Tuesday, March 6, 2012

Mong Dagang akhirnya akui & pertahankan pendirian pemberhentian bantuan kepada OKU

Setelah beberapa hari menyepi, akhirnya Mong Dagang mengakui dan mempertahankan pendirian beliau seperti dalam kandungan surat yang telah ditandatanganinya berkenaan arahan pemberhentian bantuan kepada seorang OKU. 

Dagang mempertahankan pendiriannya itu atas dasar beliau "seorang yang berprinsip". Menurut Dagang, arahan pemberhentian bantuan itu betul. "Kita tidak boleh terus memberi bantuan kebajikan dan subsidi kerana beliau adalah seorang penyokong pembangkang tegar. Bantuan harus diberikan kepada orang cacat yang lebih layak," jelas Dagang. "Beliau mampu menanam padi dan menunggang motorsikal seperti manusia normal," Tambah Dagang lagi. 


Namun pendirian Dagang tidak lah mendapat reaksi positif dari kalangan "Facebookers" apabila rata-rata mencaci tindakan Dagang.

Frusis, telah membuat laporan polis berhubung pemberhentian bantuan kebajikan RM300 serta bantuan baja dan benih buah-buahan yang menurutnya tidak disertakan dengan alasan yang munasabah. Frusi Lebi, turut menafikan menjadikan rumahnya pernah dijadikan pusat operasi pembangkang. Sebaliknya beliau cenderung untuk memilih pembangkang kerana kecewa dengan tindakan kerajaan negeri Sarawak yang telah menceroboh tanahnya serta beberapa penduduk kampung lain.

Namun,Frusis mengaku telah mengibarkan bendera pembangkang namun telah dirampas oleh ketua kampung dan dibakar.

Beberapa persoalan timbul  terhadap pendirian Dagang terhadap golongan OKU. Jika kita lihat, ada beratus-ratus lagi penerima bantuan kebajikan ini adalah terdiri dari golongan yang normal, malah mempunyai tanah untuk diusahakan. Mengapakah Dagang tidak pula mengeluarkan arahan pemberian bantuan terhadap mereka ini? 


Nampaknya nilai-nilai kemanusiaan yang ada pada diri Dagang sangatlah nipis dimana terlebih dahulu mendahulukan kepentingan politik beliau. Adalah sangat BODOH apabila menyamakan kudrat seorang OKU dengan kudrat manusia normal. Jelas dari segi fizikal sahaja, kita sudah boleh lihat betapa kurangnya mereka. Mereka memang boleh memegang pen, menunggang motosikal, memegang cangkul, memasak...tetapi adakah mereka secekap, sepantas, sekuat, setangkas manusia normal???

Hanya semata-mata berlainan anutan politik, Dagang bertindak zalim mengarahkan pemberhentian bantuan tersebut. Tidak ada sedetik pun timbul keprihatianan, belas kasihan dan sikap "profesional" beliau sebagai seorang pemimpin dengan datang sendiri serta berbincang terlebih dahulu dengan Frusis. Adakah dengan tindakan beliau mengarahkan pemberhentian tersebut kita boleh kategorikan beliau sebagai seorang yang berjiwa rakyat, prihatin, dan berwibawa ? Ataupun tindakan beliau ini menggambarkan bahawa beliau seorang salahguna kuasa, zalim, kuku besi dan pentingkan diri sendiri??? fikir dengan otak.....

Sebelum ini, Najib telah meminta maaf kepada rakyat Selangor dan Kedah serta berjanji untuk membetulkan kesilapan dan perkhidmatan terbaik kepada rakyat di negeri pembangkang itu. Walaupun ini boleh dikira sebagai gimik politik untuk memikat kembali undi rakyat di kawasan tersebut, namun sekurang-kurangnya pendekatan Najib bolehlah dikatak OK berbanding tindakan Dagang yang KO....

Apa-apa pun, nasihat kepada pemimpin, jangan bongkak dan takbur dengan pangkat....kerana itu rakyat yang bagi...nanti sampai masa, datang juga kamu balik sama rakyat pigi jual muka, mengemis, merayu, menembirang dan minta puji sama rakyat minta undi kamu.... bila sudah kena bagi pangkat, tunjuklah teladan yang baik...ini negara demokrasi... semua orang ada HAK untuk memilih "anutan" politik..... oleh itu, bila sudah ada kuasa, amalkan politik yang "mesra" dan bukan "kuku besi".....kamu tau kah tu YB????

Fikir dengan otak...... bukan dengan hati...... INI KALI LAH!!!!!

No comments:

Post a Comment

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...