Thursday, September 13, 2012

JAWAPAN BALAS untuk blog SUARA PAKATAN RAKYAT....




TARIAN SUMAZAU UNTUK GOLONGAN RENDAH AKHLAK....

Tajuk kurang ajar yang telah dipilih oleh blogger SUARA PAKATAN RAKYAT.... Dari yang JM nampak, sebenarnya si "bangak" (gelaran khas saya untuk penulis rendah akhlak ini) ini mahu hentam Najib.... tapi mungkin telampau emosi, sampai fakta dan hormat terhadap sensitiviti kaum KadazanDusun ini dibelakangkan oleh Si Bangak....

Hasil dari "jalan-jalan cari maklumat" yg saya buat, isu ini bermula apabila Najib dan Rosmah menari sumazau semaga lagu "Anak Kampung" di dendangkan....oleh itu si Bangak ini, pun mau lah eksen-eksen mau kasih kena si Najib.... mau mengumpamakan Najib dengan golongan rendah akhlak bah kunun, tapi, kesian gia si Bangak bila artikel dia secara tidak langsung MENGHINA DAN MENYINGGUNG kaum kadazandusun....

Hoi Si Bangak....kalau pun kau tidak suka , berkenan sama tarian sumazau, janganlah bah sampai keluar istilah menghina "MACAM BODOH SAHAJA MENGEPAK-NGEPAK MACAM BURUNG"....
yang tarian Zapin tu tak nampak bodoh kah di mata kamu? apa perasaan Si Bangak bila saya tulis "MACAM BODOH SAJA TARIAN ZAPIN...TERKANGKANG SANA, TERKANGKANG SINI, TERTUNDUK SANA, TERTUNDUK SINI, MACAM GIUK SANA, MACAM GIUK SINI, SENTUH2 SANA, SENTUH2 SINI"....apa kau rasa Si Bangak...oren????

Hoi Si Bangak.... kalau pun kau tidak suka, berkenan sama tarian sumazau, janganlah bah sampai keluar istilah menghina "KITA DI SEMENANJUNG YANG JAUH LEBIH MODEN DAN BERTAMADUN TAK PERLU MENGIKUT MENGEPAK-NGEPAK SEPERTI ITU".....Hoi Si Bangak.... kami rakyat Sabah akui, bahawa Semenanjung memang jauh lebih moden TETAPI TIDAK BERTAMADUN!!!! Adakah dengan mengeluarkan kata-kata nista seperti anda, boleh anda kategorikan sebagai bertamadun ataupun JAHILIYAH???? Dan adakah anda sedar bahawa Semenanjung moden kerana MENCURI, MEROMPAK, MENGIKIS, MENJARAH, MENIPU, MEMANIPULASI SUMBER KEKAYAAN SABAH DAN SARAWAK....oleh itu, seperti yang saya katakan, ANDA MODEN, TETAPI TIDAK BERTAMADUN....jangan perasaan lah Bangak!!!! adakah kah kegiatan-kegiatan seperti kencing gambar, bakar bendera, memperolok-olokkan kematian, tunjuk buntut pada gambar, pijak gambar, simbah cat, itu semua tindakan yang bertamadun????

 Hoi Si Bangak....kalau pun kau tidak suka , berkenan sama tarian sumazau, janganlah bah sampai keluar istilah menghina " MENCEMAR DULI DENGAN MENARI TARIAN SUMAZAU YANG KETINGGALAN ZAMAN INI"....Saya hairan, mengapa anda amat anti dengan tarian sumazau ini ?
Jika anda rasa, tarian sumazau ini sudah ketinggalan zaman, mengapa MAJORITI ANDA masih mengaggung-agungkan filem-filem lama, lagu-lagu lama P.Ramlee yang turut telah ketinggalan zaman??? Sabah boleh berbangga dengan lagu ANAK KAMPUNG yang kini sedang tersebar dan dialih bahasakan oleh ramai kaum-kaum di Asia (termasuk Kelantan, Iban, Brunei)...tak percaya, lihat youtube.... saya hendak tanya, siapa penyanyi dari semenanjung yang ada WOW FACTOR, UMMPH, EVERGREEN seperti lagu ANAK KAMPUNG oleh Jimmy Palikat itu???? P. Ramlee???? jangan marah apabila saya katakan, "TAK MINAT...DAH KETINGGALAN ZAMAN"....ini bukan menghina...tapi ini realitinya....cuba lakukan soal selidik...berapa percent anak-anak muda yang masih meminati karya-karya P.Ramlee.....Kaum kadazandusun, rata-rata kanak-kanak, gadis-gadis, pemuda-pemuda, remaja-remaja boleh menarikan Tarian sumazau...tapi bukan rata-rata belia-belia di Semenanjung yang suka lagu P.Ramlee... boleh tangkap maksud saya??? jika anda tanya mengapa? pasti akan ada jawapan "TAK MINAT, DAH KETINGGALAN ZAMAN".....

Berapa percent kami di Sabah??? KADAZAN DUSUN MERUPAKAN MAJORITI DI SABAH.... DIIKUTI OLEH BAJAU...DAN KAUM-KAUM LAIN....NAMUN KERANA SEMENANJUNG TELAH MEMBAWA MASUK, PATI, BILANGAN PATI KINI HAMPIR MELEBIHI BUMIPUTERA SABAH.....adakah ini yang anda banggakan?????




15 comments:

  1. ngam ne.... dorang banyak lagi inda sedar diri sana tue... bikin malu saja drang.. puii!!!

    ReplyDelete
  2. ambil kau si Bangak!!

    p/s : sa kasi gelar ni si Bangak -> SI BABAL!!!

    suka ati ku la panggil dia si babal... sbb memang dia babal!! BABALLLLLLLL!!!

    ReplyDelete
  3. Kamurang tau ka, sya la yg p hantar komen memaki tu penulis bodoh d ruangan komen website dia tu. Kurang ajar ba itu penulis 'bongo'. Terdetik juga mau ikut sama buat artikel membalas ni d blog sya,nga... malas juga sya melayan orang telampau bodoh macam tu. Lagipun habis sudah sya menyumpah serana tu artikel dia sampai keluar bahasa Sabahan nie...hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bah...klu indada yg kasi mengguyang, mna beguyang itu pukuk kan... Klu teda kasi panas, mana kan kita memanas kan..

      Delete
  4. ahahah...thibur sa baca ...ngam lah tu bos!!!sa sukung.Klu mau menghenaaa tu pun agak2 lah kan..

    ReplyDelete
  5. nanti kau bangak...saya mengepak-ngepak depan kau sambil menyepak-nyepak kepala otak kau baru kau tau...kira okey sudah kalau saya tidak mengapak-ngapak mulut ko...nah apa ko rasa oren..??

    ReplyDelete
  6. Bah! kita disabah jangan lah terikut-ikut dengan kemodenan mereka,biarkan lah dia terjun dengan labu-labunya,Kalau kita disabah ini terikut-ikut dengan rentak mereka yang beranggapan moden tetapi pemikiran masih di zaman batu..saya ingin mana manusia yang rendah akhlak,sila jawap penulis "SUARA PAKATAN RAKYAAT#" jangan kooh cakap saya bukan muslim sebab saya ada muslim sabah bukan muslim semananjung seperti kooh.
    1) membiarkan diri diguankan untuk kepentingan Politik..Contoh Saiful buat tuduhan liwat tapi bila pegi mahkamah macam bintang filem dan seluar dalam ada dirumah tunang..sembayang tonggang tongek tapi buat maksiat.
    2)Tidak menghormati orang tua..kes terbaru di johor bila anak -anak tidak mahu mengkebumikan aewah bapa mereka tapi meminta IC dari rumah kebajikan untuk menukarkan harta bapa menjadi milik mereka.
    3)kencing gambar dan kasi bontot gambar PM dan isteri masa ambang merdeka...siapa ini bukan cina bah ..melayu hoi...orang johor
    4) hantar kek tahi kepada LGE dan tunjuk bontot kepada ambiga...boss,bukan cina dan KDM tapi melayu...hoi...ini saja lah .

    NOTA: PILIH LAH MANA YANG EMPAT INI LEBIH BERAKHLAK DARI MENARI SUMAZAU DAN BANGSA SIAPA YANG BERAKHLAK......

    ReplyDelete
  7. kamurang tw kh urang kdm tida macam si melayu yang meniru budaya indonesia..durang camburu baitu urang melayu menari tarian sumazau tapi urang kita tida menari tarian zapin,kuda kepang atau lembu kepang
    tida kisahlah tarian apapun..tapi kalau dipikirkan balik mustahil pula
    pr sanggup hina kdm sedangkan durang mau undi orang kdm..sia rasa urang umno yg buat ni tapi guna nama pr..musuh dalam selimut, cuba paham maksud sia..

    ReplyDelete
  8. Kamu tau kah? kita orang Sabah boleh menghalang orang Semananjung masuk ke Sabah dan bahasa rasmi kita adalah Inggeris (bukan Malayu arrr!!!), bahasa ke-2 adalah bahasa ibunda. Sabah juga bebas menguruskan hal ehwal 'negara' Sabah. Suara Sabah adalah mewakili 1/3 dalam negara Malaysia tetapi telah semakin dipinggirkan dengan pelbagai cara oleh orang Sem. Saya menulis tanpa kaitan dengan Sumazau, tetapi saya melihat Sumazau bukan hanya Sumazau tetapi lambang perpaduan KDM. Jadi kita sepatutnya Sumazau untuk menghalang hak negara Sabah dipinggirkan oleh Persekutuan Tanah Melayu!

    ReplyDelete
  9. SEBENARNYA MELAYU SEMANANJUNG SUDAH MODEN DAN BERTAMADUN MALANGNYA BUSUK HATI DAN TIDAK SUKA ORANG LAIN SENANG.CONTOH YANG PALING JELAS SEJARAH HANG TUAH YANG BANYAK BERLAKU FITNAH,GUNDIK, DENDAM,INILAH SEBENARNYA BUDAYA MELAYU SEMANANJUNG.

    ReplyDelete
  10. Melayu memang teda apa yg boleh dibanggakan...sedangkan sejarah melaka yg dorang agungkan itu bermula dr si parameswara yg tamaha pangkat sampai membunuh org yg berjasa sama dia..... Dorang tidak akan highlight benda ini...tp akan lebih tembirang kasih agung melayu sebagai lingua franca....apa boleh buat...kalau jahat ttp akan jatuh juga...

    ReplyDelete
  11. Alamak siou sy br nanpak ni artikel best jg sy pun mau joint la... btl la tiada apa yg sepatutnya dibangakan oleh org melayu.. tp apa yg blh dibanggakan oleh org melayu ni adalah biarpun seagama biarpun satu kaum tetapi bermusuhah mcm pakatan semenanjung dan kerajaan bukan itu sj, kes buang anak, kes ditangkap khalwat melayu,semuanya ada blh jd super star,

    ReplyDelete
  12. NAHH..baru kau tau bangakk,kotohh..apa punya orang malaya x pandai sedar diri..wooooooooo!!!

    ReplyDelete
  13. Ini semua poyo bah...hebat kau bah

    ReplyDelete
  14. Hehehe...padan muka kau babal...

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...