Sunday, March 4, 2012

Mong Dagang arah bantuan OKU ditarik balik semata-mata menyokong pembangkang...Tidak patut......

Sepucuk surat yang ditulis dan ditandatangani oleh Datuk Mong Dagang iaitu Menteri Muda Pertanian Sarawak tersebar dengan luas di laman sosial Facebook. Surat yang bertarikh 8 Disember 2011 itu, mengarahkan agar Penolong Pengarah Pertanian Bahagian Sri Aman menarik balik segala bentuk bantuan yang diberikan kepada En. Frusis Lebi diberhentikan serta merta.

Surat yang dikatakan ditulis oleh Dagang (sumber : facebook)

Menurut kandungan surat itu, sebab bantuan tersebut perlu diberhentikan adalah kerana En. Frusis Lebi secara terbuka telah menentang dasar kerajaan dan menyokong calon pembangkang pada Pilihanraya Dun Sarawak yang lalu. Di samping itu, En. Frusis Lebi turut menyediakan tempat untuk dijadikan bilik operasi kepada calon pembangkang.

Datuk Mong Dagang

Walaubagaimanapun, kandungan surat tersebut sebaliknya mendapat reaksi negatif dari para pengomen Facebook. Setakat ini, Datuk Mong Dagang yang juga ADUN Bukit Begunan, Sarawak belum lagi memberikan sebarang ulasan.

Setakat ini juga, Datuk Mong Dagan tidak mengesahkan atau menafikan samada surat tersebut ditulis olehnya atau pejabatnya. Namun secara rasionalnya, bukankah BANTUAN seharusnya diberikan tanpa mengira kepentingan atau anutan politik seseorang penerima??? asal sahaja mereka layak, sepatutnya bantuan tersebut haruslah diberikan. Diskriminasi dalam bentuk pemberian bantuan seharusnya tidak berlaku ini kerana bantuan tersebut lebih kepada bentuk "sumbangan, sedekah, simpati" terhadapa golongan tidak berkemampuan ini.

Mungkin Mong Dagang berfikir beliau akan diangkat menjadi HERO oleh para pemimpin politik dan rakayat dengan menulis surat arahan tersebut....sebaliknya, apa yang beliau dapat cuma lah kritikan-kritikan dan cacian daripada para pengomen Facebook.

Sebagai seorang YB, beliau seharusnya bertindak secara bijak dengan menyiasat punca OKU berkenaan menyokong pembangkang dan seterusnya berusaha memikat kembali OKU tersebut untuk beralih menyokong kerajaan. Dan bukannya secara ZALIM mengarahkan pemberhentian bantuan berkenaan.
Sebelum ini, Datuk Mong Dagang juga terlibat dalam kontroversi apabila kononya menembak setiausaha politik beliau sendiri.

Jika inilah amalan politik yang diamalkan oleh kerajaan BN, maka slogan " RAKYAT DIDAHULUKAN , PENCAPAIAN DIUTAMAKAN" hanyalah lebih kepada sekadar gimik politik dari pihak kerajaan. Dan dengan tersebarnya surat tersebut, ia sudah pasti bukan memberikan kelebihan kepada BN sebaliknya menjadi satu point kepada pihak pembangkang dalam kempen-kempen mereka kelak...

Kesannya, semakin kurang kepercayaan rakyat terhadap wakil rakyat dari BN.

Namun apa yang pasti, semakin terserlah ketidakikhlasan para YB BN dalam menjaga kebajikan kawasan yang diwakilinya. Iyalah.... lihat sekeliling kita, seterusnya tepuk dada tanya selera.....

INI KALI LAH!!!!!!

5 comments:

  1. Biarlah YB sendiari memberi komen/kenyataan

    ReplyDelete
  2. YB sedang berusaha mencari point.... kedapatan betul tidak ikhlas menolong rakyat...ada udang di sebalik batu....cisss....

    ReplyDelete
  3. Inilah contoh YB yang berpendidikan tinggi namun tahap pengetahuan yang agak rendah. Dia secara terang2 mendiskriminasi OKU atas sebab politik. Jika beliau beragama, memang memalukan sahaja. Jika beliau berkeluarga, memang memalukan juga.

    ReplyDelete
  4. jika beliau menjadi YB pun sangat memalukan...ini kali lah.....

    ReplyDelete
  5. kita sebagai pemimpin mesti bertangung jawab terhadap rakyat yang memilih kita sebagai yb

    ReplyDelete

Ulaslah...komenlah...kritiklah...reportlah apa saja...semua diterima... tapi kalau boleh gaman-gaman om sumandak-sumandak, komen yang bagus-bagus sikitlah kio...

selamat mengomen boss...