Monday, October 31, 2011

Pilak "bumiputera" mau cabar DUSUN bumiputera original...bah cubaaaa.....

Baru-baru ini terdapat satu gambar yang telah di upload dan di share melalui group Facebook PISOMPURUAN TULUN TOKOU (PTT) yang sedikit sebanyak mencabar kewibawaan masyarakat dusun dan masyarakat bumiputera setempat amnya. Dalam gambar tersebut, telah dihighlightkan STATUS profile individu yang bernama "Ben Setia" yang bertulis " Pukimak lah kamu org dusun sna....mari la lawan sma org pilak"....

Tidak di ketahui secara jelas apakah motif individu tersebut memaparkan status sebegitu. Hasil dari penelitian JM, dalam gambar tersebut, Ben Setia bekerja di Puspakom, belajar di UMS, Tinggal di Sabah, Malaysia dan berasal dari Inanam.

Namun sebentar tadi apabila JM check kembali profile Ben Setia, paparan akaun dan profile individu tersebut telah di ubahtambah di mana Ben Setia mengambil opsyen Sejarah di UMS, tinggal di Sabah, Malaysia dan berasal dari Shah Alam, Malaysia. Namun apabila di selidiki dengan lebih lanjut dalam INFO Ben Setia, individu tersebut merupakan bekas pelajar SMK Kolombong pada tahun 1993, bekerja di Puspakom serta merupakan pelajar UMS dalam opsyen Sejarah tahun 2009.

JM cuba mencari kembali "older post" yang berkaitan dengan STATUS dalam gambar tersebut, namun tidak menjumpai apa-apa kemungkinan telah di "remove" oleh individu tersebut.

Sejauh mana kebenaran gambar tersebut tidak pula dapat di pastikan dan ada kemungkinan gambar tersebut telah di edit dan di sabotaj oleh seseorang.

Tetapi jika benar seperti apa yang telah di paparkan oleh Ben Setia dalam gambar tersebut, maka ia secara tidak langsung telah mencabar kewibawaan orang dusun dan ia seharusnya tidak boleh di pandang remeh....

Sedikit sebanyak gambar tersebut memang mengguris perasaan kaum dusun dan seolah-olah mencabar kekuatan Rakyat Sabah dengan menlabelkan rakyat Sabah yang aman damai ini sebagai PENAKUT berbanding dengan orang Pilipin yang sudah biasa dengan bunyi-bunyian senjata api dan perang.

Dalam gambar tersebut juga jelas dapat di lihat bahawa Ben Setia mencabar orang dusun untuk turun KK dan berjumpa di Sinsuran. Dengan perasaan angkuhnya Ben Setia akan memberi orang dusun "makan CD cetak rompaknya." Di Samping itu, Ben Setia turut menulis kata-kata makian lucah " FUCK U ALL" untuk menampakkan ketidakpuashatiannya terhadap masyarakat dusun.

So, orang-orang bumiputera (Dusun, Kadazan, Rungus, Murut, Bajau, Kedayan, dan lain-lain) takkan kita kasih biar saja....sampai bila lagi HARGA DIRI SABAH WARRIORS ini di rendah-rendahkan oleh seseorang yang EX - PILAK???? tepuk dada....tanya selera.......

Selanjutnya check di link ini....
http://www.facebook.com/groups/109953772405028/?ref=notif&notif_t=group_activity#!/photo.php?fbid=2014566417329&set=o.109953772405028&type=1&theater

35 comments:

  1. pya sandi...xsedar diri ka ni urg..hahaha...bangga lg tu negara dia perang siang malam..BODOH!! no wonder la lari p sabah..so stupid!!

    ReplyDelete
  2. pya sandi...xsedar diri ka ni urg..hahaha...bangga lg tu negara dia perang siang malam..BODOH!! no wonder la lari p sabah..so stupid!!

    ReplyDelete
  3. Ni lah akibat projek ic bro.....sda tgal kat sabah ikut la budaya sabah...yg sialnya dorang bangga n masih lg mo ikut budaya negara asal dorang....bagus x payah pg malaysia klu suka betul mo beperanh2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Firman Allah bermaksud:"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal".Surah al.Hujurat (13)...hargailah nafas yg Allah beri untuk kamu bertaubat dan beriman..ikutilah sunnah hadis dan Al-Quran..bukan nafsu dan undang2 manusia yg jahil..waallahualam

      Delete
  4. dasar pilipin/pilak nda sadar diri .suda lari p sabah macam sarang tikus ad hati cabar org sabah .nda taw syukur .ni la hakikatnya kalau Be eNd bagi ic sma ni pilak sesuka ati dorg .dasar PTI !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah org sabah ndak pandai maju.,senang jak kena manipulasi oleh org cina,.balik2 isu diorang kerajaan bagi ic..kau org mana o..kata sabahn..tapi kau tidak kau dulu2 org sabah dari hulu2 susah transport turun bandar..itula adanya ic projek bagi kemudahan dgn org pedalaman ..x tau la org mana kau ne latar belakang orang sabah pn kau tidak tau...yg balik2 kamu pikir kerajaan bagi ic..kau kasi besar kunun mata kau kasi luas kunun otakmkau yg sempit ty...cuba kau tinguk betul2 siapa o orang kaya di sabah..orang pilak ka?..Tuhan bagi kita akal untuk berfikir bukan nya dgr lepas ikut jak cakap2 org macam pak turut itu la seumur2 org sabah jadi org bawahan...kau punya pbs pernah memipin sabah..ada org kau maju..ndak jgnkan yg kaya keluarga c pbs ja...jangan sebarang cakap kalau ndak guna otak

      Delete
    2. kw pilak diam2 . . org umno siall. . kalau sa dpt kw. . sa putung kpala kw. .

      Delete
  5. kalau berani sgt apasal dia tdak sja balik p negara dia? wakkakakka.. knapa masih di sini???

    ReplyDelete
  6. Walaupun sia bukan bangsa Kadazan Dusun sial tu pilak hina2 urang Sabah. Bagus sgt tu pilak dia ingat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 la bah 2 menghina..sama2 balas membalas sdh..itula org bila tiada iman dan ilmu..bila tidak berlandaskan al Quran sunnah dah hadis sudah mcm ne la jadinya,,api lawan api..sy tinguj dekat facebuk pn ramai org kedazan dgn melayu menghina2 bangsa org..tau pun kita maray bila bangsa kita kena hina habis 2 kalau bangsa kita pulak menghina bangsa orang lain bagus..itu baru balasan dunia belum akhirat..nah kalau kamu mau hidup jangan mulakan api...belajar la hormat menghormati..terima kenyataan..dalam dunia manusia hidup dlm pelbagai kaum...mau pribumi la org jati la..sy tinguk banyak sdh tausug ke dusun ke rungus kawen dgn bangsa lain..so lama2 kejatian tu sdh tiada itu la proses bermulanya bangsamkaum....dari perkahwinan dari penghijraan,.kau mau asli tulin..nah kau lahirla balik p negara asal usul keturunan nenek moyang kau sebelum diorang hidup berhijrah...manusia2 bila sudah tiada iman sudah tidak berlandaskan alquran,sunnah dan hadis beginilah jadinya..JAHIL..ikut nafsu ja


      Delete
  7. Ben setia ni pembohong..dua bukan bekerja di puspakom..mari la kita dusun semua bersatu hati..kita berperang dengan ni pilak2 semua yg kurang ajar ni..kalau pilak mo bunuh kita..kita pun bunuh dorang..kita buat mcm orang dayak dan tidung di kalimantan..setuju ka dusun2 semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. amat setujuh .. bah maailah pilak kita jumpa ba.padahal cakap ja temberang ni pilak ni.bila ramai kwn tmberang tp bla blgn sma penakut sampai melutut mint ampun.pilak2 bodoh2 semua

      Delete
    2. bh jan lg kasi ampun.. . jumpa bagi mati. . sy dusun kujiaw. . cari la kami. . bnyk tu kes kna kasi mati d kawasan kami. .

      Delete
    3. mulau la kw,,spa mau ikut org buduh mcm kw..palui..

      Delete
  8. pilak ini sudah melampau..dia ingat urang pilak saja pandai bunuhkah..lu punya gigi belum tumbuh habis sudah berani mau pow sama dusun..tu bukan berani tapi jahat..kami bukan takut tapi terlalu baik..kita jangan bagi muka sama urang2 asing ini..kalau buli semua bangsa peribumi di borneo bersatu kasih hentam sama ini pilak biar dia tahu sapa otai..balik pilipinlah bikin samak saja aku tengok dorang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang pilak yg mau datang sini tu diorang mau keamanan itu lamdiorang lari...jadi org pilak yg ada disini ndak mau berperang..diorang dikampung diorang tu masing2 denganmtanah..daripada orang sabah tanah sudah di hak milik oleh kebanyakan kaum cina...tapi sebab diorang jadi mangsa politik jadi mangsa kesan2 jajahan sampai rakyat hidup porak peranda..orang yang masih duduk disana tu orang yg memang sudah biasa dgn perang.. .diorang serang lahad datu..so serangla balik negara diorang...baru la adil..then jangan gunantentera kamu p jak sebagainrakyat sabah baru la ngam dan adil..baru kamu tau kemampuan diorang mcmman..betiul atau tidak..kalau guna tentera mmg diorang kalah sebab diorang ndak mmpu beli senjata mahal2.,so to he fair..man by man la..selamat berperang

      Delete
  9. kenapa kau datng pigi sabah..sebab kau tau keamanan itu penting tapi kau masih buli bangga kau punya tembak..datang sini ambil sumandak urang saja..

    ReplyDelete
  10. kta sbgai bumiputra sabah, tdk spatutny mbiarkn mreka brmaharajalela di tmpat kta, ,dh bnyk kes jenayah yg mlibatkn PTI ne, ,bodoh pnya urg PILAK, ,dh jelas2 dia yg pnakut,lari dri negara sndri, ,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mentaliy muda mudi yang dibentuk oleh kerajaan...BUMIPUTERA...

      Delete
  11. tiada ka yg buat riput pulis pasal ni urang...silakaa...taassu no tomod...puiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bah silakaaa jg kau dogoooooo pui iiii..kalau kau x mau kena caci jgn kau mencaci bangsa urang...kalau pun kau marah sama c sultan kau jgn pulak maki bangsa kami..palui!..sepa kasi merdeka kamu bukan org suluk!..kalau bukan tun msutafa buat memorandum dulu kau ingat kau jadi ka mcm skrg ne!..kau jangan lupa yg menuntut tu c sultan bukan semua org tausug sokong c sultan kalau semua tausug sokong c sultan jangan kau merdeka sekrang kau masih atas bukit!

      Delete
  12. SUKUNG..PILAK NE mmg xtaw malu...

    ReplyDelete
  13. bah jumpah bah kita pilak! kosou ja ni pilak2.di tempat saya sy lyn tu pilak2 mcm anjing ja jd kuli2 sy.jd mn pilak yg brni jmpa sy la.sy dusun liwan.jd jgn malu2 klu mau jmpa a pilak tasu

    ReplyDelete
  14. Ini pilak berasa kuat sudah bah ada di sini sabah ni..

    ReplyDelete
  15. Suda kena bg tinggal d sabah lpas tu x pndai bertrima kasih.mau membawa2 lg budaya dorang d pilipin sana p sini.come on la bro..org bgini la yg kena piara oleh pemerintah?@#

    ReplyDelete
  16. Sy x memihak pd mna2 pihak.. Tp smenjak
    dua menjak ni timbul Isu >>>>
    PILAK@suluk<<<< Bgini..Apa yg sy
    tahu,Perkataan >Pilak< bukn merujuk pd
    bangsa khasnya suluk.Orang yg berfikirn kolot
    n sempit saja yg mganggp suluk itu
    pilak..Pilak didefinasikan sbg PTI yg masuk ke
    negra ni secara haram.Tidak dinafikn bahawa
    suku kaum suluk tlah wujud di negeri ini
    sbelum merdeka lg malah Mat salleh
    berketurunan Suluk yg tlah menitiskan
    darahnya yg terakhir d Tambunan semasa
    diserang oleh koloni British. Bukn semua
    tercatat pd buku teks Sejarah sekolah semata.
    Pilak bermksud Duit dlm bahasa
    tausuq@suluk..Tapi tlah disalahertikan
    sehingga terbiasa dlm kalangan masyarakat
    Sabah khasnya.Jadi??? Istilah pilak jangan
    ditujukan pd satu2 bangsa..Pilak bererti PTi
    bukn bangsa..Sy x berpihk pd mna2 suku
    bangsa tp itulah hakikatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi, tempat saya pilak tu ertinya terbelah atau terburai..hehehe...anak sama kb.

      Delete
  17. Betul...org suluk tlah ujud di sabah sejak sebelum merdeka..dan mat saleh berketurunan suluk.
    Namun apa yg sya nak tekan di sini ialah tujuan sebenar kedatangan org suluk di sabah.
    Dan jga siapa atau apa gelar yg di beri olh dunia kpd org suluk atau lbh tpt masyarakat selatan pilipina ketika itu.
    Mereka ialah lanun yg ganas dan gila berperang..sya tak heran kenapa asrie sug kata tausug ada di mna mna.
    Berani sya katakan yg kedatangan mat saleh ke sabah ialah ats dasar memperluas pengaruh menguji kekuatan dan keberanian.
    Sama spt dlm cerita nenek sya semasa sya kecil bahawa di kampung nenek sya yg agak terkedalam jga dari pekan yg paling dekat pun pernah menerima tetamu asing iaitu pahlawan dari jawa.

    Dan mereka melatih beberapa org tempatan dijadikan pengikut mereka..kemudiannya bergerak dari kampung ke kampung utk melakukan 'sangod'.
    sehinggalah kedatangan british..mereka sebenarnya terancam oleh kedatangan british yg berjaya 'menakluk' kawasan yg mereka kuasai.
    Sorang daripadanya tentulah mat saleh.

    ReplyDelete
  18. Saya orang pilak kalau berniat coba lah di kg air sya punya gang bapa ayam dan siap gam kalau kamu berni coba lah.....kamu tidak takut sama tausog kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabung ayam lagi bagus bah....

      Delete
  19. Kamu kk dipenuhi pilak. Dusun sangat lembut, takut x dpt lwn pilak yg memang kasar, berani dan suka berperang ganas.dan ...

    ReplyDelete
  20. Kamu kk dipenuhi pilak. Dusun sangat lembut, takut x dpt lwn pilak yg memang kasar, berani dan suka berperang ganas.dan ...

    ReplyDelete
  21. haha.. kita bumiputra sabah rilex jak bah.. apa brg ikut org suluk.. dorg 2 memang bgitu pembuat jenayah.. klu masuk d tempat kami ni xla ni urang.. bangsa dorg sendiri pun bebunuhan sesama dorg.. dia ni tengah kick "batu" guni2 jak 2..

    ReplyDelete
  22. kalau bumiputera semua gabung, tiada ni suluk.. Mat salleh yg sudah tiada pun dorg ungkit2.. klu dia pejuang pun pejuang la bh.. kamu suluk sekarang ni pengganas makan batu jak baru berani.. one by one takut, mahu jugak bwa geng.. ayam.. klu jumpa bugis, iban, bajau.. macam tikus basah.. jumpa polis jak bah trkencing2 minta ampun

    ReplyDelete
  23. kalau bumiputera semua gabung, tiada ni suluk.. Mat salleh yg sudah tiada pun dorg ungkit2.. klu dia pejuang pun pejuang la bh.. kamu suluk sekarang ni pengganas makan batu jak baru berani.. one by one takut, mahu jugak bwa geng.. ayam.. klu jumpa bugis, iban, bajau.. macam tikus basah.. jumpa polis jak bah trkencing2 minta ampun

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...