Saturday, March 17, 2012

Awas Amaran TSUNAMI "INI KALI LAH"!!!!

TSUNAMI adalah satu nama yang pasti menggentarkan bagi seluruh penduduk dunia. Setelah mengorbankan lebih ratusan ribu nyawa di Acheh pada tahun 2004, baru-baru ini Jepun pula di "sapu" oleh Tsunami yang dikatakan terburuk dalam sejarah 140 tahun negara mereka.  Tidak cukup dengan "menyapu" nyawa, Tsunami tersebut turut memusnahkan loji nuklear negara tersebut.

Di Malaysia lain pula halnya. Walaupun turut menerima impak pada Tsunami 2004, namun ia kini seperti telah luput dari ingatan rakyat Malaysia. Namun Tsunami politik yang telah dicetuskan oleh Pakatan Rakyat di Malaysia pada pilihanraya umum 2008 lalu telah menggemparkan seluruh negara apabila PR berjaya merampas 5 negeri di Malaya. Walaupun penuh dengan kontroversi, kerajaan BN berjaya merampas kembali sebuah negeri apabila beberapa wakil rakyat melompat menjadi wakil BEBAS yang menyokong BN.

Sabah dan Sarawak yang dahulunya kurang mendapat perhatian daripada kerajaan BN kini dianggap menjadi "penyelamat" kepada BN.... menyedari perkara ini, kini BN mula menumpukan usaha agar status "fix deposit" ini kekal menjadi miliknya. Maka, bermulalah episod "buka mata" daripada pihak BN di Sabah. Dengan isu RCI di Sabah yang seperti sengaja tidak "dilayan" oleh Najib, secara tiba-tiba muncul pula NGO KadazanDusunMurut Malaysia yang dikatakan diterajui oleh UMNO untuk memecahkan kesatuan dan meraih sokongan daripada pihak Kadazan, Dusun dan Murut. Malah Najib baru-baru ini dikatakan akan menubuhkan Universiti KDM di Sabah. Ternyata ini semua merupakan usaha daripada pihak BN untuk mengemis undi kaum KDM ini. Namun, tidak seperti di Selangor dan Kedah, Najib tidak pula melafazkan maafnya terhadap kesilapan yang telah dilakukan oleh kepimpinan BN di Sabah.

Di Sabah, Tsunami "INI KALI LAH" kini telah mula bertiup dengan kencang di Sabah. Hasil daripada tinjauan di kawasan-kawasan seperti di Tamparuli, Tuaran, Tambunan, Keningau, Ranau dan Telupid sambutan rakyat terhadap "INI KALI LAH" sangat "menggerunkan".

Datuk Dr. Jeffrey Kitingan yang merupakan BOSS BESAR United Borneo Front, dan Parti STAR Sabah sejak beberapa bulan kebelakangan ini giat keluar masuk, turun naik ke kawasan-kawasan kampung untuk berkempen, berceramah, bersoaljawab dan menyedarkan rakyat mengenai isu-isu penindasan dan penipuan Malaya terhadap Sabah seterusnya menyebarkan perjuangan agenda Borneo nya.

Berucap di Kampung Tontolob Tambunan semalam (16 MAC 2012) sejurus selepas menghabiskan program beliau di Tuaran, penerangan ringkas, berisi, dan penuh dengan fakta dari Jeffrey sedikit sebanyak berjaya membuka mata dan minda para hadirin. Apa yang lucu, pada mulanya terdapat seorang hadirin yang boleh dikira penyokong tegar kepada Pairin apabila kerap kedengaran perbualan kecil lelaki tersebut dengan rakan yang duduk di sebelahnya mengatakan "ih Pairin noh doho undion (Hanya Pairin sahaja yang saya undi)". Namun selepas kedatangan Jeffrey dan mendengar isi-isi ceramah dari Jeffrey, lelaki tersebut mula terdiam dan menumpukan perhatian beliau terhadap ceramah Jeffrey. Tidak disangka, lelaki tersebut kemudiannya menjadi antara penyumbang surara terkuat dalam laungan "INI KALI LAH".

Jeffrey juga berjaya menjelaskan dan menjawab setiap persoalan yang dilontarkan oleh para hadirin yang hadir. Malah isu popular yang dikaitkan dengan Jeffrey sebagai seorang pemimpin yang suka "LOMPAT" parti juga berjaya memuaskan hati para hadirin.

Sesungguhnya sikap pandang rendah dan acuh tidak acuh daripada kepimpinan BN terhadap Tsunami "INI KALI LAH" pasti akan "menyesalkan" mereka. Dengan kerjasama yang semakin erat daripada pihak USNO, STAR, SAPP, tidak menghairankan apabila senario politik di Sabah akan berubah pada PRU yang akan datang.

Apa yang penting, Tsunami "INI KALI LAH" telah membangkitkan satu semangat patirotik dan kesatuan rakyat terhadap Sabah. Apatah lagi dengan semangat kesedaran rakyat yang kini semakin marah terhadap PATI dan NCR yang tidak diberikan penyelesaianb memuaskan daripada pihak kerajaan. jadi.....

Kalau bukan kita....SIAPA LAGI????
Kalau bukan sekarang.....BILA LAGI???

INI KALI LAH!!!!

11 comments:

  1. Teruskan usaha murni UBF ini. Rakyat sewajarnyalah dan berhak mendapat pendidikan politik seperti ini. Banyak perkara yang rakyat khususnya yang tidak mempunyai akses internet perlu ketahui supaya rakyat tahu,sedar dan terjemahkan dalam perjuangan politik.....Teruskan perjuangan!!Generasi Y dan X tidak perlu risau kerana golongan ini sentiasa mengemaskini pengetahuan semasa di ruang mayah ini....

    ReplyDelete
  2. ini kali lah!!!!!!!!!!!..

    ReplyDelete
  3. Sebagai komulakan hiti id SAbah,maan tokou no..kita akn dpt menikmati hasil kekayaan bumi kita sendiri,PATI pun akan dikeluarkan dari Sabah..iso no ralan do kamanang ie Star,mogi'uunung tokou..om humarap oku do koilo do komulakan ngaii mimboros KadazanDusun toi ko om bahasa ibunda yang seharusnya kita amalkan..Smoga STAR menang! Go Go Go STAR!..AMEN!!

    ReplyDelete
  4. ini kali lah saya undi ini kali la "SABAH FOR SABAH PEOPLE"

    ReplyDelete
  5. ini kali lah.. kau tinguk lah..

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...