangan kaum....

    ReplyDelete
  18. JADI YANG KEBUTULAN NYA 20 PERKARA YANG DI TANDA TANGANI BAPA KEMARDEKAAN NEGRI SABAH ADALAH HANYA RELEVAN KEPADA RAKYAT SULU DI
    Anonymous said :
    BORNEO UTARA, YANG SEKARANG SUDA MENJADI RAKYAT SABAH. KITA TELAH MEMANSUHKAN RAKYAT SULU, KITA TUKAR KEPADA RAKYAT SABAH, SEBAB KITA ORANG SABAH SENGAT RISAU APABILA KARAJAAN PILIPIN DATANG MENUNTUT NEGRI SABAH, SEBAB PILIPIN MEMPERALATKAN SEPARUH DARI PEWARIS SULTAN SULU UNTUK MENUNTUT NEGRI SABAH, TAPI TAK KANLAH PULAH KITA MEMBABITKAN ORANG2 SULUK SEBAGAI PENDATANG….OK?
    ------------------------------------------------
    tidak di nafikan bahawa antara sebab 20 perkara di tandatangani adalah untuk mengelakkan pengambilan sabah oleh Philipin....

    namun ia bukan sebab mutlak atau utama mengapa perjanjian tersebut di tandatangani...sebab2 yg lain adalah seperti :

    1. British bimbang dengan Komunis di mana MALAYSIA di tubuhkan agar kebangkitan komunis dapat dielakkan dengan penyatuan PENDUDUK BUMIPUTERA (dusun, iban, murut, melayu dll)

    2. British bimbang tidak dapat mengurustadbir Sabah dengan baik kerana perang menyebabkan British kucar kacir, kemelesetan ekonomi memaksa British untuk memerdekakan Sabah dengan cara Sabah bersekutu dengan Singapura, Malaya, Sarawak, dan Brunei...

    3. Sabah tidak pernah menganggap Suluk sebagai pendatang...namun dari segi realitinya, kebanyakkan suluk masih mempunyai sentimen yang kuat terhadap Philipin berbanding bersentimenkan Sabah.

    ReplyDelete
  19. Anonymous said...

    nazir on June 22, 2011 at 12:22 pm
    jelus ke tiada sultan kadazan? jelus ke pehlawan negri sabah bukan kadazan? jelus ke bapa kemerdikaan bukan kadazan? kalau ingin kan pangkat itu pulang ke negri cina atau monggolia…..kamu tidak layak dengan pangkat ini di dlm wilaya kesultanan melayu….
    ----------------------------------------------

    Bro.... Siapa kata kadazan n dusun bukan pahlawan? tanpa bantuan Kadazan dusun, Mat Salleh dah lama Almarhum.....

    Dusun n Kadazan berketurunan Cina hanya lah teori...namun sekirannya betul, etnik dusun (kadazan, rungus dll) seharusnya berbangga kerana leluhurnya merupakan sebuah empayar yang sangat besar pada suatu ketika dahulu. malah, empayar Monggol/Cina beratus kali ganda lebih maju,besar berbanding dengan empayar sulu.....malah mempunyai panglima2, pendekar2 yang diiktiraf oleh dunia.

    namun itu semua cumalah teori....tidak terdapat satu bukti sahih pun yang boleh membenarkan teori etnik dusun berasal dari cina/monggolia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBENARNYA ORG KADAZAN DUSUNLAH YG MULA-MULA WUJUD DI BUMI SABAH INI, HINGGAKAN BERBAGAI TEORI MENGENAII ASAL USUL ETNIK INI, KALAU BENAR TEORI MENGATAKAN KAUM INI BERASAL DARI CINA ATAU MONGGUL YG MANA MERUPAKAN MANUSIA PERTAMA YG DATANG MENEROKAI BUMI SABAH, MAKA KAMILAH ORG DUSUN PENDUDUK ASLI @ PRIBUMI NEGERI SABAH ORG YG PERTAMA HIDUP DAN MENDUDUKI BUMI SABAH INI! ... BERBANDING SULUK YG DATANG KE SABAH SEBAGAI PELARIAN KERANA PEPERANGAN DI TEMPAT SENDIRI!. KETIKA ORG SULUK SAMPAI DI SABAH ORNG DUSUN SDH PUN BERATUS TAHUN TINGGAL LEBIH DULU DARIPADA SULUK. SUDAH JELAS2 LELUHUR KAMU DARII PULAU SULU MALAH KAUM SULUK MASH TERDAPAT DI PULAU SULU, MASH TDK MENGAKU LAGI!!! LAINLAH KLU ORG DUDNKADAZAN, KAUM KAMI TIDAK TERDAPAT DIMANA-MANA SUDUT DUNIA INI, HANYA DI SABAH!!! FAHAMLAH WAHAI SI SULUKKK!!!!

      Delete
    2. >>janganlah perasan sangat dan bangga sgt kamu org suluk... bagaimana org suluk mendapat sultan....? nah! asal-usul sultan suluk itu adalah putera bongsu sultan Brunei yg dihantar ke pulu sulu utk memerintah di sana.., bukan org suluk tapi brunei.. faham?
      yalah sbb perkahwinan dengan org suluk maka jadilah pewarisnya bangsa suluk! tapi yg mengherankan ramai betul yg mengaku-ngaku waris sultan sulu malah ada yg melantik diri sendiri menjadi sultan? nah! nampak sgtlah org suluk ini terlalu mengangkat diri sendiri....maklumalh semua pun pahlawan kunun....bukannya jelus tapi ...ahaakss...

      Delete
  20. Anonymous said...

    nazir on June 22, 2011 at 11:57 am
    UMNO yang menerimama..................
    ------------------------------------------------
    >>>>
    tompinai...mari kita sama2 halusi maksud sebenar SABAH, SARAWAK bersekutu dalam MALAYSIA.
    PBS memang tidak mempunyai kena mengena dalam hal2 penyertaan SABAH membentuk MALAYSIA.

    semasa idea gagasan MALAYSIA di keluarkan oleh Tunku, lebih 2/3 rakyat Sabah menolak cadangan tersebut. Malah Tun Fuad sendiri menolak cadangan tersebut pada mulanya. Namun akhirnya bersetuju apabila Tunku Abdul Rahman bersetuju dengan 20 perkara yang di kemukakan oleh Tun Fuad pada ketika itu.

    kajian yang dijalankan oleh suruhanjaya cobbold pada tahun 1962 lebih kurang setahun sebelum penubuhan Malaysia, mendapati 80% rakyat bersetuju untuk menyertai gagasan Malaysia.

    Namun haruslah anda ketahui.... penyertaan tersebut juga tidak akan dapat di realisasikan sekiranya kepimpinan tertinggi Sabah pada ketika itu tidak mahu menandatangani perjanjian tersebut.

    Namun akhirnya Malaysia berjaya juga di tubuhkan hasil persetujuan dan kesepakatan Tunku terhadap 20 perkara dan 18 perkara yang di tuntut oleh Sabah dan Sarawak pada ketika itu.

    dan saya amat hairan apabila, anda mengatakan bahawa hanya BAJAU/SULUK saja yang berjasa dalam penubuhan MALAYSIA. Dan adalah amat sedih, apabila anda mengatakan bahawa BAJAU/SULUK setuju utk masuk MALAYSIA semata2 MAT SALLEH dan KETUANAN SULU.....walhal, secara faktanya, SABAH berstatus NEGARA dalam gagasan MALAYSIA bukannya NEGERI yang setaraf selangor, pahang dll..... BACA KEMBALI 20 PERKARA!!!!

    Sekiranya Sabah berkerajaan sendiri, Sabah seharusnya sebuah negara berstatus republik di mana Sabah tidak mempunyai Sultan, kerana Sultan sulu sudah lama menggadaikan hak2 kesultanannya kepada British. oleh itu, Sultan Sulu secara wajarnya tidak mempunyai hak ke atas SABAH lagi selepas SABAH MERDEKA.

    -----------------------------------------------
    >>>>>>
    Tompinai.... tuduhan terhadap usaha pemurtadan oleh PBS merupakan satu tuduhan yang berunsur FITNAH!!! adakah saudara mempunyai bukti terhadap tuduhan tersebut???

    Suatu ketika dahulu, Islam merupakan masyarakat minoriti di Sabah. dan jika kita lihat sejarah, lebih ramai pagan berbanding kristian suatu masa dahulu. namun di sebabkan pengaruh2 mubaligh di bawah kerajaan British ketika itu, mereka berusaha menarik PAGAN untuk menjadi KRISTIAN....dan bukannya MEMURTADKAN ISLAM.

    jika kita lihat statistik hari ini, anda akan terkejut apabila mendapati rakyat yang beragama ISLAM meningkat secara mendadak sejak dari tahun 90an. malah, kenaikan kuantiti rakyat sabah turut meningkat hanya dalam masa 10 tahun sejak 90an hingga kini...

    Terima kasih atas PROJEK IC Mahathir yang tamak kuasa sehingga sanggup menggadai hak dan maruah SABAH dengan memberikan IC kepada PATI.

    Fitnah anda terhadap PBS juga langsung tidak berasas. cuba sahaja anda lihat YB2 PBS sejak 80an hingga 90an. adakah langsung tidak terdapat YB beragama ISLAM?????

    memainkan sentimen agama merupakan satu isu yang sangat2 tidak boleh dibanggakan dalam masyarakat majmuk apatah lagi sabah yang terkenal dengan perpaduan dan "1MALAYSIA" nya.

    >>>>>
    Datuk Akjan menggugurkan tuntutan terhadap Sabah kerana beliau pasti kalah dalam tuntutannya.

    cubalah ke mahkamah antarabangsa dan tuntut kalau benar dia BERHAK......

    suatu ketika dahulu, Akjan merupaka geng kuat UMNO. namun sekarang apabila UMNO membelakangi beliau, mengapa anda masih lagi tergila-gilakan UMNO?????

    Akjan JATUH disebabkan oleh "dosa-dosa" yang dilakukannya sendiri.
    -----------------------------------------------

    P/s....SABAH tidak pernah menganggap SULUK PTI, namun sentimen SULUK yang tidak bersifatkan SABAH (malaysia) malah mengaggung2kan Philipin lebih daripada Malaysia merupakan satu perkara yang tidak patriotik!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sepandapat dengan saudara. Kebanyakan orang Suluk
      lebih mengagung-agungkan Filipina berbanding Sabah atau
      Malaysia. Tetapi yang pelik mereka menagih ekonomi di
      negeri atau negara ini. Memang saya tidak nafikan penduduk
      asal Sabah terdiri daripada Bajau, Kadazan, Murut, Suluk,
      Tidong, Rungus, Dusun, Visaya dan beberapa etnik lain
      kecuali Cina, India, Bugis, Jawa, Banjar, Tator, Timor dan
      lain-lain. Sekarang ini, sebagai penduduk asal Sabah,
      Marilah kita perjuangkan hak kita.Suku kaum yang bukan
      penduduk asal biarlah diberi layanan tidak setimpal dengan
      layanan penduduk peribumi. Kalau kita ke Filipina, Cina,
      Bangledesh, India, atau Indonesia, adakah kita diberi hak
      seperti yang mereka kecapi di Sabah sekarang ini? Ini
      bukanlah bermakna saya anti perkauman. Di Semananjung
      Malaysia, kepentingan orang Melayu terjaga.Di Sabah
      bagaimana? Adakah kepentingan bumiputera Sabah dijaga?
      Setahu saya kepentingan bumiputera Sabah tidak dijaga, sebaliknya kepentingan warga asing/PATI yang diutamakan. Sebagai contoh permit teksi diluluskan kepada warga asing,
      banyak tanah negeri Sabah jatuh ke tangan warga asing,
      peluang pekerjaan dan peluang-peluang lain jatuh ke tangan
      warga asing. Yang mendukacitakan lagi hasil negeri dikaut
      oleh orang lain dan kerajaan negeri menanggung
      kos pengajian atau persekolahan orang lain atau PATI.
      Selain itu, bantuan Yayasan Sabah kebanyakan diberikan
      kepada penduduk yang bukan peribumi Sabah. Sampai bila
      kita terus ditipu. Bangkitlah wahai penduduk bumiputera
      Sabah sebelum pokok menjadi besar dan berakar umbi!!

      Delete
    2. Betul. Secara spesifiknya. Kerajaan Malaysia memberikan keutamaan berdasarkan bangsa Melayu, seterusnya mereka Yang beragama Islam.. begitu juga di sabah, mereka yang bukan beragama islam lebih banyak diketepikan walaupun mereka bangsa peribumi, tetapi bangsa asing dan beragam islam akan didahulukan.. Rakyat sepertimanakah yang didahulukan oleh kerajaan kita sekarang? Pandangan saya bukanlah berunsurkan pegangan mahupun perkauman. Tetapi kita sendiri amati dan banyak mendengar dari keluhan teman-teman. Yang lebih menyedihkan ialah apabila Ada dikalangan rakyat Yang bukan beragama Islam sanggup memeluk agama islam hanya untuk mendapat peluang pekerjaan di syarikat-syarikat besar ataupun dalam sektor kerajaan, Dan kita semua tahu, pengambilan pekerjaan dalam sektor kerajaan mempunyai kuota Yang sebahagian besarnya dibolosi bangsa melayu Dan beragama Islam... renung-renunglah..

      Delete
  21. adoi...apa yg di gaduh ni...suluk ka,kadazan ka,cina ka..kagayan ka.bajau ka..dusun ka...kita kan dalam satu negara...jadi kalau macam saya peranakan kadazan suluk,..macam mana lah..?sejarah dulu,membentuk sapa kita kini,,,..banggalah sapa diri kita...kalo tak bangga,pergi lah tinggal di pulau yang takda orang buat negara sendiri.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsa tudak penting...hala tuju patriotik itu yg penting!!!

      ~Jari Merdeka

      Delete
  22. palui betul org2 yang bekurapak di ddalam ni..

    ReplyDelete
  23. Salam semua... biarlah sejarah jadi kenangan, sememangnya bajau dan suluk adalah manusia yang menetap di kepulauan sulu dan timur sabah, Walau bagaimanapun, pembentungan negara Malaysia dan Filipina menyebabkan terpisahnya bangsa suluk dan bajau menjadi bajau/suluk sabah dan bajau/suluk filipina. Seperti juga pembentukan Malaysia dan Singapura menjadikan terpisahnya melayu di johor walaupun ada antara mereka merupakan adik-beradik. Pendapat saya, di zaman globalisasi ini biarlah kita maju ke depan, walaupun sama bangsa dan agama tapi negara perlu diutamakan. Kalo kita lihat sejarah USA dan Australia pun, penduduk di sana bukan la penduduk tetap negara asal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika diikutkan kajian, bangsa2 dusun dan rungus mempunyai rumpun di sebelah kalimantan...namun adakah bangsa2 dusun rungus terhegeh2 utk "adore" mereka/kalimantan? Tidak....

      Berbeza dgn suluk yg kebanyakkan nya masih bersentimenkan pilipin dan x patriotik...

      Delete
  24. 1 PEKARA YANG MC MEMBINGUNGKAN SYA ADALAH STATUS KEDAULATAN SABAH..KALAU BETULLAH SABAH INI HAK MALAYSIA KENAPA MALAYSIA MASIH MEMBAYAR SEWA SABAH SETIAP TAHUN KEPADA WARIS SULTAN SULU.?? APAKAH SEBENARNYA STATUS SABAH INI MASIH MILIK KERAJAAN SULU?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hal ini seperti kita beli kereta bayar ccm tiap2 bulan..kereta tu sudah jadi milik kita..kalau tidak dibayar mesti kena tarik..kamu cakap bah kalau tidak mau dibayar, lagi baguuus..buat satu perjanjian (ni bukan jawapan saya sebab saya malas mau cerita panjang lebar, buang masa saja)..buduh punya soalan..budak kecil pun boleh jawab..harap2 lepas ni bagi soalan standard sikit..

      Delete
  25. ini kali larh!!sabah tidak perlukan sultan,ataupun penjajah dari malaya yng menyebabkan pti banyak di sabah!apa yng sabah perlukan adalah pemimpin sabah yng asal dari bangsa bumiputra sabah.

    ReplyDelete
  26. kalau sabah jd negara, bumiputra sabah & islam akan tergadai. krn kini cina sabah sudah menguasai ekonomi sabah. bumiputera sabah akan pupus kecuali ada pemimpin sabah d masa akan datang dpt membela bumiputera sabah. musa aman cuma menjaga periuk nasi sndr, sbb tu makin lama, makin xberkuasa bumiputera sabah dn makin berkuasa cina sabah. tgklah singapura, negeri melayu yg sudah menjadi negara cina. kpd bumiputera sabah, bangkitlah memajukan bangsa & negeri kamu. bermulalah dgn memaksa anak2 kamu pergi ke sekolah. bukannya pergi bila ada agihan duit. bersyukurlah bhw krajaan negeri sudah bg segalanya2 utk kamu ke sekolah, hanya kamu shj yg xnk g ke sekolah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau jangan cuba putar belitkan topik asal..kalau tidak tau pa mau cakap jangan cakap..hal ini antara orang pribumi dan bajausuluk..tiada kaitan dengan cina..kalau terasa terancam dengan cina kita cerita di lain blog..untuk pengetahuan kau..saya bukan orang cina..

      Delete
  27. http://kauluanexpress.com/2011/04/03/malay-and-dusun/

    riwayatmelayu.blogspot.com seronok belajarr sejarah.mengenal sejarah mengenal jati diri kita...

    ReplyDelete
  28. betui sabah banyak harta tapi ada keturunannya yang boleh ambil ba,bukan mau suka-suka.kunci dengan keturunan empunya harta.sampai masanya keturunan ini akan jadi manusia paling kaya di dunia.kita tunggu aje le keturunan mana tu........

    ReplyDelete
  29. Alahai...ni sultan sakit jiwa..mimpi sedih.

    ReplyDelete
  30. mana2 bangsa suluk yg bilang ini sabah dia punya..mereka tergolong drp suluk yg sakit jiwa mcm Datu akjan..Walaupun sy nie berbangsa Dusun tp sy percaya dan tdk ketepikan kewujudan masyarakat suluk mmg ada d Sabah sblm merdeka lg..mereka ibarat mcm bangsa Brunei jg la pernah menjajah Sabah dan selepas British mengambil alih penjajahan Sabah, sultan mereka dan org2 besarnya lari ke negara asal dan yg tinggal pengikut2nya yg sekarang ini menjadi sebahagian drp rakyat Sabah sekarang.. setuju??? kalau kita lihat d bandar2 besar d Sabah spt kk,lahad Datu, sandakan, dan tawau ramai pelarian2 Filipina/indonesia bertepiaran dan nie la dikatakan PATI surat, dokumen semuanya tda.. yg ni ptt dihalau kerana bimbang mengucar-kacirkan negeri sabah spt mana berlaku pada tahu 1986...jangan bimbanglah Suluk, kaum kadazan & Dusun tdk sekejam yg kamu sangka sampai menindas dan menghasut memurtadkan agama Islam..kalau ia kami mahu berbuat demikian rupa bagaimana pula perasaan keluarga kami yg beragaman islam? untuk pengetahuan kamu, kaum Dusun skg ramai suda menganut agama islam contoh keluarga sy sebelah Bapa ramai beragama Islam dan begitu jg dgn ibu sy sepupu2 ramai yg beragama islam..dan satu lagi kakak sy pun beragama islam...jadi,kita bangsa/kaum apa sekali pun, kita adalah Bumiputera yg akan meneraju negeri Sabah ke arah yg lebih baik bkn merosakkan dan menghancurkan Sabah spt mana Datu Akjan buat..sekian............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bajau/suluk yg tak setia dgn kerajaaan mlysia tu,halau keluar saja lah..apa mau susah2!. Warganegara pun kalau petualang negara, patut di buang negeri..chin peng(PKM) dulu pun kena buang jg!.jgn bnyk kelentong lah fasal keaslian etnik di sabah ni...kadazan/dusun, murut dan rungus shj.yg asli(aborigines).. sungai tu ada campuran jg ba itu!.bajau sama tu berasal dr kepulauan pilipin jg..Google lah.

      Delete
  31. Replies
    1. lasak amok mu no jaszmant fadhiamant..lobu pembayoi..

      Delete
  32. mat salleh bukan bapa kemerdekaan sabah. diulangi mat salleh bukan bapa kemerdekaan sabah. mat salleh disebut sebagai pahlawan sabah sebab keberanian beliau menentang british.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul dia bukan bapa kemerdekaan tapi kau salah kalau kau cakap dia pahlawan sabah..dia sebenarnya penjenayah yang dikehendaki british..untuk mengelakkan diri dari ditangkap pihak british dia mempertahankan diri dengan melawan british..melakukan pemberontakan sana sini dengan pengikut2nya..kemudian, orng kita telah salah faham dengan menganggapnya sebagai pahlawan sabah..

      Delete
  33. oii2, sdh2 , pa mau gduh2 ni. kmu smua lhir d sabah bh, b'kwn2 la kmu, ko bajau ka , ko sluluk ka, ko kadazan ka , ko e2 ka , ini ka, sma kaj kmu 2 manusia, darah mera , yg beza jnis darah kmu sak 2. kmu idup 1 kli, mati pn 1 kli, wtpa mw gduh2. tp ak nda puas ati sma e2 c akjan. haha. sptut'y kita urang sbh ni united, bkn b'gduh. c akjan 2 kita halau, dy mnda hak d sabah ni...

    ReplyDelete
  34. Asal-usul kesultanan sulu berawal darimana ya?

    ReplyDelete
  35. Askm. Saya adalah generasi ke 8 maharaja dinda. Tak sibuk-sibukpun. Kami sudah berpuashati dengan kehidupan yang ada. Sejarah silam hanyalah releven dengan situasi masa tu. Kini ianya mungkin sudah ridak releven dengan situasi masakini. Yg penting hak kita sebagai penduduk asal borneo utara@Sabah. Marilah kita hidup saling menghormati. Siapa yg rajin dan cerdik akal akan akan mendapat kelebihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong..zaman sekarang bukan zaman perkauman..patut semua penduduk sabah yang warganegara malaysia patut berganding bahu menjaga kedaulatan negara kita dari PTI! sama2 maju.

      Delete
    2. bukan kita mau perkauman..zaman sekaranglah orang2 pribumi sabah mesti ada kebangkitan untuk mempertahankan hak2 sabah yang seharusnya dinikmati oleh kita bukan pti..zaman sekaranglah kita tidak harus berdiam diri..mau kah kepala kita di injak2 oleh kaki2 bau busuk orang2 pelipin dan indonesia..zaman sekaranglah orng2 kita perlu bersatu..jangan mengira perbezaan bahasa dan agama tapi kita harus berfikir sebagai satu bangsa asal di pulau borneo ini..zaman sekaranglah kita mesti bangun dari tidur yang dibuai mimpi indah zaman ketuanan kadazandusunmurut yang hanya sebuah permainan tidur..cuba kita buka mata kita sekarang..kita sekarang dalam medan pertempuran yang amat dasyat..bukan dengan kekerasan tapi dengan cara halus sehingga tidak mampu dilihat dengan mata kasar manusia tetapi hanya dengan kebijaksanaan kita..mari orang2 pribumi sabah lakukan zaman perubahan besar2an yang dinamakan 'ZAMAN REFORMASI'..

      Delete
    3. Hmmm....Sya org dusun+Sungai+Suluk+++++++++....smua ada....inda pyh gadu2 slagi muat d tanah yg manusia namakan sabah sma2 la kta...sbab klu suda mati di akhirat nanti siapa2 pun x kna tnya negeri apa,sultan siapa...atau bangsa....yg kna tnya brapa bnyak kebaikan yg kna buat time masi hiduppp.....Fahammmmm....

      Delete
  36. best bca komen2 d blog ni...ada yg bkin ktawa,ada yg bkin pnas,ada yg bkin mo mampus!!!nda kish lh bah tu kmu pti kh nda,yg pnting stu mlaysia.tpi aku pn nda jga ska pti msuk cni.apa2pn kita bjuang prthankn sabh.jgn main ckp ja.hidup sbh.smoga Allah tnjukkan kbnaran bgi mreka2 yg buta dan lupa.Amin...

    ReplyDelete
  37. Malon hoax
    <◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►><◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►
    ◄█▓▒░◊►◄◊░▒▓█►>

    ReplyDelete
  38. Assalam dan salam sejahtera....bagi saya x kiralah kita berketurunan apa yg penting kita adalah Sabahan dan perlu bersatu padu menjga keamana negeri kelahiran kita yg tercinta ini... Kalau nak diikutkan kebanyakan kita lahir dari pkahwinan campur dan sudah lama hidup dalam bentuk 1Malaysia... Mcm saya ni, sdh mcm2 darah keturunan yg mengalir dalam darah saya...bapa berketurunan suluk, sungai dan tidong dari Beluran Sandakan, bertemu dengan ibu berketurunan cina dan kadazan semasa mereka berkhidmat sbgai pendidik d Kinabatangan...dan skrg saya pla berkahwin dengan org bketurunan Jawa.. Saya hanya mau berkongsi betapa sedihnya saya bila terbaca komen2 seperti caci mencaci dan kutuk mengutuk di antara satu kaum dengan kaum lain....alangkah baik sekiranya kita bsatu hati dan menjaga negeri Sabah kita ini...dan menolak segala cubaan untuk memecah belahkan kita..Apa pun kita adalah Sabahan dan kita dilahirkan d Sabah...SABAH TANAH AIRKU...

    ReplyDelete
  39. Ada baiknya kita berkongsi sejarah berkenaan dgn sultan sulu yang memerintah borneo utara atau Sabah suatu ketika dulu. Beberapa ratus tahun yang lalu sulu menjadi sebuah kerajaan yang kuat telah datang ke Sabah dgn niat untuk menjajah Sabah tpi malangnya rakyat pribumi Sabah tidak mengiktiraf ketuanan sulu keatas mereka sehingga memaksa org2 sulu mendirikan penempatan mereka di tepi2 laut dan sungai dan kesannya masih terdapat di beberapa kawasan diutara Sabah hingga kini jadi jelas sekali bahawa ketuanan sulu di Sabah hanya kepada rakyat mereka yang menetap di tepi2 laut dan sungai bukannya seluruh bumi Sabah atau ringkasnya ketuanan untuk pengikut2 saja bukan seluruh warga borneo.

    ReplyDelete
  40. Sesiapa saja sudah berada d Sabah...bersatu tuntut hak memerintah Sabah secara autonomi. Setiap suku ada kelebihannya...jadi kalau bersatu padu sebagai rakyat negara Sabah berdaulat. ..maka Putrajaya akan tunduk dan tunaikan 20 Perkara....atau tubuhkan Republic Of Sabah (North Borneo). ..selesai masalah. Kita masih dlbb Kommanwel British...maka itu soal keselamatan tidak ada masalah...ada lebih 50 negara dlm Kommanwell boleh hantar tentera tolong kita. Kalau nak merdeka..semua suku harus bersatu. BILA LAGI...KALAU BUKAN. KITA...JANGAN HARAP ORANGg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah komen yg paling bagus. Tembaga di mamut sdah habis kayu balak hampir pupus, ladang sawit jutaan hektar smua milik smnanjung kta dapat apa. British sdah lama pulang tapi sebenarnya kta masih di jajah kerana hasil bumi kita di bawa ke semenanjung kita hanya dapat 15% ja.

      Delete
  41. Bah kita hairan kalau di Sabah....orang KDM...selalu gaduh gaduh dgn Org Suluk dan Bajau tetapi hairan bila ada orang KDM..dipukul teruk oleh satu geng India atau geng Melayu atau geng Cina...orang Suluk dan Bajau cepat cepat tolong orang KDM. ....sbb mereka kaum KDM adalah saudara mereka. Cuba kita fikir fikir betapa hebat semangat ke Sabahan dlm perantauan di Semananjung Malaysia ini. Ini lah orang Sabah yang sebenar. Ini kali lah.

    ReplyDelete
  42. AKU ORANG MELAYU.. AKU AKAN PUKUL KAMU KAMU SEMUA KERANA KAMU SEMUA GENERASI YANG BAPAK DAN MAK KAMU HARAPKAN TIDAK PERCAYA PADA KERAJAAN MALAYSIA.

    AKU ORANG MELAYU.. AKU JUGA GADOH SESAMA BANGSAKU KERANA SEGELINTIR BANGSAKU YANG TELAH HILANG DAYA PEMIKIRAN DAN TAMAKKAN KUASA.

    AKU ORANG MELAYU, AKAN BERJUANG MENENTANG PECEROBOH DAN PENGGANAS YANG COBA MEROSAKAN KEDAMAIAN DAN KESEJAHTERAAN RAKYAT..

    AKU ASKAR MALAYSIA, MELAUNGKAN RASA KEKESALAN KERANA RAKYAT MALAYSIA SABAH TIDAK MENGERTI PERJUANGANKU MEMBANTU MEREKA DALAM KESUSAHAN DAN KEKEJAMAN PENGGANAS SULU SETAN JAMALUL KIRAM LAKNATULLAH..

    AKU ADALAH ASKAR MELAYU VAT69..

    SIAPA KAMU..? BAH.. PIKIR BAH..







    ReplyDelete
    Replies
    1. th lh mreka xthu fkir th..thu membangkang ja

      Delete
  43. ada sedikit ksilapan om,,semua org tua2 thu sejarah ni..sultan sulu xjual sabah ni kat british tetapi dngan hnya perjanjian pajakan..shinggalah sabah msuk malaysia,,dan malaysia tetap membayar cukai kpada sultan..pada thun 1983 iaitu perjanjian bulan bintang sultan sulu ada mengatakan "selagi ada bulan bintang selagi itu sabah milik c pemajak (malaysia) selamanya..selagi c pemajak mengiktiraf kesultanan sulu darul islam"
    ini adalah kebenaran sejarah,,atau perlukah sbub msuk cmpur dlam isu sabah agar kekaburan ini selesai??

    ReplyDelete
  44. emh,nk k0men jax,.kamu semua penyebab huru hara dan pember0ntakan suku suluk..kenapa cara pemikiran kamu lebih merujuk kepada ketidak puasan hati,adalah kerana telah dididik 0leh masa tempat dan keadaan,cuba t0leransi,lebih2 lagi pada kaum suluk.pasti aman..semua bermula dari niat..seperti huru hara baru2 ini terjadi adalah kerana niat yang di wujudkan 0leh masyarakat kita terhadap suku suluk..kalau lah sabah jatuh ke tangan ind0nesia hari 2,dan masyarakat dusun d pandang hina,pasti ada yang berfikiran singkat melakukan hal yang sama seperti c s0s tiram,hekz3..just 0pen ur mind k..jan duk bawah telunjuk dan kep0mp0ng keadaan.

    ReplyDelete
  45. p.ramlee alaf baruJune 28, 2013 at 8:27 PM

    Sy hamba tuhan mengharapkan penyatuan kaum disabah, berpegang pada istilah bercerai kita roboh, bersatu kita teguh.percayalah tiap2 satu yg dijadikan tuhan ada kelebihan masing2.sama juga pd bangsa, ada kelebihan masing2, kesalahan yang lepas jgn dirungkai lg kerana kita manusia tidak terlps melakukan kesalahan (bertaubat).kalau saudara dan saudari dambakan kebahagiaan, ketenangan, keselamatan dan kesejahteraan negeri anda, ayuhla kita bermesyuarat secara terbuka berlandaskan keterbukaan hati, semangat senegeri, berdasarkan bukti jelas, tiada unsur agama,dan usaha keearah kemajuan ulung negeri sabah.pd semua kepimpinan negeri sabah, tuluskan hatimu dlm memimpin jgn sampai hendak menjag periuk sendiri,sehinggakan memberi kesan tidak baik pd setiap rakyat sabah.ttg isu tuntutan kesultanan sulu, biarla mereka berjuang selagi mereka merasakan benar (berjuang secara intelek) tp jgn sampai memudaratkan negeri sabah tercinta.mereka suluk merasa masih ada bukti tuntutan mereka, kita sbg bangsa selain suluk jgnla merendah2kan org lain dan begitu jugak suluk.kita pantau dgn bersungguh2 ttg tuntutan mereka (itulah pejuang keamanan dan keadilan) kaw borneo utara pd ilmu yg sy faham mereka mejoriti dan pd masa yg sama ada juga bangsa yg ramai orgnye spt dusun, bajau, bugis dan lain2.bg sy pemantaun yg besungguh2 dr setiap rakyat sabah ttg tntutan kesultanan sulu iniadalah seperti bejuang kearah kejayaan murni.anggapla setiap org disabah sebagai pejuang dlm memantau, membenarkan perkara yg benar shj, dan berhak berkata2 jika menangap berkara itu benar shj.jgn kita berckp diatas dasar mau belagak pandai (tuhan maha bijak).memutar fakta(sendiri akan terbelit) kepentingan sendiri samada harta atau kuasa (tuhan maha kaya, tuhan maha berkuasa)dan terakhir jgn menipu dlm berkata2 dan juga berkata2 demi melaga2 kan rakyat sabah (munafik) ayuh sama2 kita pejuangkan tentang ini.hamba tuhan

    ReplyDelete
  46. KAMI MAHUKAN KESELESAN BUKAN KESENANGAN ATAU KEMEWAHAN..HANYA 1 SOALAN SAYA,DI SEMENANJUNG DAN SARAWAK BOLEH DIKATAKAN SUDAH MAJU,TETAPI DI SABAH??JANGAN HARAP LAH!______im rungus

    ReplyDelete
  47. KAMI MAHUKAN KESELESAN BUKAN KESENANGAN ATAU KEMEWAHAN..HANYA 1 SOALAN SAYA,DI SEMENANJUNG DAN SARAWAK BOLEH DIKATAKAN SUDAH MAJU,TETAPI DI SABAH??JANGAN HARAP LAH!______im rungus

    ReplyDelete
  48. KAMI MAHUKAN KESELESAN BUKAN KESENANGAN ATAU KEMEWAHAN..HANYA 1 SOALAN SAYA,DI SEMENANJUNG DAN SARAWAK BOLEH DIKATAKAN SUDAH MAJU,TETAPI DI SABAH??JANGAN HARAP LAH!______im rungus

    ReplyDelete
  49. Babi lah orang kadazan dusun..kalau ikut sejarah mna ada tokoh sejarah ornfg dusun mmpertahan kan sabah masa penjajahan british?kaum apa yng jadi pelindung?orang dusun semua lari masuk hutan..sebab itu nama kaum pun dusun"orang hutan"..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org dusun x memerangi british sbb org british jga kepentingan org dusun... yg lawan cuma mat salleh...sebab dia x dpt jadi lanun lg utk pungut cukai org2 kg selepas british datang...yg lawan british adalah mereka yg berbangsa suluk dan beragama islam... antanom lawan british sebab marah dia punya tanah kena kacau...

      Zaman british org dusun banyak jd pegawai, polis dan askar...masa lawan jepun, org dusun di bahagian depan lawan jepun...

      Siapa yg tuntut kemerdekaan kalau bukan org kadazan dusun? Yg kasih rosak sabah siapa? USNO kan?? Dan BERJAYA kan? Yg bawa masuk UMNO bukan USNO kah???

      Delete
  50. malaysia is kontol ,,, malaysia itu rajanya maling keturunan bani yahudi ,,, allah dan kanjeng nabi muhammad saw bersabda bahwa ada keturunan bani yahudi di pelosok tenggara asia yaitu negeri malaya pencaplok kedaulatan negeri orang lain ...

    ReplyDelete
  51. DUKUNG SARAWAK KEMBALI KE BRUNEI DAN SULU BALIK KE SABAH ... ORANG BORNEO TAK SUDI DABUNG DENGAN SEMENANJUNG MELAYU KONTOL ASIA ... MELAYU PICIK BAGAI ORANG YAHUDI GEMAR MENJAJAH WILAYAH ORANG ,,,SULU TERUSLAH BERONTAK BANTAI SULTAN MALAYSIA-NJINK

    ReplyDelete
  52. Pak agus dari batu tiga...
    Karna selalu menang angka togel dari aki kami ganti nama aki darmo...
    Nama , keberuntungan.
    Mau angka togel hasil ritual aki darmo,dengan angka 2d 3d 4d 5d 6d …atau membeli tuyul,
    Yang mendatang kan banyak duit,ratusan juta...
    Silahkan hbg,atau sms ki darmo di nmr 082-310-142-255…

    ReplyDelete

  53. Pak agus dari batu tiga...
    Karna selalu menang angka togel dari aki kami ganti nama aki darmo...
    Nama , keberuntungan.
    Mau angka togel hasil ritual aki darmo,dengan angka 2d 3d 4d 5d 6d …atau membeli tuyul,
    Yang mendatang kan banyak duit,ratusan juta...
    Silahkan hbg,atau sms ki darmo di nmr 082-310-142-255…

    ReplyDelete
  54. Sy sokong kenyataan ini memang dri dulu warga sulu ini suka bermimpi berdiri atas nama islam tpi sebaliknya mereka ini sangat kejam pembrontak dn pembunuh!!!ada hati mhu rampas ini sabah padahal sultan sulu cuma pegang wilayah kecil sja sperti smporna dn lahad datu itu pun dijual kepada british memang sah kebodohan nya apabila sabah sda maju bru dya mhu rampas blik kunu2 dya xda buat apa2 perjanjian ciss kesian betul sdalh warga2 dya di sini diberi ic projek haram ada hati lgi mhu ambik ini sabah pg mampuslh!!

    ReplyDelete
  55. Sy sokong kenyataan ini memang dri dulu warga sulu ini suka bermimpi berdiri atas nama islam tpi sebaliknya mereka ini sangat kejam pembrontak dn pembunuh!!!ada hati mhu rampas ini sabah padahal sultan sulu cuma pegang wilayah kecil sja sperti smporna dn lahad datu itu pun dijual kepada british memang sah kebodohan nya apabila sabah sda maju bru dya mhu rampas blik kunu2 dya xda buat apa2 perjanjian ciss kesian betul sdalh warga2 dya di sini diberi ic projek haram ada hati lgi mhu ambik ini sabah pg mampuslh!!

    ReplyDelete
  56. ya lah. .kamu la bah tu semua yang paling mulia

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...