Saturday, October 22, 2011

Kawasan Berhantu Di Jalan KK-Tambunan

Hampir semua kawan-kawan JM sebut tempat yang sama bila kami becerita pasal area-area yang berhantu di sepanjang jalan KK-Tambunan.... Mau percaya atau tidak, JM x mau komen lah....nanti kalau celupar kena pula....tapi sudah berlemon-lemon kali ikut jalan KK-Tambunan baik masa pagi kah, siang kah, tengahari kah, petang kah, tengah malam kah, subuh kah, moris poris kah, hujan panas kah, hujan lebat kah tapi setakat ini belum pernah lagi lah kana kacau hantu.....seram tu biasalah apa lagi waktu malam...tapi sampai nampak-nampak "maya karin" tu sorry palis....jauh-jauh.....belum kena lagi....

So, tempat-tempat yang dorang cakap ada hantu tu kunun adalah :
i.     Selekoh naik bukit curam yang ada kena letak tepikong di tepi jalan....
ii.    Selekoh naik-naik bukit yang ada tandas bustop sebelum sampai gunung Emas....
iii.   Selekoh sebelum sampai gunung Emas
iv.   Kawasan yang lepas limpas gunung Alab tu tempat yg ada tandas n bus stop lama....
v.   Kawasan yang ada Tower di kawasan lapang lepas limpas gunung Alab.....

So, sini JM kasih cerita story yang JM rasa bulih tahan saja lah kio..... kamu mau percaya kah tidak, itu kamu punya pasal lah...... yang penting kada poginum soira papanau do Korita kaaa.....

Kisah 1 (Tajuk : "maya karin duduk di atas atap kereta")
Lokasi Kejadian : iv

Lebih kurang jam satu lebih misusuab, si kawan ini palan-palan lah drive...sebab poruhukan dan dalam pemikiran dia, mau dekat sampai sudah destinasi dia....jadi tidak payah lah di marau-arau kunun....so si Kawan ni pun sambil driving sambil dingar lagu ,menyanyi lagu John Gaisah....tiba-tiba dari jauh dia nampak ada satu kereta laju betul di belakang dia....so, dia pun terus bagi signal "boleh putung"....tapi dia hairan bila tu kereta cepat-cepat brek....dan tidak mau putung....Dia heran juga sebab kereta di belakng tu sekali-sekala kasih main "highlight" sama dia...macam mau kasih tau sesuatu....

Si Kawan ni ingat dia lupa tutup signal kah, wiper belakang kah...tapi dia check semua ok saja.....
So beikut-ikut lah ni dua kereta sampai sana Shell Tambunan,... si kawan singgah di Shell mau kencing...yg kereta satu pun ikut singgah....rupa-rupanya bekanal bah pula dorang....jadi ni yg satu urang tanya la sama si kawan ini,.... kalau-kalau dia ada rasa lain-lain sepanjang driving tadi...si kawan bilang OK saja...tapi rasa macam tayar dia kurang angin.... berat dia bilang.....

lepas tu yang saturang ni pun bagi tau lah dia.... dia nampak ada hantu perempuan baju putih sedang duduk bersila di atas atap kereta si kawan kunun...itu lah pasal dia tidak putung n balik-balik kasih main "highlight" supaya si kawan tu beringat-ingat kunun.....bila sampai sana Toboh sudah kunun baru tu hantu terbang....kalau ikut cerita saturang tu, muka dia tidak nampak lah...tapi rambut memang menggerebang lah.....tapi yg saturang ni tidak buleh lupa ialah tangan tu hantu....dia kasih depa tangan dia macam menari sumazau kunun.....

pa lagi si kawan ni terus lah tekajut.....punya siok-siok dia menyanyi....rupa-rupanya tanpa dia sedar ada pula kawan dia menari di atas kereta dia......

Kisah 2 "Tajuk : bobolian bejalan malam"
Lokasi kejadian : ii

Ni kawan lain lah pula..... satu malam hujan moris-poris laju lah dalam kelajuan kira-kira 60 km/h si kawan ni balik Tambunan sama sumandak dia....mau masuk jam 10 malam sudah kunun tu...dorang dua mo balik kampung sebab bisuk dorang mau pigi tinguk tu ahli keluarga kumawin kunun....yang sumandak dia ni pun tidur lah...sampai di lokasi kejadian, si kawan hairan bila nampak ada dalam 3 orang nenek-nenek sudah kunun jalan kaki,.....macam dorang keberatan kunun bawa tu wakid dorang....patakadan lagi....jadi ni si kawan berenti lah kunun....kasihan punya pasal....bulih juga dia kasih tumpang tu hilux dia... so berenti lah dia....dia tanya tu nenek pigi mana....tapi tidak menyahut kunun tu nenek....ada dalam 2 kali dia tanya.... trus yg nenek saturang kunun menoleh.... terus ketawa....bukan senyum....KETAWA...dia tinguk mulut tu nenek kunun merah saja macam darah.....

apalagi si kawan ni terus pecut..... yg sumandak di sebelah dia pula masih lagi tidur,.... tapi sia rasa yg merah macam darah di mulut tu nenek mangkali tinggaton bah itu kan???? tapi si kawan berabis menafikan....memang darah...sebab dia kanal warna tinggaton kunun.....tapi dengar2 kunun cerita malam tu di kawasan kampung area dia nampak nenek2 tu, memang ada kunun nenek meninggal masa tu....tidak tau lah kotih.....

Kisah 3 :" jalan berubah jadi laut"
lokasi kejadian : i

Kisah ni mama saya yg cerita lah....saya mau cakap dorang mabuk tidak tau lah...tapi memang dorang ada minum lah sikit sama kawan-kawan di sana Donggongon sebelum mo balik Tambunan....tapi mama sy bilang yang minum cuma si bapa.... mama sy langsung tidak minum kunun,....

so ringkas cerita, sampai di lokasi kejadian kira-kira jam 9 masa tu memang hujan lah tapi tidak juga lebat, tiba-tiba Si Mama teriak suruh si bapa berenti...apa lagi panik lah ni si bapa...terus brek mengejut si bapa... si mama tanya, mana dorang buleh limpas tu jalan....sudah kana tenggalam air kunun tu jalan (dia nampak lah)... macam di laut sudah kunun tu tempat....Pelik juga si bapa, pasal dia nampak ok saja...normal saja....

adalah dalam 5 minit "pemandangan" tu si mama nampak....terus tiba2 pemandangan tu hilang n jadi normal semula.....so, befikir juga dorang mau terus jalan atau tidak takut2 di depan ada bencana pula....tapi si bapa ni memang jenis berani sikit....so dorang teruskan perjalanan....so syukur lah sampai di rumah semua pun OK saja....

so itu saja lah yang cerita bulih tahan sy rasa,...yg lain tu biasa2 saja....tecium bau busuk lah....tecium bau wangi....ada nampak macam lembaga limpas lah......
so bagi siapa-siapa pengguna tegar jalan tersebut, hati-hati lah....beringat sebelum kena dorang bilang dia tuh kan.....k....Happy Deepavali!!!!
  

21 comments:

  1. sia pengguna tegar ini jalan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. assalamualaikum wr.wb,saya ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada aki joyo wijoyo atas bantuan aki.
      kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan aki joyo wijoyo pula yang telah memberikan
      angka ritual kepada saya yaitu 4 angka dan alhamdulillah langsung tembus. sekali lagi makasih ya aki karna
      waktu itu saya cuma bermodalkan uang 200 ribu dan akhirnya saya menang. berkat angka gaib hasil ritual aki joyo wijoyo
      saya sudah bisa buka usaha yaitu benkel mobil/motor dan toko sembako kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari
      sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hub/sms aki joyo wijoyo di nomor hpnya: 082 322 214 909 dan
      ramalan AKI memang memiliki ramalan gaib” yang dijamin tembus.

      Delete
    2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.



      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      Delete
  2. femes bah tu yang penampakan nenek jalan bawa tu wakid.. bapa saya pun pernah nampak..

    ReplyDelete
  3. Sya slalu guna jalan tambunan kalau balik tmpt mentua d sana Keningau jalan tenom.. Lima tahun sya guna tu jalan, slalu jalan xkira masa, siang ka malam ka subuh ka, seorang ka, sama bini ka, syukur la xpernah nampak apa2..tp kalau kebaratan tu pernah jg la.. Cuma d jalan kubur cina d pnampang la asal limpas memang bebau bangkai

    ReplyDelete
  4. bettul kaitu jugak ? bikin takut owh ...

    ReplyDelete
  5. Banyak lagi cerita lain yg lebih kurang sama dengan ni cerita sy pernah dengar. Ahli keluarga sy pun ada juga yg pernah terlibat. Tp, syukurla belum pernah :) ini kira cerita baru lah ni sy dengar @ baca...

    ReplyDelete
  6. Betul2 ble tahan bha cerita KO ni ... Seram juga lah

    ReplyDelete
  7. Betul2 ble tahan bha cerita KO ni ... Seram juga lah

    ReplyDelete
  8. Dimana mana pn ada bah drg ( hantu) berlegar..jgn ditegur kali sudalh..

    ReplyDelete
  9. Kamu sudah dgrka lagu stacy yg baru tu tajuknya gila best ni dgrla oi kamu ni dgr jgn tk dgr...k love u all TQ and bye

    ReplyDelete
  10. sitakat ni palis2 bulum tajumpa asal blk keningau tp kalaw bilang kirita tiba2 jd barat tu konpom mimang kana byk kali tp pura2 mcm indak maw taw nanti ada yg kapisan kio

    ReplyDelete

  11. assalamualaikum wr.wb,saya ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada aki joyo wijoyo atas bantuan aki.
    kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan aki joyo wijoyo pula yang telah memberikan
    angka ritual kepada saya yaitu 4 angka dan alhamdulillah langsung tembus. sekali lagi makasih ya aki karna
    waktu itu saya cuma bermodalkan uang 200 ribu dan akhirnya saya menang. berkat angka gaib hasil ritual aki joyo wijoyo
    saya sudah bisa buka usaha yaitu benkel mobil/motor dan toko sembako kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari
    sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hub/sms aki joyo wijoyo di nomor hpnya: 082 322 214 909 dan
    ramalan AKI memang memiliki ramalan gaib” yang dijamin tembus.

    ReplyDelete
  12. Bikin begagar juga ni cerita hahaha

    ReplyDelete
  13. btul kai ni o..hahahhaa

    ReplyDelete
  14. bikin takut ne cerita kauuu eiii..

    ReplyDelete
  15. bikin takut ne cerita kauuu eiii..

    ReplyDelete
  16. ble share ka ? menarik btl gaya pnympaian dy... kotumpoirak 2 yg sumazau..

    ReplyDelete
  17. Seram jua bh ..tpi sya parnah nampak pucung sja ....lumpat lumpat kat depan ...semua maningok sma dia ....tiba tiba hilang entah pi mna ....trus kmi jln .....slamat jua tpi waktu dia mo hilang tue berbau bangkai tu bh ...aish bisuk bisuk demam separuh ����

    ReplyDelete
  18. Hahahaha .. yang 1st story la lawak .. pandai juga hantu mnri sumazau ahh dngr lagu John Gaisah

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...