Tuesday, February 19, 2013

PANASSS!!! Jeffrey Kitingan merupakan KETURUNAN SULU???



Terkejut, lucu, tembirang....itu yang JM rasa bila terbaca artikel yang JM jumpa dari sebuah blog pro Tausug @ Sulu.... Jujurnya, JM bukan seorang yang arif mengenai salasilah Kesultanan Sulu serta konflik perebutan kuasa yang berlaku antara pewaris-pewaris kesultanan Sulu ini...
Namun yang amat menarik perhatian JM ialah bagaimana penulis artikel tersebut cuba membuat huraian dengan memasukkan Dr. Jeffrey sebagai watak yang pro kesultanan Sulu.... JM mahu mengaku juga bahawa JM bukan seorang yang arif mengenai perhubungan sosial politik Dr. Jeffrey kerana JM bukan setiausaha, bukan personal assistant, bukan juga bodyguard DJK (Dr. Jeffrey Kitingan) yang menjadi teman setia, ikut  DJK pergi sana sini, jumpa tokoh itu, tokoh ini....Tetapi yang amat menggelikan hati JM ialah bagaimana penulis artikel tersebut cuba membuat spekulasi sendiri dalam mereka-reka cerita mengenai Dr. Jeffrey ini...
Secara ringkasnya artikel tersebut menuduh dan menulis :
  1. DJK berkomplot dengan Keturunan Kiram... (siapa Kiram? Waris kesultanan Sulu yang bertanggungjawab terhadap isu tuntutan Sabah dan pencerobohan di Lahad Datu baru-baru ini).
  2. DJK mendokong perjuangan Sultan Muidzullail T Kiram, seterusnya mendokong tuntutan Filipina terhadap Sabah...atas alasan DJK seorang Katolik dan Filipina pun Katolik. Turut disertakan bukti gambar pertemuan DJK dengan Kiram.
  3. DJK dan Pairin merupakan cucu kepada Datu Paduka Muhamad Salleh (Mat Salleh) hasil dari perkahwinan Matsalleh dengan perempuan dusun Tambunan.
  4. DJK adalah keturunan Tausug atau Suluk. Menurut penulis artikel tersebut, DJK berasal dari susur galur Sultan Bantilan I (defender of Islam) dan mempunyai darah kepahlawanan Ahlulbait Rasullulah SAW. Ini bermakna seharusnya DJK "memusuhi" Kiram kerana DJK bukan berasal dari keturunan Kiram.
Sejauh mana kebenaran tuduhan penulis ini, JM tidak berani mau cakap... kan JM sudah tulis tadi, JM bukan arif pasal keturunan-keturunan Sulu ini....

Apapun, JM minta agar ada pihak yang arif, mungkin rakan rapat DJK, Saudaramara DJK, Orang Kuat DJK, Personal Assistant DJK yang akan dapat menjelaskan tuduhan-tuduhan ini....Secara peribadi JM langsung tidak percaya tuduhan ini.... ini kerana artikel tersebut tidak mempunyai fakta atau bukti yang sahih...

Adakah DJK benar-benar mempunyai darah Mat Salleh hasil perkahwinan Mat Salleh dengan Isteri Dusun Tambunan ?

Apakah Tujuan DJK bertemu dengan Sultan Muidzullail Kiram ?

Sebelum ini, ada dinyatakan bahawa terdapat pemimpin politik yang telah membawa masuk askar-askar Sulu ke Sabah malah pemimpin politik tersebut telah menjanjikan tanah dan penempatan terhadap Waris Kesultanan Sulu ini di Sabah.... Siapakah pemimpin politik tersebut? adakah DJK? Anwar ataupun Najib? kerana ketiga-tiga pemimpin ini turut mempunyai sejarah pertemuan dengan kerajaan Filipina...

JM tidak menuduh...namun ini merupakan persoalan-persoalan yang timbul di fikiran JM... mungkin tidak melampau kalau ada juga pembaca-pembaca yang turut berfikir soalan yang sama...

Apa-apapun, dari penilaian JM, blog tersebut sememangnya pro SULU, TAUSUG dan radikal dengan perjuangan Islam.... Blog tersebut juga JM ibaratkan sebagai sedikit anti Kristian, dan anti Philippine sebagai sebuah negara Katolik.

Di bawah ini, JM copy paste kan artikel yang berhubungkait dengan DJK..... sama-sama kita fikir pakai otak...bukan pakai hati.... Ambil yang jernih, buang yang keruh!!

Anda boleh membaca dan melihat blog penuh tersebut di sini : http://tausug-global.blogspot.com/
______________________________________________________________________________
KESILAPAN TERBESAR PEMIMPIN SABAH
Di manakah silapnya baru-baru ini Dr Jeffrey Kitingan telah berjaya bertemu dengan Sultan Muidzullail T Kiram? Apakah sebenarnya motif Dr Jeffrey bertemu Muidzullail? Kalau Dr Jeffrey bertemu Muizdullail hanya kerana mengharapkan keajaiban "Keluarkan Sabah dari Malaysia" maka beliau secara automatik memihak kepada tuntutan Filipina dan memusuhi Tausug. Beliau tersilap bila menyangka Datu Bebot @ Sultan Muizdullail itu adalah Sultan Sulu yang diterima rakyat. Adakah hanya kerana Muidzullail itu anakanda Sultan Mahakutta' Kiram maka dia adalah Sultan Sulu yang sebenar? Nampaknya Dr Jeffrey tidak tahu latarbelakang Sultan Mahakutta'.
Sultan Mahakutta' bin Sultan Esmail Kiram bin Raja Muda Mawallil Wasit bin Sultan Jamalul Alam (yang pajakkan Sabah kepada Inggeris) bin Sultan Pulalun, sebenarnya bermula dari Raja Muda Mawallilwasit sehingga anakandanya Sultan Esmail Kiram II adalah keluarga yang ditolak oleh Tausug dan para Datu serta syarif. Kerana datuk kepada Sultan Muidzullail yang Dr Jeffrey dampingi itu adalah individu yang serahkan Wilayah Sulu kepada Filipina pada tahun 1962. Sultan Esmail bin Raja Muda Mawallil Wasit tiada kedaulatan dan tidak diterima oleh Tausug apatah lagi bertindak serahkan Sulu kepada kafir yang dilaknat oleh nenek moyang Tausug sejak sekian lama.

Sebab itu mengapa saya katakan Dr Jeffrey bila mendokong Muidzullail bin Sultan Mahakutta' maka beliau secara automatik mendokong tuntutan Filipina. Mungkin juga Tausug tidak hairan sekiranya Dr Jeffrey mendokong Filipina kerana mereka seagama yang terkenal sebagai pendokong gereja katolik.


Sultan Muidzullail T Kiram bersama Dr Jeffrey Kitingan.

Berikut kenyataan dalam posting seorang individu di FB: PHILIPPINE SABAH CLAIM FORUM, dalam posting ini seolah-olah pihak Sultan Muidzullail marah dengan perkembangan perjanjian damai MILF-GPH.

"Today, the only Sultanate of Sulu and North Borneo heir to have come forward IN THIS CRITICAL PERIOD of national confusion related to Malaysia's official admittance in Mindanao (and the potential "murder" of our claim by Malacanang and the MILF through inaction), is HM Sultan Muedzul Kiram who has made it clear that he will fight for the return of Sabah. We must support HM.

Shown in picture taken on July 05 2012 in Kota Kinabalu, Sabah (former North Borneo): His Majesty Sultan Muedzul-lail T Kiram supported by the Sabahan Leader Dr. Jeffrey Kitingan, considered by West Malaysia as a Sabah dissident and brother of current Deputy Chief Minister of Sabah, in a one on one meeting at his hotel suite, Le Merridien, Kampong Ayir, KK, Sabah.

Dr Jeffrey Kitingan was once jailed under the dreaded ISA (Internal Security Act) of West Malaysia on suspicion of rebellion."

---------------------------------------------------------------------

Kenyataan dalam FB: PHILIPPINE SABAH CLAIM FORUM, "THE SULTAN OF SULU AND SABAH IS READY TO UNITE WITH THE MISUARI GROUP TO RECOVER SABAH FROM MALAYSIA." Mereka berusaha untuk bergabung dengan Prof Nur Misuari mengambil peluang dari kehampaan MNLF sekarang. Dalam gambar kelihatan Datu Bebot @ Sultan Muidzullail Kiram sedang peragakan senjata di dalam rumah. Di luar rumah takut, kerana bukan sahaja mereka yang mampu memegang senjata seperti ini malah semua orang Tausug di Jolo, Sulu rata-rata punya senjata seperti ini.


Adakah Dr Jeffrey tahu latarbelakangnya sendiri? Mungkin juga Dr Jeffrey tahu salasilahnya sendiri tapi berusaha menyembunyikannya dari khalayak. Namun ahli keluarganya yang lain tidak dapat menyembunyikannya, iaitu Pairing Kitingan dan adiknya Dr Jeffrey Kitingan adalah cucu Datu Paduka Muhammad Salleh (Mat Salleh) dari isteri Dusun Tambunan. Entah bagaimana dari isteri Dusun ini kemudian berjaya dikristiankan tidaklah dapat diketahui. Mungkin setelah kehilangan Mat Salleh selepas perang Tambunan, wanita-wanita Dusun yang Islam kebanyakannya isteri-isteri pahlawan Suluk yang berjuang bersama Mat Salleh telah sembunyikan identiti sehinggalah kemudian mereka menjadi kristian.

Ini bermakna Dr Jeffrey adalah Tausug atau Suluk secara Salasilah, sangat jelas dalam darah mereka mengalir darah kepahlawanan Tausugdari Ahlulbait Rasulullah SAW tinggal lagi orang Suluk malu menyebut keluarga Kitingan dari keluarga Rasulullah SAW kerana mereka telah dikristiankan. Saudara terdekat atau sepupu terdekat keluarga Kitingan ini ialah keluarga Tun Datu Mustapha. Mereka nampaknya punya keturunan dan salasilah yang sama.

Apa yang mungkin tidak jelas bagi Dr Jeffrey ialah jalur keturunan Mat Salleh itu dari mana datangnya. Sebenarnya Mat Salleh dari keluarga Sultan Bantilan I (defender of Islam) bukan dari keluarga Sultan Azimuddin (Kiram). Maka sewajarnya beliau kembali mendokong keluarganya sendiri dari jalur Bantilan kerana Sultan Sulu yang mengapalai SSDI sekarang adalah dari keluarga Sultan Bantilan I. Saya kira beliau telah lakukan kesilapan berhubungan dengan individu yang mengaku Sultan-Sultan Sulu yang mana sultan-sultan ini tiada pengetahuan sejarah malah berkesinambungan melakukan kesilapan hingga menjadikan mereka dimusuhi oleh Tausug sendiri.

Nampaknya sekiranya Dr Jeffrey punya perhubungan dengan keluarga Kiram seperti di atas, maka Parti Star yang dikepalai oleh Dr Jeffrey dan parti-parti yang mendokongnya seperti SAPP dan USNO Baru (peringkat penaja) tidak akan disokong olah pengundi Tausug di Sabah. Kita mengharapkan bahawa gambar di atas iaitu Dr Jeffrey bersama Sultan Muidzullail Kiram hanyalah lawatan biasa tanpa apa-apa agenda yang tidak diingini oleh Tausug dan Kesultanan Sulu (SSDI). Untuk lebih jelas eloklah Tausug sendiri yang tanya Dr Jeffrey berkenaan keturunannya serta hubungannya dengan Kiram secara lanjut.




Majlis sambutan Maulidurrasul dan menyambut kedatangan Presiden WIM (World Islamic Mint) Syeikh Prof Dr Umar Ibrahim Vadillo dan tetamu asing lainnya ke Jolo, Sulu Darul Islam. Kelihatan Sultan Bantilan II bersama-sama mengangkat bendera bersama Presiden WIM.

39 comments:

  1. Sabah is an independent country, sovereign state. Malaysia? Only puppet formations England, now people are not stupid sabah, Sabah is not part of the English puppet formations. Sabah should go back to being a sovereign nation, a independent state. Sabah should get out of Malaysia, because it is not part of Malaysia Sabah, Sabah is the Sabah, independent State, ..................,
    I think so too Sarawak. Sarawak is also an independent state, do not be fooled again bule England, so do not be so stupid doll parts anyway,

    ReplyDelete
    Replies
    1. In my opinion, It was not British fault...I blame Malaya leaders. Base on the facts, Sabah was an independent country,..It was beneficial to joined Sarawak, Singapore and Malaya to formed Malaysia. unluckily, Problem was, Leaders of Malaya were really good in manipulated all the facts...

      From EQUAL PARTNER / NEGARA (in the real context of Malaysia Formation), we (Sabah & Sarawak) had been downgraded to NEGERI...but still, i'm not stepping to the side of those who want Sabah to quit Malaysia... instead of fighting back all the right of Sabah Sarawak which had been guaranteed in 20 /18 perkara and Malaysia Agreement 1963...

      Delete
    2. Betulkah ini?mmm...Ok.hehee :D

      Salam Perjuangan,

      JUTAAN TERIMA KASIH dengan info yang berguna diberikan kepada semua...

      Tidak dapat dinafikan lagi akan info anda telah memberi idea dan peransang untuk meneruskan perjuangan bersama.

      Blog anda juga sangat mengagumkan..

      Saya telah link blog anda di blog pilihan Macam Di KK
      ..

      Salam Perpaduan dan Salam 1Malaysia.

      Blogger Hidup Di Sabah

      bayausbh.blogspot.com

      Delete
    3. aiYOO...ini semua tipu punya fakta. siapa yg mau quit dari malaysia? mana ada. Semua happy tinggal dalam malaysia. Yang mau quit tu yg mau kasi sabah lingkup mau kasi rosak mau kasi gaduh. itu orang saja mau kasi quit sabah dari malaysia. semua ok saja di sabah ni. ini ketingan memang mau kasi rosak sabah. suda tiada sokongan lagi. sana tambunan tiada kemajuan. lama jadi wakil rakyat...apa pun tidak bawa. bagus kamu satu keluarga kasi tinggalkan sabah. bikin kacau saja.

      Delete
    4. " Sabah is the Sabah, independent State, ..................,
      I think so too Sarawak. Sarawak is also an independent state"

      what independence? if Sabah & Sarawak were independant in year in 1959 like Singapore. Then what you claim may be solid as those states we indeed a working self governing nations. Even those 20 points agreement were worked out by British which tells there were self governing situation at all in both states.

      Delete

    5. assalamualaikum wr.wb,saya ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada aki joyo wijoyo atas bantuan aki.
      kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan aki joyo wijoyo pula yang telah memberikan
      angka ritual kepada saya yaitu 4 angka dan alhamdulillah langsung tembus. sekali lagi makasih ya aki karna
      waktu itu saya cuma bermodalkan uang 200 ribu dan akhirnya saya menang. berkat angka gaib hasil ritual aki joyo wijoyo
      saya sudah bisa buka usaha yaitu benkel mobil/motor dan toko sembako kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari
      sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hub/sms aki joyo wijoyo di nomor hpnya: 082 322 214 909 dan
      ramalan AKI memang memiliki ramalan gaib” yang dijamin tembus.

      Delete
  2. Freedom Sabah, Malaysia Out from Sabah, Sabah not a part of Malaysia, I hate Malaysia,.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. then you should support Phillipine or Indonesia then....

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. free sabah??? tell us what food we all gonna eat? ubi kayu ? lambeding? i don't want to "hidup" macam sana filipin.susah sini pun ada juga sayur sama padi. bagus hidup sekarang ada letrik ada air ada BR1M rawatan percuma. mau pergi hidup susah macam negara filipin buat apa. kalu kau mau jadi bodoh ko pergi sana satu org.

      Delete
    4. Saya tunjuk ko cara tanam padi...bukan malaya ja tau tanam....patut la itu malaya panggil org sabah bodoh...padi pun tia tau tanam...tau makan ubi/lemiding ja...phuii

      Delete
  3. People Sabah must master in their own country, Destroy puppet government in Sabah Malaysia, Sabah ......... not Malaysia. Malaysia is a country that does not know shame, the state does not know self, no self, what kind of independence is only giving Britain, Only Dolls, whether we want to tow the same doll? Really embarrassing, we are an independent nation, or see our brothers in the south , free and free indeed yield the struggle against the Dutch, the Dutch a great country like Britain. Malaysia? Only dolls made Britain, whether we want to be part of the doll? Really so embarrassing,

    ReplyDelete
  4. Shit Sabah is a part of Malaysia.Don't let indonesia and Philipine got Sabah..

    ReplyDelete
  5. Indonesia and Philipine is like a ugly dog..

    ReplyDelete
  6. Wht kind of u want get Sabah?for take advantage..gosh! U guy look so ugly fucking hahaha bulldog..get out from our county if u want be Philipine..

    ReplyDelete
  7. Shit Sabah is a part of Malaysia.Don't let indonesia and Philipine got Sabah..

    ReplyDelete
  8. Want to get out of Malaysia? Go back and be part of the Phillipines then, since before the colonial they claimed that you belong to them and they never since backed down their claim. Be wise dude, don't think like a sakai (uncivilised nomad). There are no such thing as Malayan colonialism. Every states in the Federation of Malaysia are equal - sovereign states that unite to be one strong and respected nation called Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gaman... sy rasa ilmu kau dalam hal2 sejarah pembentukan Malaysia, perjanjian Malaysia 1963, 20 dan 18 perkara belum mantap la... sia2 saja mau bahas kau punya komen... bagus kau google dulu dan dalami isu ini, kemudian ko balik sini reply mesej ini,...bagi tau nickname kau dan saya akan buka satu ruang untuk kau dan saya berdebat dalam blog ini tentang isu ini... berani???

      Delete
  9. Dr jeffry tu bkn ke dia vice president pkr tahun 2009.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya...tapi Si ANwar dan PKR buang dia...sebab si Anwar x sanggup layan desakan terhadap autonomi Sabah...sama kes macam si Ansari...

      Delete
  10. Apa yg sy nampak skrg ne..malaysia dah miliki sabah..then daripada luar ..of coz filipin la yg paling mau ne sabah..tapi dari dalam negara kalau ditinguk betul yg paling kuat org cina diorang kuat dari segi ekonomi ..diorang mau sabah independent then diorang blh ganti malaya jadikanmorg sabah puppet..cuma skrg ne x nampak lg..pa yg diorang buat hasut org sabah 2 be independnt..so diorang pulak blh jadi president.,tinguk singapore,,.org asal nya sudah mau pupus,,begitu jauh negara china dari singapore boleh2 singaporw jadi milik org cina...hmmmm so..fikir2kanla,,,bila saat itu sdh tiba mcmana nasib org sabah.

    ReplyDelete
  11. HA HA all stupid comment and all story like before semua penipuan2 pilak di blog berbahasa melayu tentu dari sultan Akjan Syaitan samseng di Likas...palui...banggang....1MALAYSIA : sulu? merempat pengganas dan pembunuh ! amin....

    ReplyDelete
  12. bangsa PENGGANAS di asia...apa ...SULUK dari Kepulauan SULU; suluk malaysia berpendidikan ! tidak sepalui dan sebodoh KIRAM....

    ReplyDelete
  13. Tumpang lalu: apa maksud artikel ni? ? ? akikalawon: ORANG MELAYU SEMENANJUNG BERASAL DARI DUSUN

    http://akikalawon.blogspot.com/2011/05/orang-melayu-semenanjung-berasal-dari.html?m=1

    Lihat,
    Satu lagi penemuan saintifik oleh kumpulan penyelidik forensik dan antropologi USM diketuai oleh Dr. Zafarina Zainudin.

    Orang Melayu semenanjung berasal dari DUSUN.

    ARTIKEL:

    ———————————
    Dr Zafarina studies on genetics showed Malay people migrated from Borneo to Sumatera and then to Peninsula Malaysia. I have attached part of her writings below.

    “TRACING THE ORIGIN OF THE MALAY RACE THROUGH THE MORPHOLOGICAL, HISTORICAL, SOCIO-CULTURAL AND GENETIC ANALYSIS

    RESEARCH CENTER :
    Human Genome Center , School of Health Sciences and Dental School , USM
    CURRENT STATUS OF PROJECT: Ongoing ( started : Jan 2005 )
    RESEARCHERS:
    1.Principle Investigator: Dr. Zafarina Zainuddin
    2.Co-researchers: Dr. Zilfalil Alwi,
    3.Prof. Abd. Rani Samsudin, 4.Miss Azlina Ahmad,
    5.Dr. Bakiah Shaharuddin, 6.Dr. Liza Sharmini Ahmad Tajudin,
    7.Mr.Hoh Boon Peng,
    8.Mr. Mohamad Ros Sidek,
    9.Dr. Nizam Abdullah,
    10.Prof. Norazmi Mohd. Nor, Assoc.
    11. Prof. Ooi Keat Gin,
    12.Panneerchelvam,
    13.Dr. Zainul Ahmad Rajion, 14.Prof. Zainul F.Zainuddin

    INTRODUCTION:
    The Malay race inhabits particularly Peninsular Malaysia and portions of adjacent islands of Southeast Asia (SEA), east coast of Sumatra , coast of Borneo and smaller islands between these areas.

    They were traced by anthropological evidence from the north-western part of Yunnan , in China .

    The proto-Malays were seafaring people, probably from coastal Borneo who expanded into Sumatra and Peninsular Malaysia as a result of trading and seafaring activities.

    The present day Malays, called Modern Malays of Peninsular Malaysia and coast of the Malay Archipelago are a mixture of different races.

    They were described as deutero-Malays, descendants of the proto-Malays mixed with modern Indians, Thai, Arab and Chinese.

    The history and the origin of the Malay race have been the subject of much speculation among scholars.

    Since the Malays primarily reside within SEA, particularly Peninsular Malaysia, the prehistoric migrations into these regions must be taken into consideration.

    Several hypotheses of the SEA migration pattern have been put forward. Preliminary studies using mitochondrial DNA analyses suggested affinity of the Southern Mongoloid in the Modern Malay population of Peninsular Malaysia (Zafarina, 2004).

    The term Melayu or Malay‚ was also associated with the Hindu-Buddhist Srivijaya Empire (7th-13 centuries CE) believed to be located in the South-eastern part of Sumatra .

    An Arab text dating around 1000 CE observed that travellers bound for China sailed through the sea of Melayu‚ that can be inferred to mean the Straits of Melaka.

    On opposite shores of the Straits of Melaka by the 7th century CE or earlier, there were the domicile areas of the Malays, namely Sumatra and the Malay Peninsular.

    OBJECTIVES:
    1. To compile the genetic profile of the Malay race.
    2. To study the history, social and anthropology of the Malay race.
    3. To characterise the craniofacial, dental and ocular features of Malay race.
    4. To correlate the genetic profile of the Malay race with their craniofacial, dental and
    ocular characteristics.
    5. To correlate the genetic profile of the Malay race with its history, social and
    anthropology.
    6. To trace the origin of the Malay race by using the genetic profile, anthropology,
    craniofacial, dental and ocular characteristics.

    METHODOLOGY:
    The research encompasses four parts of studies: The Historical and Socio-cultural Analysis, the Ocular Morphology Analysis, the Craniofacial Morphology Analysis, and the last major part, the Genetic Analysis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tidak nampak pun pernyataan kajian beliau untuk mengaitkan melayu dengan dusun dalam proposal beliau ini busku.... secara saintifik nya, memang diakui, Melayu berasal dari kepulauan sumatera, indonesia, dan juga kepulauan borneo melalui empayar dan kerajaan brunei...

      kalau ada pun kaitan antara dusun dan melayu, mungkin hanya melalui persoalan kajian pengkaji ttg DNA MONGGOLIA dengan MELAYU... kerana dusun juga dikatakan berasal dari MONGOLIA...

      lagipun tidak ada bukti kukuh menunjukkan bangsa2 KDM merupakan bangsa2 pelayaran...kerana KDM paling2 pun hanya berterabur di sekita pedalaman Sabah, kalimantan dan beberapa kawasan persisir pantai...tidak ada kajian puak2 KDM menyeberangi laut dan kini mempunyai habitat di tanah2 besar seberang lau sabah....

      Delete
  14. kenapa DJK or Anwar yg disalahkan atas pencerobohan sabah sedangkan yg mengawal sempadan adalah pihak kerajaan..

    ReplyDelete
  15. Sudah lama saya memerhatikan ADMIN jari merdeka...dan jelas ADMIN sangat anti KDM..kamu asyik memperkatakan yang buruk tentang KDM.....tapi tidak apalah sebab mungkin ADMIN selalu tersinggung dan rasa tidak puas hati sebab KDM selalu komen yang pedas pedas pada kaum ko kan admin?? hehehehe sah.....untuk pengetahuan ko admin...dusun sarawak..dusun brunei...dusun kalimantan ...dusun sabah adalah berbeza hanya sama pada nama..tapi ada sedikit persamaan pada bahasa...sama juga seperti kaum bisaya sabah dan bisaya sarawak merupakan kaum yang berbeza hanya sama pada nama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin adalah seorang dusun, bercakap dusun...mengkritik tidak bermaksud menjatuhkan....

      Delete
  16. ADMIN dari mana pula habitat asal kau? kau urang laut kah?

    ReplyDelete
  17. Nokuro loh tulun ngawi mulou kopio...

    ReplyDelete
  18. (Baca pakai loghat2 sabahan yang pekat arrr) Macam mana bah kamurang ini..sbahagian pandapat sini ini sya tinguk...tia mau masuk milisia lah kunun....malaysia ni malaya lah...apa lah..itulah..ini lah..sya tanya kamurang kunun..jadi, kalau tia mau masuk milisia..mau kamurang jadi palipin? pakai duit peso..mau kamurang jadi indon?..pakai duit rupiah? sya rasa kamurang pun tia mau itu kan???? nah basukur lah kamurang jadi urang kita..urang milisia..sabah bernaung di bawah milisia kira sukur lah....sia rasa dan sia fikir kalu kitaurang buat negara sendiri pun...gerenti masih macam pappua new guinea ini negeri...HUTAAAAAAANNNN BALUKAR masih kali arrr.....basukur lah nak jadi Malaysian!!!!!

    ReplyDelete
  19. Semua bangsa yang berpijak di bumi sabah sebelum 16 september 1963 samaada orang suluk dusun bajau dayak melanau layak mendapat kad pengenalan dan sah menjadi warganegara malaysia. Apabila sudah berkeluarga bilangannya bertambah setiap taun.Itu kita tak boleh cabar
    Bagi orang yang memasuki sabah tak kira bangsa apa sekalipun selepas 1963 itulah yang dianggap pendatang tanpa izin sekiranya tiada dokumen perjalanan yang sah.
    Nampaknya orang sabah masih lagi tak faham tentang perkara ini
    Contohnya sekiranya sulu menyerang sabah orang sulu yang sah menjadi rakyat malaysia berhak mempertahankan sabah bersama bangsa lain walaupun pengganas sama bangsa dengan mereka.
    Lagi satu orang iban sarawak pada asalnya adalah dayak dari kalimantan termasuk nenek moyang Patau rubis Pengasas parti star. setelah sekian lama menetap di sarawak dan mempunyai tanah sendiri maka bangsa iban lah bangsa yang terbanyak di sarawak.
    Pada tahun 1963 setelah sarawak menyertai malaysia kesemua bangsa di sarawak kayan iban melanau kelabit cina melayu layak mendapat kad pengenalan oleh itu mereka sah menjadi warganegara malaysia.
    Namun begitu bagi dayak dari kalimantan yang masuk sarawak selepas 1963 itulah yang dianggap pendatang asing sekiranya tiada dokumen perjalanan yang sah.
    ,
    kalau orang sabah masih tak faham bolehlah baca berulang kali.

    ReplyDelete
  20. Untuk pengetahuan kamu jeffrey kitingan x ada darah sulu FAHAM unclce sa tu kalau dia ada darah sulu kami pun ada jugala.. kitai punya blog.. mengikut crita org tua kami ni ada mix dayak..Bodoh!!!!!

    ReplyDelete
  21. Boleh aku lari dari tajukkah....? Kenapa esok diistyihar hari berkabung semata-mata menyambut kepulangan jenazah penumpang kapal terbang komersil? Bukan mempertikaikan arahan kerajaan cuma membuka minda kita.

    Dulu semasa tragedi Tanduo di Lahad Datu ketika 10 pejuang tanahair gugur dimedan perang, pernahkah kerajaan mengistyiharkan hari berkabung dengan mengarahkan rakyat memakai pakaian berwarna gelap seperti menghormati mangsa korban MH17?! Bukan maksud saya untuk membangkitkan semangat Jebat dizaman moden! Cuma cara layanan pemerintah yang jelas berat sebelah atau 'bias'...

    Apa beza gugurnya dua situasi ini? Siapa mereka penumpang MH17 kepada negara selain sebagai warganegara? Siapa pula mereka yang gugur di Tanduo?! Semangat apakah yang mereka bawa sehingga dihormati dengan cara yang berbeza?

    Pada saya ajal maut ditangan tuhan... mengapa mesti dihormati dengan cara yang berbeza?! Anda nilailah sendiri siapa mereka yang gugur dalam dua situasi ini...
    Fikirkanlah, siapa yang lebih layak dihormati sebagai nasionalis negara?!...

    SuaraSabah@asia.com
    Jalal Bin Maafof

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun caranya berbeza beza termasuk pesawat terhempas di tawau dan johor pada ketika dulu dah 10 pejuang tanah air di lahad datu tetapi setiap rakyat mlaysia amatlah dihormati .
      Walau apa carapun kerajaan buat untuk menghormati pejuang di lahad datu dan mh 17 saudara takan terlibat secara langsung lebih baik tak payah buka mulutlah.

      Delete

  22. assalamualaikum wr.wb,saya ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada aki joyo wijoyo atas bantuan aki.
    kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan aki joyo wijoyo pula yang telah memberikan
    angka ritual kepada saya yaitu 4 angka dan alhamdulillah langsung tembus. sekali lagi makasih ya aki karna
    waktu itu saya cuma bermodalkan uang 200 ribu dan akhirnya saya menang. berkat angka gaib hasil ritual aki joyo wijoyo
    saya sudah bisa buka usaha yaitu benkel mobil/motor dan toko sembako kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari
    sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hub/sms aki joyo wijoyo di nomor hpnya: 082 322 214 909 dan
    ramalan AKI memang memiliki ramalan gaib” yang dijamin tembus.

    ReplyDelete
  23. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل



    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    ReplyDelete
  24. sakai2 sabah kalau keluar malaysia hancur..satu sebab pemimpin2 sakai sabah kaki cilok contoh osu sukam kaki judi..dua kena serang oleh sulu yg akan ambik balik sabah jadikan sakai2 ni semua hamba..nama2 sakai sabah sarawak memang lawak..sukam..bembiring..nyambek..balang n macam2 lagi

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...